Jeres erfaringer med nybyg eller gennemrenovering. Dos and don'ts

Vi skal til at bygge nyt. Jeg elsker når noget er gennemtænkt og optimeret gider ikke fortryde noget bagefter så håber i vil dele jeres erfaringer med mig;

Hvad er i glade for i gjorde?
Hvad fortryder i i gjorde?
Hvad ønsker i i havde gjort?

Det være sig alt fra indretning til tekniske ting, materiale...
På forhånd mange tak

Gennemtænkt;)
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er glad for, at jeg sparkede bygningskonstruktøren (der kalder sig arkitekt) ud og fik en rigtig arkitekt på.
Jeg er glad for, at jeg gennemtænkte alle løsninger og satte mig hulens godt ind i mange ting, såsom ventilation og varmepumpe, så det ikke blev cowboyfirmaerne der fik lov at lave tingene.
Jeg er glad for mit jordvarmeanlæg og ventilationsanlæg. De holder varmeudgifterne nede. Jeg brugte de første 12 måneder kun 5400 kWh ialt på lys og varme. Altså alt energiforbrug! Huset er på 200 kvm.

Det der ikke kan laves om senere skal være til en standard du kan holde ud resten af tiden i huset. Klinkegulve f.eks. Skal du spare så er det vandhaner og andet der er nemt at skifte senere.

Troldtect/heradesign lofter i hele huset. Det giver en fed akustik.
Fodlister af de samme klinker som er på gulvet. Ingen ridser fra støvsuger mm.
Motorstyrede Velux ovenlys, så der kan luftes effektivt ud på varme sommerdage. Moderne huse kan blive meget varme.
Kiplofter i stue og alrum. Giver en god rumfornemmelse.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Fortryder kun gulvvarme, ville idag også ha sat radiatorer op,
Glad for køkkenbords plads i metermål. savner at kunne lukke af til køkken.
God plads i vaskerum/bryggers.
Dobbelt op på udtag til tv, net og strøm. Der er aldrig et udtag hvor du skal bruge det.
Kun udadgående døre og vinduer. ( bor et af de mest forblæste steder i danmark )
Mulighed for min. 2 lukket døre mellem værelser og opholdsrum.
Kommer nok lidt mere.
Vh
Et par gode indlæg allerede!

Sæt en arkitekt i gang der kan rådgive jer rigtigt og ikke bare tegner det første og bedste i siger til ham/hende.

Husk at huse i DK skal have udhæng for at være beskyttede mod vejrliget.

Der er mange der fortryder at de har valgt sorte klinker til hele huset (hvad er der i vejen med trægulve eller sågar tæpper?)

En stor del af min hverdag, er at hjælpe husejere, når der er noget der er gået galt, så når jeg skal følge et byggeri under opførelsen, plejer jeg at starte med at lave en liste til arkitekt/entreprenør over de fejl, jeg plejer at konstatere på netop et sådant byggeri, så man ikke står med uløselige problemer til sidst i byggeriet.

Brug en hovedentrepernør der er velanskrevet
Enig med Orla Nautrup.
Man skal ikke vælge sorte klinker i hele huset. Det bliver for trist. jeg har sorte granitklinker i køk/alrum, gang, bryggers, stue og badeværelser. Værelserne har trægulve.

Tilføjer lige, at jeg har lagt tomrør fra teknikrum til skel, så fremtidige nye kabler ikke kræver at der graves i fliser og plæne og at der skal bankes hul i sokkel/væg.
Tomrør fra loftet til teknikrum, så solcellekabler, antennekabler mm er lette at trække ned uden at lave hul i dampspærer.
Netkabler og antenne i alle opholdsrum.

Den lange køkken-ø har en højere bardisk med siddeplads mod alrummet/spiseafdelingen. Så kan sønnen sidde og kigge på at at der laves mad, spille PC etc. Og det fjerner indkigget til gryder mm ved siden af vasken.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tak for de fine indæts allerede
God ide med rørerne så dampspær ikke ødelægges.
Mellon hvad mener du med at du gerne ville have haft radiatorer også? Evt hvilke rum?
Ang de mørke klinker er det også pga rengøring? Tænker troldtekt og akustikgulv.
Overvejer et tørreskab i bryggers med gulvarme'slanger'i bunden. Nogen der har erfaring med det?
Udhæng? Vi tænker muretgesims da vi skal bygge op i samme stil pga bevaringsværdigt. Vi kommer af samme grund heller ikke til at have kæmpe vinduespartier mod syd(bondestil). Men er lidt spændt på varmen.
Forresten over badekar kan det virkelig passe at der skal fliser til loft?

Gennemtænkt;)
Annonce
Byggede nyt for 13 år siden og er rigtig glad for stortset alt.

Specielt vil jeg nævne at vi fik oceaner af ekstra el, der skal ikek spares når man laver stikkontakter.
Der skal også masser af loftsudtag op og så gerne med lysdæmpere.

Indretningsmæssigt er jeg super glat for køkkenalrun, hvor køkkenet er sideforskudt 50% og med en høj brystning. så er deer plads til rod i køkken mens man har gæster uden det fylder. Og man er med uden at være midt i det hele.
Induktions kogepladen er ikke til at undvære.. hurtig som gas, men lettere at rengøre...
Den matpolerede granitbordplade der bare er nem at holde....

At der er lys fra den ene side af huset til den anden i køkken alrum og lys fra 3 sider i stuen, loftet til kip i stuen der giver rummelighed, det samme for den anden stue på overetagen her er der en 3m kvist mod syd og velux vinduer mod nord.

Min garage er lidt lille.. kun 52 kvm plus fuld tagetage.. ville gerne have haft 75-80 kvm....

Er super glad for den murede gesims, der også løber op i gavlene. Det indrykkede murbånd. det giver karakter til huset.
Tegltaget der er lækkert... ikke prangende som glaserede tag og ikke ordinært som beton!

Udsigten der er fra stortset hele grunden, selv om det giver blæst også... og ja man kan fint bo i et parcelhuskvarter og have god udsigt!!!
Altanen (galvaniseret stål med Ipe planker og skruet nedefra med rustfrie skruer... den er naturligvis selvbygget....

Skulle jeg finde noget der gerne måtte være anderledes.. så havde jeg gern ehaft den moderne ventilation der findes nu, og haft jordvarme. Men det var ikke aktuelt dengang! Så her nyder vi brændeovnen der varmer godt i enden af alrummet og tager stuen med og en del af overetagen.. koster vel ca 8000 kr i gas / år for kvm, det er vist meget rimeligt :-)

MVH Njord

MVH Njord
Man ser mere og mere i dag at nybyggerier i højisolerings klasserne dropper både gulvvarme og jordvarme, og i stedet bruger pengene på hybrid solcelle anlæg og luft / luft varmepumper kombineret med et godt ventilations anlæg med varmegenvinding til opvarmning af brugsvand.

De 100 - 150.000 kr. der spares, kan som regel nemt dække merprisen ved at bygge i lavenergi, og når man så stort set ingen drifts omkostninger har af boligen fremadrettet, kan besparelserne bruges på forrentning i stedet for.

Populært sagt kan det blive stort set gratis at bo i et nyt hus, hvis man griber det rigtig an.


Selv i ordbogen kommer arbejde før succes .... :) , og i virkeligheden kommer al viden fra erfaringer .. :)

En LDS´er kan også være med på innovativ lavenergi ved brug af www.izodom.dk
Skrevet af Chr. på 17-11-2014 00:03

Troldtect/heradesign lofter i hele huset. Det giver en fed akustik.
Kiplofter i stue og alrum. Giver en god rumfornemmelse.

Chr.

Fuldstændig enig her Chr.

 

Vi har også selv Herafine Design lofter (samme princip som Troldtek) og det er bare super at have med 2 børn i huset. Og loft til kip giver bare så meget mere rum fornemmelse...

Vi har så også gennemrenoveret vores hus, og her lagde vi vægt på isolering, isolering og isolering.. Og det virker squ

Ellers så lagde vi vægt på lys, vi har ex. 12 stk. Velux vinduer til 1. salen og et stort vindues parti, så gør ligesom Chr. og få Velux vinduer i taget....

Her lavede vi åbent køkken alrum med "bar i midten" til at få lidt væg til at afskærme og dette ville jeg gøre igen. Dog har vi tv stue på 1. sal så derfor genere det ikke os at køkkenet ikke er afskærmet..


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af Orla Nautrup på 17-11-2014 07:22


Husk at huse i DK skal have udhæng for at være beskyttede mod vejrliget.

Der er mange der fortryder at de har valgt sorte klinker til hele huset (hvad er der i vejen med trægulve eller sågar tæpper?)

Brug en hovedentrepernør der er velanskrevet

Enig i det med udhæng

 

Vi har et godt udhæng og det kan man godt se på vinduerne.. De fejler ingenting efter 6 år..

 

Så få et godt udhæng på

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af njord på 17-11-2014 11:25

Min garage er lidt lille.. kun 52 kvm plus fuld tagetage.. ville gerne have haft 75-80 kvm....

MVH Njord

Oh ja den kære garage og kan sagtens følge dig.. Min er selv på 55 m2 og jeg får aldrig plads til min bil derinde

 

Så ja 80 må være et fremtidigt minimum..

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis