Manglende temperatur på fremløb

Kort oprids: Har bygget mit gamle oliefyr om så der er vandtvands prioritering. 

Shuntventil er fjernet,  lidt ombygning på rør, 2 ekstra termostater og motorventil til skift mellem "hus"  og "vandvarmer" 

Dette  vv prioritering fungere, men mangler flow og varme i huset.  

Spørgsmålet er om jeg mangler modtryk til cirkulationspumpe efter shuntventil er fjernet? 

Skal jeg nive en hane på fremløbsrør -  eller returrør?    

 

 


Mvh Stifinderen
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tja, det er et godt spørgsmål. 

Første indskydelse jeg får er om motorventilen åbner 100% ind til huset ???

Hvordan og med hvad styrer du din motorventil ???

Formoder du har en A pumpe af en eller anden slags, hvilken og hvordan er den "sat" op ???

Offtopic: Endelig vil jeg anse det for overordenteligt resikabelt at fjerne chuntventilen hvis det er en pladejernskedel du har siddende på anlæget !!!

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Svar i omvendt rækkefølge :
Det er naturligvis en støbejernskedel, så den har det ok med at arbejde ved stort temp. område.

Pumpe er en Grundfos alpha? Løftehøjde på 12 meter, magtede fint opgaven inden ændring.

Motorventil styres af en ekstra termostat i vv. Fyret har så fået en ny vv-drift-termostat indstilling ca 75 grader.

Om ventil åbner helt...? Den arbejder fint ved omskift (styret af vv termostat) og set på indikatorer på motorventilen alt ok, men hvordan filen ser jeg om den åbner selve den mekaniske del helt?

Mvh Stifinderen
Skrevet af Stifinderen på 15-11-2014 12:18
Svar i omvendt rækkefølge :
Det er naturligvis en støbejernskedel, så den har det ok med at arbejde ved stort temp. område.

Pumpe er en Grundfos alpha? Løftehøjde på 12 meter, magtede fint opgaven inden ændring.

Motorventil styres af en ekstra termostat i vv. Fyret har så fået en ny vv-drift-termostat indstilling ca 75 grader.

Om ventil åbner helt...? Den arbejder fint ved omskift (styret af vv termostat) og set på indikatorer på motorventilen alt ok, men hvordan filen ser jeg om den åbner selve den mekaniske del helt?

Ja ok med kedlen.

Hvad mode står pumpen i ???

Højden som pumpen skal "løfte" vandet i er ligegyldig, da det afkølede vand i anlæget faktisk er lidt tungere end det varme. Oversat vil vandet cirkulerer meget stille af sig selv uden pumpe. Derfor skal pumpen "kun" overvinde den modstand der er i rørene, ved det flow der kræves for at opvarme huset. 

Motorventilen ? Der piller du motoren af og holder mekanisk ventilen åben til huset. Vola, du burde pludselig have varme i hytten. Sker det ikke er selve ventilen defekt. Omvendt er der noget galt med motoren eller styringen hvis varmen breder sig i huset. 

Har du noget pålideligt at måle fremløbstemperaturen med ???

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tror faktisk løsningen er fundet... I spare iver, efter ombygning i sommers, hvor jeg montere 2 ekstra termostat for temp på vandvarmer 60 grader og kedel 75 grader , stiller jeg på den mekaniske begrænsning på Drift termostat for kedel. (nyt arbejdsområde 30-45 grader)
Tænkte jo at denne ikke fremover skulle overstige 40 grader, så havde "låst" max position... Den skala som er påtegnet passer bare ikke med virkeligheden. Tror ikke fremløb var mere end 30 grader, og det er ikke nok nu huset bruger flere kj. Så rykkede faktisk bare stifterne, så den kunne skrues højere op. Kan nu tydeligt mærke varme i radiatorrør.

Mvh Stifinderen
Skrevet af Stifinderen på 16-11-2014 21:46
Tror faktisk løsningen er fundet... I spare iver, efter ombygning i sommers, hvor jeg montere 2 ekstra termostat for temp på vandvarmer 60 grader og kedel 75 grader , stiller jeg på den mekaniske begrænsning på Drift termostat for kedel. (nyt arbejdsområde 30-45 grader)
Tænkte jo at denne ikke fremover skulle overstige 40 grader, så havde "låst" max position... Den skala som er påtegnet passer bare ikke med virkeligheden. Tror ikke fremløb var mere end 30 grader, og det er ikke nok nu huset bruger flere kj. Så rykkede faktisk bare stifterne, så den kunne skrues højere op. Kan nu tydeligt mærke varme i radiatorrør.

 Ja, man kan spare sig fattig.  Godt du fandt ud af hvad der var galt, så mullerdrengen ikke skal luftes.

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hvis din drifts termostat er en Danfoss, kan du tage det lille reklamedæksel af, der sidder oven på drejeknappen. Det gøres med en spids skruetrækker eller kniv. Så kan du flytte knappen, så den indstillede temperatur, passer med termometeret der sidder på fyret

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er et gammelt fyr fra 86, sort knap med fast tekst /skala.. Jeg lever med forkert skala ☺
Fyret er på 23 kw, men har monteret så lille dyse for at begrænse liter/timen og kw.

Samtidig har jeg indsat ekstra røgribber (eller hvad de nu hedder) for at sænke røgtemperaturen.
Ganske lille tab faktisk. Så længe skidtet brænde fint, kan det få lov at leve ☺

Mvh Stifinderen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis