Væg fjernet, skal der sættes bjælke op?

Hej Alle

Vi er i gang med moderniering af et hus og har i den anledning fjernet en muret væg (enkel sten) mellem køkken og spisestue efter, at have haft en ingeniør til at kigge på tegningerne.

Da vi ikke vidste om der var en bjælke over væggen købte vi en IPE 160 for at være på den sikre side. Som ingeniøren udtrykte det ''hvis de har været nogen nærigrøve har de ikke sat en bjælke op''

Det skal siges at huset er fra 1922 men har i 1969 fået vendt taget 90 grader. 

I forbindelse med at vi skulle lave noget el på 1. sal har vi fjernet nogle gulvbrædder og til mit held så går der en træbjælke ligeover væggen som er fjernet på ca. 20x20 cm (øjemål) bjælkerne går hele vejen på 1. sal.

Bjælken over den fjernede væg ''bærer'' ikke umiddelbart nogen væg eller andet. Der er gulvbrædder banket på. Og væggene på 1. sal er alle af gips.

Million kr. spørgsmålet er nu om jeg kan tillade mig at droppe IPE jernet og spare udgifterne forbundet med opsætningen/få et sammenhængende loft.

På forhånd tak. 

vh. 

Murat

     

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det spørger du da ingeniøren om.
Du har jo allerede fået en "beregning" på hvad der skulle til for at bære.
Så han kan hurtigt fortælle dig om der skal en bjælke op eller ej.

Det er svært helt at forestille sig hvordan dit hus er opbygger, specialt da det grundlæggende er ændret siden det blev opført.'

MVH Njord

MVH Njord

Det er selvfølgelig et godt udgangspunkt, så det blev gjort i øjeblikket efter oprettelse af tråden. (Nok bedst at rette henvendelse til ham fra start anyway)

Men blot for at lukke tråden så svarede ingeniøren, at jeg godt kunne droppe IPE'en og at det var ærgeligt at bjælkerne ikke var vist på tegningen. 

Så korte af det lange er at jeg har sparet muren og fået et 4m langt IPE 160 jern (som jeg selvfølgelig fik malet) i overskud 

vh. Murat

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også