Mine kartofler bliver melede

Jeg har dyrket "jutlandia" kartofler i ca. 10 år med et særdeles godt resultat. De sidste 2 år har jeg dog oplevet at efter at have gravet de sidste (ca. 50 kg.) op omkring 1 oktober, bliver de meget melede (skal koges meget kortere tid) og smager ikke som dem jeg høster friskopgravet.

Jeg forsøgte mig i år med "Folva" med nøjagtigt samme resultat.

For 3 år siden gravede jeg ud til et nyt drivhus. Det gav en del jord (meget leret) som blev spredt ud over køkkenhaven. Kan det være problemet at jorden er blevet for fed?

med venlig hilsen

Flemming

 


FLK
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til!

Man dyrker jo netop kartofler på magre jorder, Jydske Sandjordkartofler, på Samsø og her på Lammefjorden på gammel havbund. Så der er nok noget om din teori.

Med venlig hilsen
ktm

 

Lidt indirekte kan jordændringen spille ind, men der er flere andre faktorer. Almindeligvis plejer det jo at være sådan, at jo længere tid kartoflen gror jo større er sandsynligheden for, at der bliver melet. 

Så derfor spiller sommervejret nok en meget større rolle både i relation til varme og vand samt hvor sent kartoflen får skimmel og toppen visner ned. Hvis den nye jord holder bedre på vand og næring kan det selvfølgelig også medvirke til at vækstsæsonen forlænges. 

Skrevet af fogn på 14-11-2014 17:08

Jeg har dyrket "jutlandia" kartofler i ca. 10 år med et særdeles godt resultat. De sidste 2 år har jeg dog oplevet at efter at have gravet de sidste (ca. 50 kg.) op omkring 1 oktober, bliver de meget melede (skal koges meget kortere tid) og smager ikke som dem jeg høster friskopgravet.

Jeg forsøgte mig i år med "Folva" med nøjagtigt samme resultat.

For 3 år siden gravede jeg ud til et nyt drivhus. Det gav en del jord (meget leret) som blev spredt ud over køkkenhaven. Kan det være problemet at jorden er blevet for fed?

med venlig hilsen

Flemming

 

Tjae Flemming. En kartoffel ændre både sin struktur og smag hen over vækstsæsonen. Sætter du alle dine kartofler supertideligt og høster når de visner ned, får du også en længere vækstsæson og jo længere vækstsæsonen, er jo mere melede bliver kartoflerne. Det kan du nok ikke lave om på uden og sætte af to gange. 

Du kan selvfølig se, om du kan finde en sort der er knap så tilbøjelig til og ville koge ud.

Jordens kvallitet har ikke direkte indvirkning på om kartoflen bliver melet, det er noget der er indbygget i sorten.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jordbundsforholdene har ikke umiddelbart indflydelse på stivelse i kartoflen.
Dog vil vandmangel sætte sine tydelige spor, i hvor hurtigt kartoflen begynder at gøre klar til vinteren. Og derved bliver melet.

Har du sandjord? Har du vandet? Gødning?
Skadedyr/svamp? Dyrker du ren kartoffel drift, eller har du lidt omdrift med feks salat eller korn arter? Gulerødder duer ikke.

Jeg tror at de meget milde vintere er grunden til at dine kartofler bliver melede, jord temperaturen har være ualmindelig høj de sidste par år på denne tid af året. Man siger bla. at græs gror så længe jord temperaturen i dagtimerne er over 7 + grader og mon ikke det samme gælder for kartofler. Her nede på Als er der stadig træer og buske med grønne blade                                                                                                                 

Det er nok klart at gødning og vejret har indflydelse på kartoffelkvalitetetn. Man bør gå efter de sorter der er faste, og smager godt. Nu ved vi ikke hvor stykke du har kartofler i. Man kan ikke dyrke kartofler i det samme stykke år efter år, men skal have "sædskifte" . Jorden bliver udpint, og diverse kartoffelsygdomme smitter knoldene til næste år.

En helt vidunderlig kartoffel er Asparges kartoflen, Den smager godt og er fast at koge. Ulempe lidt deform, så den skal koges og pilles.

En mere rund kartoffel med næsten samme gode smag er Exquisia, Der bør man prøve.

De almindeligste som man køber i supermarkedet er Hansa og Sava. De har begge den egenskab at de kan tåle at ligge i varmt vand længe (restaurant køkken) uden at koge ud.

Her er link til 12 sorter http://www.danskekartofler.dk/Fakta...orter.aspx


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis