Jeres erfaringer med nybyg eller gennemrenovering. Dos and don'ts

Vi skal til at bygge nyt. Jeg elsker når noget er gennemtænkt og optimeret gider ikke fortryde noget bagefter så håber i vil dele jeres erfaringer med mig;

Hvad er i glade for i gjorde?
Hvad fortryder i i gjorde?
Hvad ønsker i i havde gjort?

Det være sig alt fra indretning til tekniske ting, materiale...
På forhånd mange tak

Gennemtænkt;)
Vi skal til at bygge nyt. Jeg elsker når noget er... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mon bror har en 102 garage med isoleret overetage.. og et ældre bygning på 40 kvm....
Men så er der også blevet plads til een bil inde :-)

MVH Njord

MVH Njord
Spændende tråd!!

Vi valgte imod manges råd at restaurere en gammel elendig rønne, i stedet for at rive hele lortet ned.
Jeg kunne for det første ikke se mig ud af at stå helt alene og forladt på en åben mark . Dernæst holder jeg af at alt ikke er fuldstændig snorlige og topmoderne, så derfor blev det gamle lort restaureret,
Det er en vinkelbygning, et hovedhus med en smal staldlænge i vinkel.
Det tog mig en lang aften at planlægge restaureringen og disponeringen af rummene, og det blev der ved.
Der havde ligget betontagsten på i 90 år, og derfor var det ikke vanskeligt at beslutte at sådan skulle det fortsat være, og når de på det tidspunkt var langt billigere end tegl, så var den beslutning men at tage. I modsætning til tidligere, skulle der et ordentlig udhæng på. Jeg var i nogle år efter noget ked af betonstenene pga. mos, lav og alger, men så entrerede jeg med et tagrensningsfirma og så var det problem ovre.
Der blev foret på spærene så vi kunne få 200 mm isolering, hvilket var god latin for 20 år siden. Det virker udmærket.

Da vi bor ude bag ved Lars Tyndskids Overdrev i en rådden banan i Udkantsdanmark som en del af ældrebyrden, som undertiden tynger sundhedssektoren, kunne vi forudse, at ikke ret mange, herunder børn og deres øgler kun vanskeligt ville kunne besøge os, måtte vi arrangere os med rimelige gæstefaciliteter, hvorfor det endte op med 4 badeværelser. Måske synes jeg også det er spændende at lave sådanne. Det har virket ovenud tilfredsstillende, men som årene går, behøver det ikke at blive benyttet så ofte.
Vi er 2 i husholdningen, og derfor må jeg bøje mig for overøvrighedens ideer. Det betød, at der ikke måtte installeres centralstøvsuger uvist af hvilken grund. Ligeledes skulle der absolut være trægulv i køkken/alrum, hvilket jeg ærgrer mig vældigt over stadig den dag i dag!
Jeg skulle fedte med de mange gulvbrædder og købte dem i Sverige, men lortet viste sig at være alt for friskt og vådt, og har siden trukket sig meget sammen med kedelige mellemrum til følge.
Køkkenet er meget stort og omfangsrigt, og jeg gennemtrumfede at der blev 2 køkkenvaske, en i hver ende af butikken. En henne ved spiseafdelingen med opvaskemaskinen og skabene til tallerkner osv, og den anden henne i ”produktionen”. Det virker helt fortræffeligt. Vi bruger køkkenet rigtig meget, ja nærmest voldbruger det, og har slidt den første induktionsplade op. Jeg skal ALDRIG have andet end induktion,
Jeg har lavet udgang via havedøre og tilsvarende fra stort set alle opholdsrum, hvilket jeg er meget tilpas med.
Jeg har været meget opmærksom på, at vi skulle kunne klare stort set alle situationer. Derfor har jeg som primær varmekilde et pillefyr på en gammel Salamander kedel med modifikationer. Det bruger så lidt strøm, så det kan sagtens trækkes af en lille generator. Det havde vi enorm glæde af ifm decemberorkanen 1999, hvor vi ligeledes kunne holde liv i fryser og køleskab.
Vi har et oliefyr som back up, men det kan yderst sjældent været i gang, kun ved længere tids bortrejse, men bruges ikke mere og ryger sikkert snart ud.
Vi har en 160 liter VVB som varmes op af pillefyret, men som også har en kraftig el-del, som, som hvis jeg lader cirkulationspumpen køre, så rigeligt kan holde centralvarmeinstallationen frostfri.
Endvidere er der trukket så meget el rundt i hele hytten, at vi kan sætte el ovne op, så vi kan risikere at rejse væk i den værste vinter uden at risikere hele hytten ødelagt af frost.
Sluttelig på varmefronten har vi 4 brændeovne, hvis alt skulle svigte.
Der er lagt fjernvarmeslanger ned over til værkstedet, så jeg kan opvarme fra pillefyret, og der er også en slange over til et gammelt udhus, der måske skal renoveres en skønne dag.
Arven efter Hustrus far, blev formøblet til et boblebadekar med varmelegeme osv. Sikke noget lort at spilde penge på!!!
Det ærgrer mig, at jeg ikke fik alle yderdøre som udadgående, idet det er meget lettere at holde dørtrin i orden og vand ude.
Tilsyneladende holder de perfekt nu på 20. år, så jeg ikke har nogen undskyldning for skifte dem ud!
Jeg synes huset så lidt kort og forket ud, hvorfor jeg forlængede det små 4 meter med en udestue, hvor vi havde nogle store planter, vin og figner, der groede helt vildt, og blev fyldt med lus. Gulvet var havefliser oven på sand, og som befordrede fodkulde og fugt. Det blev likvideret og der blev gravet ordentligt ud, isoleret og gulvvarme etableret og de skide planter likvideret. Så dur det.

I hele hytten er stikkontakter og loftsudtag strøet ud med mild hånd til daglig stor glæde. Jeg har det skidt med forlængerledninger alle vegne. Der er IHC som styring. Det ville jeg ikke gøre igen, idet det er stærkt opreklameret, og vi bruger slet ikke en fjerdedel af mulighederne, og så er det forbandet sårbart over for lynnedslag, 2 gange. Nu er det så sikret.

På 1. salen har vi overdækket terrasse i 2 af gavlene. Det er godt at tørre tøj på, men ellers bruger vi dem ikke overhovedet.
Vi har lavet er god rummelig hall med opgang og repos, som vi er meget glade for. Måske lidt spildt m2, men herlig når man er nogle stykker.

Som et must til enhver husholdning, har jeg et værksted, der er isoleret og som kan varmes op på 112 m2 + 5 garager til ting, som er gode at have.
Jeg har med egne grabber lavet ALT selv lige på nær lidt el ifm el-tavlerne og vand i vægudtg på badeværelserne, og lod det tage den tid det ville, så vi kunne skaffe mønten, således vi ikke skulle sidde med en dyr husleje på vore gamle dage, som nu er indtrådt.

Nå, det blev en længere smøre, sorry!
Men jeg har en del erfaringer!!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis