Div. spørgsmål vedr. kælder og dræn

Hej.

Jeg bor i et vinkelhus med kælder i halvdelen af huset.

Jeg ønsket at anlægge en fliseterrasse på hele arealet der ligger 'inde i' vinklen - altså det område der er omkranset af husets to sider.

Inden jeg gør dette, overvejer jeg dog at forbedre min kældervæg ift. isolering og fugt. Den nuværende væg er relativt 'tynd' - det virker som om den oprindelige støbning er gået lidt hurtigt og væggen har ca 1/2 til 2/3  tykkelse af murværket ovenfor. Jeg kan læse mig til at en af de foreslåede fremgangsmåder er at grave væggen fri, berappe den, og så bruge en platonplade + polystyrenplader til at isolere ift. fugt og varme (rækkefølgen af disse to er dog forskellig alt efter hvor jeg kigger). Samtidig kunne det give god mening at etablere et omfagnsdræn samt trække ledninger ud til mit skur (der pt. ikke har el)

Og så til spørgsmålene:

  1. Hvad er den bedste måde at lave en ledningsgennemføring i en kældervæg?
  2. Kælderen ligger så lavt, at der skal etableres pumpebrønd for at få drænvandet over i en faskine/afløb. Er det overhovedet relevant at lave dræn, hvis de første 5-6 meter fra muren er dækket af fliser - altså: Kommer der overhovedet vand af betydning ind til drænet? Kælderen er IKKE en brugskælder, men bruges kun til ophold og tøjvask. Pt. har jeg ikke problemer med vand i kælderen, men der er lidt mørke pletter på væggen som måske tyder på at der er en vis mængde fugt/kulde til stede.
  3. Hvilken rækkefølge bør isolering og platonpladerne sidde i?

Håber der er nogle der kan hjælpe...

Mvh

Martin

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Hvis du udføre en lukket belægning af terrassen bør du lægge drænet rundt om terrassen. Derved behøves den ikke inde ved selve kældervæggen.
Du har ret i selve opbygningen i forhold til at isolere. Men hvis den også skal fygtsikres er det ikke tilstrækkeligt kun at berappe overfladen.
1. Først berappes eller pudses væggende op.
2. Derefter smøres væggene ind i bitumen, altså astfalt klæber. Dette ville holde den smule fugt der nu trænger igennem til ikke at ophobbe sig i konstruktionen.
3. Så monteres drænpladen, altså platonpladen. Den denne drænplade er beregnet til at drænne den overskudsfugt som kommer væk fra konstruktionen. Det ikke meningen at alt vandet skal dræne denne vej. Men skal holdes væg.
4. Nu monteres polystyrenpladen. Denne holdes 300 mm under terræn, samt drænpladen. som afsluttes med en zink overdækning der klæbes til fundamentet hvor sokkelpudsen pudses ned til denne.
Denne konstruktion udføres til underkant indvendig gulv.
Selve drænrører lægges 150 mm over underkant fundament og 150 mm ud fra konstruktionen.
Her lægges perlesten min 8 mm tykkelse. 300mm uden om drænet og fyldes op til 150 mm under overkant terræn med min.4 mm grustykkelse.

Men da du har terrasse lægges drænet 150 mm ud fra terrasseopbygnings underkant, langs græsplænen.
5 cm belægning 3 cm afretningslag 15 cm stabilgrus.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Super - fantastisk svar! Tak skal du have!

Du nævner zink overdækningen som afslutning på oversiden af isoleringen, hvilket egentlig giver anledning til endnu et spørgsmål:

På den lange bane er det planen at lave en udvendig efterisolering af murstensvæggene, og samtidig beklæde facaden med træ. Vinduer i kælder og stue trækkes samtidig ud så de flugter med facaden.

Jeg har lavet en skitse af det hér:
kortlink.dk/fa29

I de to gule cirkler er jeg dog i tvivl om hvad jeg skal gøre. Skal jeg bygge en 'træramme' rundt der sidder fast på murstensvæggen og som vinduet så sættes fast i? Og skal polystyren + drænplade føres helt op til denne ramme? Eller er der en anden måde at gøre dette på?

Og i det oprindelige spørgsmål spurgte jeg også til gennemføring af elledning. Min tanke var umiddelbart at lægge et kabelrør (http://www.el-grossisten.com/pi/PK_Kabelr%C3%B8r_46_40mm_r%C3%B8d_pr_m__6828_1438.aspx) hele vejen fra skuret og ind til indersiden af kældervæggen. Men jeg tænker at man med fordel kunne tætne mellem røret og muren på en eller anden måde? Findes der en speciel fugemasse el lign til dette formål?

Bh
Martin

Til Martin (bornholm murer): Mener du at dræn skal ligge i 150 mm dybde uden for terrasse ?? Jeg synes det er meget højt oppe. Eller forstår jeg det forkert.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 18-11-2014 20:39

Til Martin (bornholm murer): Mener du at dræn skal ligge i 150 mm dybde uden for terrasse ?? Jeg synes det er meget højt oppe. Eller forstår jeg det forkert.

Hej ev elmand.

Det er 150mm ud fra terrasse, jeg mener

 

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Ja det var jeg næsten klar over, men hvis du kigger på Martinebro `s tegning, Så ilustrerer det hvorfor jeg spørger.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 18-11-2014 21:55

Ja det var jeg næsten klar over, men hvis du kigger på Martinebro `s tegning, Så ilustrerer det hvorfor jeg spørger.

 

Det rigtigt Men det også bare en skitse, men nu kan han se det noget mere detaljeret.

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis