Newton Meter på luftnøgle mads74dk 108 6310 15-11-2014 08:39 Hej. Jeg vil invistere i en luftnøgle til af- og påmontering af hjul på bilen. Hvor mange Newton Meter bør luftnøglen have? M.v.h Mads / Maskinarbejder Hej. Jeg vil invistere i en luftnøgle til af- og... Vis hele indlægget 14 svar « ‹ 1 2 Følg tråden Der er 10 indlæg før dette. Annonce Annonce Annonce
EISOE 2758 7400 16-11-2014 19:50 Skrevet af je__ns på 16-11-2014 19:38 Men man bør spænde boltene let til, og give det sidste med en momentnøgle. Præcis - derfor har jeg også købt en momentnøgle - som jeg bruger 2 gange om året - forår og efterår - og ikke meget andet - og ikke noget med kalibrering som de skal være på et værksted - det går nok - nogle få Newtonmeters fejl går såmænd også. Et sidespring : Vi havde teknologisk ude for at lære folkene på værkstedet at bruge en momentnøgle fordi jeg havde observeret flere gange at den lige fik et nøk mere efter klikket. Det viste sig at ved den normale metode, der blev brugt lå tilspændingen 50 - 80 % over det anbefalede moment. Der skal stoppes når den klikker. Efter kurset var alle nede på 0 - 20 % - så det var det værd Nu har vi så også nogle ret dyre digitale momentnøgler, der klikker over når momentet er nået. Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg
Nitter 5936 7700 16-11-2014 19:58 Ja, på det værksted jeg mekker i ny og næ, er det fyringsgrund og bruge en slagnøgle til spænding af hjulmødtrikker når det er mindre vogne. Momentnøgle og håndkraft er helt ok. Mvh. Leif. Onliner: "Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
je__ns 8514 0 16-11-2014 20:26 Nu kan man jo ikke sådan lige efterprøve, om en bolt er spændt til korrekt moment.(medmindre den er spændt for lidt.) Spændner man eks. en bolt til 100 NM, vil det kræve en højere moment, at give den et "nyk" til da bolt/møtrik "sætter" sig lidt.
EISOE 2758 7400 16-11-2014 20:36 Skrevet af je__ns på 16-11-2014 20:26 Nu kan man jo ikke sådan lige efterprøve, om en bolt er spændt til korrekt moment.(medmindre den er spændt for lidt.) Spændner man eks. en bolt til 100 NM, vil det kræve en højere moment, at give den et "nyk" til da bolt/møtrik "sætter" sig lidt. Præcis - det var derfor jeg inviterede teknologisk på besøg - de har udstyret og måleapparaterne til det. For lige at køre den helt ud i ekstremerne burde man faktisk bruge nye bolte/møtrikker hver gang de har været spændt og løsnet igen. Vi gør det - det står i vores servicemanual - men det er så heller ikke hjulbolte Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg