Stormankre / forankring af limtræsrem i murede søjler

Jeg vil høre om i kan hjælpe mig med en løsning på følgende.

Jeg skal have muret nogle søjler, hver skifte i søjlerne bliver 1½ sten.
I de øverste 3 skifter gøres plads til en limtræsbjælke/rem i dimensionerne 115x200 mm.

Med hensyn til forankring var det min mening at jeg ville støbe et vindtræksbånd ind i fundamentet i hver søjle, og så lave for enden af vindtræksbåndet montere en eksempelvis Ø20 mm gevindstang. Gevindstangen skal så igennem limtræsbælken og spændes fast vha en møtrik.

Har i en løsning til overgangen mellem vindtræksbåndet og denne gevindstang?

Hvad monteres der i den ende af vindtræksbåndet der støbes ned i fundamentet.

Eller skal det lave på en helt anden måde?

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan da få gevindstænger der går hele vejen ned til emnet. De er godt nok lidt dyrere.
I enden bores et hul, og i hullet kan man sætte et glas med lim som smadres, hvad det hedder husker jeg ikke. Ved nybyggeri gjorde jeg det at jeg borede et meget langt hul ned i soklen (ikke vinkelret på soklen) fyldte betonklæber i hullet og placerede så den bøjede gevindstangen heri.

PS. Jeg ved jo ikke om det er "en marmorkirke" med indgangssøjler på 9 meter du er ved at lave, mine stænger var ca. 3,5 meter.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Nu skriver du dyrere, har du en ca. meterpris? For det var også noget i den retning jeg først havde forestillet mig. Men jeg blev lidt nervøs for om jeg kunne styrre det - der bliver 3 søjler til at holde remmen, og umiddelbart kunne jeg forestille mig det blev et problem at få styret remmen ned over de 3 gevindstænger på samme tid, med mindre at de var 100 i lod, og at hullerne i remmen var boret urimelig nøjagtig.

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
hej :!:

har ved et par lejligheder lavet søjler til carporte,og gjort på følgende måde,måske lidt besværligt,men 100% effektivt.

Da der er tale om indmuring blev der købt galvaniseret rør som blen monteret på en indstøbt flance,denne flance var naturligvis indstøbt i betonsoklen hvor på der blev skalmuret uden om,i toppen af røret blev der påsvejst en plade i U facon i samme demintion som limtræs remmen
som så dannede leje for denne hvorefter det blev spændt sammen.

kun en ide`

men det er effektivt.

hilsen milton "murer"

mvh.milton
Nej ingen meterpris eller sted hvor man kan købe dem. Jeg fik dem af en ven, som jeg ikke har kontakt til mere. Men prøv at spørge i tømmerhandlen. Der er ikke gevind hele vejen op. Det betyder vel heller ikke så meget at hullet er lidt større en jernet eller hvad ???.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Milton, hvis jeg forstår det rigtig er det noget i retning af en ulamindelig lang stolpesko? Det lyder rimelig smart, men mister man ikke muligheden for "trække" hele konstruktionen sammen? Jeg tror også at det blive lidt svært at komme til at montere skruerne i remmen, da denn jo er nedsænket i de sidste 3 skifter

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Annonce
Citat:

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Citat fra HansW

Citat:


Er det dig skat? :mrgreen:
Uheldig drejning det her får, og stakkels jer mænd, har konerne prøvet med knibeøvelser.... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Citat fra marla05

Milton, hvis jeg forstår det rigtig er det noget i retning af en ulamindelig lang stolpesko? Det lyder rimelig smart, men mister man ikke muligheden for "trække" hele konstruktionen sammen? Jeg tror også at det blive lidt svært at komme til at montere skruerne i remmen, da denn jo er nedsænket i de sidste 3 skifter


jo det bliver svært,men man kunne jo vente med at mure de sidste 3 - 4 skifter til stolpen er spændt fast og så murer det hele ind,fuge børste og afsyre.

hilsen milton :lol:

mvh.milton
Milton, jamen selvfølgelig.
Kunne du ikke lige komme forbi og mure skidtet ;-)

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis