Troldtekt på gips loft

Kære alle LDS'ere.

Jeg har i min kælder gipslofter jeg satte op for nogle år siden, over gipsen er dampspærre samt 100mm. rockwoll i etageadskillelsen.

Jeg vil gerne sætte troldtekt op i kælderen, kan jeg sætte dette uden på gipsen (naturligvis på en forskalling - denne vil jeg skrue op i den bagved (gipsen) forskalling) 

Eller er det bedre at tage gipsen ned og montere troldtekt direkte ovenpå forskalling/dampspærre?

Jeg sætter troldtekten op for dens lyd forbedrende egenskaber da rummet er et 'biograf' rum, ovenover er vores stue... også meget lydisolering opad som muligt, derfor den oprindelige tanke med at montere troldtekt på gips .. men jeg ved ikke om det ændrer ved troldtektens lyd egenskaber at der ikke er et absorberende materiale som rockwoll bagved.

Please advise - og Dejlig søndag til jer alle!

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du det varmere i kælderen end i stueetagen? Hvis ikke, så er din dampspærre monteret på den forkerte side. Den skal altid sidde på den varme side af isoleringen. Ellers får du fugtproblemer!

Etageadskillelser mod kælder skal laves som BD60. Dvs. mineralulden skal være fastholdt pr. 30 cm, og der skal min 2 lag gips på. Hvis du kun har Troldtekt, opfylder du ikke brandkravene. Et lag gips og Troldtekt er så vidt jeg husker ok. (antager, at det er et gammelt hus, hvor der ikke er et støbt etagedæk, men hvor det hele er træ)

Troldtekt på gips har ikke samme egenskaber, som hvis de sidder direkte mod isolering. Du kan se forskellen på Troldtekts hjemmeside.

Troldtekt er godt til at forbedre akustikken i det rum, hvor det sidder, men jeg tror faktisk ikke, det er særlig godt til at lave lyddæmpning med. Det ville jeg også lige undersøge, inden jeg gik i gang med projektet.

Troldtekt er mig bekendt klassificeret som ubrandbart, så hvorfor mener du ikke troldtekt kunne udgøre en bd60 konstruktion jenshøj...?

Damspærren er ikke byggeteknisk korrekt placeret nej, men skadelig er den ikke, hvis det er opvarmet kælder du har.

Ingen problemer i at montere troldtekt direkte på dine gipslofter, så længe de fastskrues i forskallingen bagved.
Skrevet af Koluda på 16-11-2014 18:52
Troldtekt er mig bekendt klassificeret som ubrandbart, så hvorfor mener du ikke troldtekt kunne udgøre en bd60 konstruktion jenshøj...?

Det er selve bygningsdelen der skal være R60 A2-s1,d0  (BD60) Beklædningsklassen som troltekt har er ikke nok


Damspærren er ikke byggeteknisk korrekt placeret nej, men skadelig er den ikke, hvis det er opvarmet kælder du har.

Ingen problemer i at montere troldtekt direkte på dine gipslofter, så længe de fastskrues i forskallingen bagved.

 

Hvis det var mig ville jeg sætte forskalling op med isolering derefter forskalling igen og så træbetonen det reducere lyden væsentlig mere da isolering bremser en del af lyden der bliver reflekteret tilbage i træbetonen. Ift. hvad en gipsplade vil bremse og slå tilbage

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skrevet af Koluda på 16-11-2014 18:52
Troldtekt er mig bekendt klassificeret som ubrandbart, så hvorfor mener du ikke troldtekt kunne udgøre en bd60 konstruktion jenshøj...?

Jeg har forespurgt Troldtekt om dette på et tidspunkt. Deres svar:

"Der skal noget mere end Troldtekt og gips til at opfylde en REI 60, Troldtekt er en Klasse 1 beklædning ligesom en 13 mm gips er, jeg vedhæfter lige en mulig konstruktion fra brandteknisk vejledning nr 30. BD60 bærende er det samme som REI 60 (Europæisk system)

Til orientering, så selvom Troldtekt er bedre end klasse 2 beklædning, så skal der 2 beklædninger på loftet og fasthold mineraluld som beskrevet i vedhæftet fil"

og fra vejledningen:

 

 

Annonce

Okay, det vidste jeg så ikke, så skal der 1 lag gips over troldtekt i bla. fyrrum også.

Så er mine sænkede lofter godt nok ulovlige, det er kun 6 mm. panelplader monteret på noget tyndt pindebrænde ( forhånden værende materialer ) alukraft og 50 mm stenuld.

Det er godt nok 30 år siden de er lavet, men aligevel !

Til Jørgen. Nu er det ikke blot lofter der her gives råd om, men etageadskillelser. Det er der BD 60 kommer ind i billedet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nåeh på en måde

Jeg har da godt nok et par værelser oven på, men bruger dem ikke til andet end opbevaring og mit skædderi. Det ene værelse er lavet udelukkende af de gamle aspest holdige eternit plader det andet de lige så farlige bløde masoni plader

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis