frisklufttilførsel til brændeovn

jeg har købt ny brændeovn og vil i den forbindelse etablere frisklufttilførsel til ovnen igennem

ydervæggen, ovnen er forberet til dette.

er der nogle som har erfaring med dette system, om det virker godt 

så vil jeg gerne have nogle råd og kommentarer.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

en af vores venner havde for år tilbage en muret pejs efter amerikansk forbillede der tog luft ind udefra og cirkulerede det til stuen, og det var rigtig godt.

mvh

varmetossen

Hvis dit hus er nyere og meget tæt, så er du nødt til at have frisklufttilgang udefra, da brændeovn, emhætte og ventilationsanlæg ellers vil komme til at modarbejde hinanden. Det vil give prutte-lugt og røg i stuen, når emhætten suger luft baglæns ind gennem de andre adgangsveje.

Er dit hus af aldre dato er det ikke nødvenligt med tilførsel. Huset har så mange revner og sprækker, at der snildt kan komme tilstrækkelig luft ind. Altså ikke nogen grund til at lave et til hul.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej Zorro..
Du er sikkert væk fra siden for længe siden, da du ikke har svaret på indlæg... men
Ja selvfølgelig vil det virke: Når du skal fyre er der koldt udenfor, og trækker du den kolde luft ind for at hjælpe på forbrænding, vil den opvarmes og helt naturligt søge op i din skorsten og give optræk, hvilket jo er præcis det du ønsker... så ja: god ide..
Koldt luft, giver bedre optræk end varm luft, i din brændeovn !!
ps: ved at lave friskluft indtag, får du det heller ikke fodkoldt, når du fyrer.. ;-) men husk et spjæld, som kan lukkes når du IKKE fyrer.. Hvis det ikke er på din ovn.. ;-)
Mvh Jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis