Nyt modulerende gasfyr - og gulvvarme

Hej,

Vi har siden sidste fyringssæson fået nyt Gasfyr (Bosch) med klimastyring/udvendig temperatur føler, og det har kørt fint indtil nu. Nu er temp. blevet lidt køligere ude, og nu syntes jeg ikke det spiller 100%.
Vi har udelukkende gulvvarme, og i forbindelse med det nye fyr, er blandekredsen fjernet da det nye fyr kan levere den nødvendige cirkulationstemperatur direkte (i princippet).

Nu forsøger jeg så at forstå "hvordan det virker".

Varmebehovet ikke er jo ikke så stort endnu, så måske det er "overgangsproblemet":
Vi plejer at holde en temp. omkring 22.5. Men nu her får vi omkring 21.5-22 (ved udetemp på 8).
Ser jeg på fyret så kører den ikke konstant. Fremløb er indstillet til 35 på fyret. Når den varmer op kører den op til 40 grader (i løbet af 1½-2min) og holder så pause noget tid, og starter igen når fremløb er omkring 25 grader (ca. 7 min senere).
Hvor langtid den holder pause, er bestemt af klimastyringen (ikke fast interval). Jeg tænker at "gennemsnits" tempraturen der cirkuleres når fremløb veksler mellem 25 og 40, er lavere end 35.

Pumpen i fyret er indstillet til konstant tryk (trin 2 i opsætningen 200mbar). Antager dette svarer til pumpekurve/karakteristik som man på grundfoss pumper indstiller til I, II eller III.
Samtidig kan man udlæse pumpeydelsen i procent (m3/h af max). Denne er omkring 40-50%. Een gang har jeg oplevet at det kørte med pumpeydelse 90-100% og her kørte fyret fint i timevis på 35grader fremløbstemp.
Jeg formoder det er klimastyringen der styrer pumpeydelsen (m3/h). Eller tager jeg fejl?

Som jeg har forstod det da vi fik fyret, er målet med klimastyringen bla. at holde mere konstant temp så man får mere konstant temp. i gulvet/rummet (undgå for mange lukke op/i af termomotorne).
Hvis nu, pumpen kørte højere ydelse, ville fyret kunne "komme af med varmen" og holde konstant temp. Men samtidig ville rummmet måske også blive varmet "for" hurtigt op?

Så kunne godt tænke mig om nogen med forstand på dette, eller som selv har nyere gasfyr og gulvvarme oplever noget tilsvarende på denne årstid?

Hvis der skal justeres noget, er mon så ovre i tryk på pumpen(pumpekarakteristik), justering af varmekurve, eller kan der være noget med shunt/fordeler systemet?

/Henrik

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke et modelnummer mm, så vi kan finde frem til en instruktionsbog?

Endvidere vil det være fint at få lidt mere at vide om dit hus. Er det let eller tung gulvvarme, er der radiatorer med i spillet og hvor gammelt er huset?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Huset er 12 år gammel. Jeg formoder gulvvarmen er nedstøbt i beton (vi har ikke haft huset fra nyt, men er det ikke "mest almindeligt"?). Fyret er et Bosch Condens 5000W. Der er udelukkende gulvvarme. Der er 8 rum på fordeler shunten.

Hej,

Update: Efter at have snakket med en VVS'er i dag, er problemet sandsynligvis at modtrykket i gulvvarme delen ikke spiller helt som det skal dvs. pumpen opnår modtrykket som den er indstillet til, ved for lavt flow. Trykket er højt nok indstillet i forhold til beregninger på systemet. Og et par gange har pumpen jo også "justeret" det nødvendige flow/ydelse på. Men altså ikke hvergang.

Jeg er derfor anbefalet at indstillet systemet til et "minimum flow" (pumpeydelse) som skal være højt nok til at der kommer tilfredsstillende varme. (Og som iøvrigt af systemet selv justere op med varmebehovet).

Men det efterlader 2 spg.:

Hvad kan mon forårsage "for meget" modtryk i gulverme delen - som vel er grunden til lavt flow. Justering af shunt? Luft? Selv med alle termoventiler åbne, kommer der ikke stort flow på, som jeg ville forvente? (eller fungere det kun sådan ved radiator systemer?). Måske er 10-12 år gamle gulvarme systemer ikke egnet til fast tryk?

Den gamle Neotherm blande shunt var med en ca. 10 gammel grundfoss pumpe, der kunne stilles på I II eller III. Kørte den mon fast tryk eller fast hastighed (det er mit indtryk at det var sidstnævnte) ?

/Henrik

 

Den gamle pumpe kørte med fast hastighed.

Sidder der et filter et eller andet sted? Det kan være sat til i skidt fra den nye installation.
Ellers kan en lille stump gummipakning etc, der har sat sig i klemme et sted, lave meget stort trykfald. Her er der kun detektivmetoden til at fejlfinde.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis