Stormankre / forankring af limtræsrem i murede søjler

Jeg vil høre om i kan hjælpe mig med en løsning på følgende.

Jeg skal have muret nogle søjler, hver skifte i søjlerne bliver 1½ sten.
I de øverste 3 skifter gøres plads til en limtræsbjælke/rem i dimensionerne 115x200 mm.

Med hensyn til forankring var det min mening at jeg ville støbe et vindtræksbånd ind i fundamentet i hver søjle, og så lave for enden af vindtræksbåndet montere en eksempelvis Ø20 mm gevindstang. Gevindstangen skal så igennem limtræsbælken og spændes fast vha en møtrik.

Har i en løsning til overgangen mellem vindtræksbåndet og denne gevindstang?

Hvad monteres der i den ende af vindtræksbåndet der støbes ned i fundamentet.

Eller skal det lave på en helt anden måde?

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Jeg vil høre om i kan hjælpe mig med en løsning på... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
intet problem biggrin

jeg troede bare at det skulle laves nu :?:

jeg kommer så sjældet over her fra bornholm.

hilsen milton :lol:

mvh.milton
Jeg har samme konstruktion med en metalstolpe der skal mures inde. den skal kunne bære en 115x400 limtræ i 3,4 m højde. metalstolpen er kvadratisk 50 x 50 mm med en "pæn" godstykkelse - den har jeg fået svejset en 100x100 mm plade i begge ender med fire huller.

Jeg har boret 4 huller gennem 2 lag lecablokke og lidt ned i fundamentet. ialt ca 45 cm. Jeg lavede noget blanding af 1 del cement og 2 muregrus 0-4, lidt tynd for at det kunne komme godt derned. Herefter satte jeg 12 mm gevindstykker ned.

For oven borede jeg ligeledes huller gennem hele limtræet og monterede genvindstyker der. Det holder fint (indtil videre) vil også yderligere forstærke den ved at sætte nogle holdere ind til muren der bliver muret.

Skal måske lige nævne at bjæken er 5 m lang og skal holde et eternittag.

Det var mit forslag - Lyder dette ellers til at være ok ?


ps: LDS-siden er godt nok blevet meget pænere og smartere.

Jan

Lav-det-selv hvis det skal være iorden - ellers kan du lige så godt få andre til det !!!!
Jeg har netop fået følgende svar fra BMF bygningsbeslag som jeg havde stillet samme spørgsmål:

Hvis du f.eks. anvender BMF 40x2,0 mm vindtrækbånd og bøjer en ca. 2 cm lang vinkel i bunden og indstøber dette ca. 35 cm i betonen, så er forankringen her i orden.
For at lave en overgang til en M12 gevindstang (burde være tilstrækkelig) kan dette gøres med en BMF-båndspænder 40 (BMF Nr. 27040), hvortil hører M 5x12 mm bolte til fastgørelse i vindtrækbåndet og indvendig gevind til M12 gevindstang.
Det vil være en god ide at benytte en 60x60x6 mm BMF Underlagsskive (BMF Nr. 7006) over limtræsbjælken til trykfordeling før møtrikken.


Det lyder sgu da som en nem løsning eller hvad? Det er ihvertfald min nuværende slagsplan. Mange tak til BMF - flinke folk!

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
hej Lars.

ja det er en nem løsning,så er det jo bare at komme igang og når de mener at det er i orden er der vel ikke noget at betænke sig på.

god arbejds lyst.
hilsen milton biggrin

mvh.milton
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis