220 v motor"slår" hfi afbryder

Jeg har en 220 v motor, som driver blæseren i mit fyr.

Den er begyndt at "slå" hfi afbryderen engang imellem.

Hvis jeg tager motoren ud af fyret, og ligger den på gulvet ved siden af fyret, er der ingen problemer. jeg syntes dog at den brummer en del

Hvad kan problemet være


knokkel og mirakkelsmed
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der jordledning på selve motoren, hvis der ikke er, kunne det være derfor, den ikke slår fejlstrømsrelæet, når den ligger på gulvet.

Somme tider kan problemet løses, ved at bytte fase og Null. ( ikke den autoriserede løsning)

Ellers kunne det måske være en ledning, der er lidt i klemme, når motoren er monteret.

Hvis motoren brummer, kan det være lejerne. (eller en for stor kondensator, men den har du vel ikke udskiftet)

Fugt i motoren kan det også være.....

Jeg kan se på det sidste billede, at der ikke er monteret jordledning i selve motoren. det er (som Je--ns skriver) årsagen til et den kan køre "uden for" fyret uden at slå Hpfi fra . Hvis det er original kondensator der er monteret, er den sikkert ok i størrelse.
Så som Svend skriver,  er det højst sandsynlig motoren der er ved at stå af, men der er en lille chance for at det er kondensator der er defekt.
Her er en lille check mulighed:
Sæt motor på fyret igen, så den har jordf.
Afmonter nulledning og Kondensator ledninger. Tænd for fyret, og vent til motor får strøm. (den kører ikke ) Hvis relæ slår fra er det motoren.
Hvis ikke, må du sætte fasen alene på kondensator, slår relæ nu, er det kondensator.
I begge monteringstilfælde vil kontrolkasse på dit fyr lyse rødt efter en kort tid, og den skal resettes inden du kan prøve igen.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for de hurtige svar. Der er ikke en ledning i klemme, der burde ikke være fugt problemer, da fyret står inde i værkstedet.
Jeg er måske lidt i tvivl om, motoren "altid" har været monteret forkert. Jeg har lavet en tegning af den nuværende tilkobling. Ved nær studering af eldiagrammet i låget, kan jeg se at klemmerne ikke er vist på samme måde som på motoren, z sidder i den ene ende på motoren, men i midten på låget !
Tænker på om den brummer(kører ujævnt) fordi den er koblet forkert (mangler en fase)
Hvordan ville i montere ledningerne og laskerne ?

knokkel og mirakkelsmed
Den mangler ikke en fase. Da den er enfaset.
Jeg kan se af dit postnummer, at du ikke har så langt ind til Pronor i Herning på Gudhjemvej. (tidligere Greene Industriservice) Der kan du få enten Kurt eller Ernst til at tjekke din motor.
Det er ofte sådan at motorer ikke er koblet på de klemme numre som diagrammet viser. Det er en standard klemrække for en trefaset motor der er brugt. Jeg ved ikke hvorfor men sådan er det bare.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Som elmand skriver så er det måske nok kondensatoren der er dårlig , hvis du afmonter kondensatoren fysisk fra motoren og stel så den kun længer i ledningerne , så burde motoren køre uden at hfi relæet kobler  hvis det er kondensatoren der er gennemslag i til stel ....og det er den billige løsning......


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Hej alle, tak for svarene. Det hjalp ikke af afmontere kondensatoren, så "ny" (læs brugt) motor er blevet indkøbt via den blå. Så håber jeg at jeg er over dette problem. Tak for hjælpen

knokkel og mirakkelsmed
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis