Motor diagram ???

Jeg har en motor fra en HP-disk fra 1980'erne. Der 240V,1/4HP og nogle interne HP-numre på den.

Der kommer 4 ledere ud, hvor 1 af dem er JORD, der bare er skruet i chassiset.

De 3 andre (Blå, Gul og Rød) og en kondensator kan få motoren til at køre i begge retninger, men jeg vil gerne undgå kondensatoren, og har derfor på simpel vis bare målt modstanden i alle kombinationer af de 3 ledere. Det ser sådan ud:

Gul - Blå = 14 Ohm
Gul - Rød = 28 Ohm
Blå - Rød = 42 Ohm

Det er vel hverken delta- eller stjerne-kobling -  hvad er det så ?


Mvh
KSor, Århus V
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har været meget præcis i dine målinger. Den type motorer (1 faset ) skal have en kondensator, for at kunne finde ud af hvad vej den skal begynde at køre. Strømmen i startvikling skal faseforskydes til den ene eller anden side, Når først den er igang, kan du godt tage kondensator væk. Men det er lidt upraktisk at motor ikke må standses

Det du har målt er kørevikling (arbejdsvikling ) og så Startvikling. de 2 ligger i serie når du måler på viklinger, så du har 14 + 28 = 42 ohm.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ups, der er altså IKKE tale om 3 viklinger ?

Det var jo nærliggende at tro der var 3 a hver 14 ohm.

Min plan var at "bryde ind" i motoren og lave en "stjerne"-kobling med NUL tilsluttet stjerne-punktet og så køre den på 3 faser - men det går så ikke.


Mvh
KSor, Århus V
Der er 2 årsager til at det ikke går.
Den ene er skitseret i mit første svar. Altså forskellige modstande i viklinger.
Den anden er at de ledningsender du skal have fat i inde motoren, er viklet sammen med andre, og derefter lakeret over, Så de kan ikke adskilles uden at ødelægge isolering i øvrigt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvad skal du bruge motoren til, det er jo ikke en der kan trække ret meget.

Så måske en bedre løsning, at finde en lille 3 faset motor? 

Men der kan selvfølgelig være mange gode grunde, til at bruge den eksisterende motor.

Skrevet af je__ns på 16-11-2014 13:29

Hvad skal du bruge motoren til, det er jo ikke en der kan trække ret meget.

Så måske en bedre løsning, at finde en lille 3 faset motor? 

Men der kan selvfølgelig være mange gode grunde, til at bruge den eksisterende motor.

Faktisk troede jeg, at det var en 3 X 220V - sådan huskede jeg det, men da jeg kom til at se nærmere på typeskiltet, kunne det ikke just bekræftes. Så målte jeg på lederne, som kommer ud af motoren - og der var det jo nærliggende for mig at tro, at der faktisk VAR tale om 3 viklinger, som kunne kobles i stjerne og faktisk køre på 3 faser med NUL i stjernepunktet.

Motoren bruges til en li8lle bordsav til metal og træ, og det var ønskeligt, at den var lidt kraftigere, men den kan bruges som en 1 faset - se evt. her:

http://kelds.weebly.com/lille-bordsav.html

Kan jeg frit tilkoble kondensatoren og fasen så jeg opnår den rigtige omdrejningsretning eller skal jeg i den forbindelse være opmærksom på, hvad der er arbejds- og start-vikling ?

 

 


Mvh
KSor, Århus V
Annonce

Ja du kunne godt bruge lidt mere power, især hvis du skal op i tykkere materialer.

Det med kobling af viklinger og kondensatore, har jeg desværre ikke den store erfaring i.

Men en fin lille sav til de tyndere materialer

Jeg har selv bygget en rundsav, med en 2.2 kw motor på, der er et rullebord (500mm vandring) med indstilligt land, den bruger jeg stortset til alt.Træ, nylon, aluminium, kobber, bronze og  messing.

Jeg bruger klinger beregnet til aluminium, til det hele, ø 250 - 300 mm

Jeg har savet 70 mm tykt aluminium uden problemer, og kobber i ø 50 mm, messing og bronze i ø 80 mm.

Den kan lave en rigtig flot overflade i aluminium, jeg er normalt ikke den store fan af Wd-40, men det er fantastisk godt som smørremiddel, når jeg saver i lidt tykkere aluminium.

(jeg har ellers brugt sprit)

 

Nu er der jo stor forskel på Je--ns hans motor på 2,2 kw, og så din på 0,25hp (0,18kw) Altså under 10% af de kræfter som den je--ns har bygget. Så først vil jeg anbefale dig at få fat i en større motor, alt andet vil kun gide ærgrelser.
Men hvis du vil have den motor til at køre den anden vej så er opskriften

den ene vej:
Rød kondensator
gul fase + kondensator
blå nul

den anden vej:
rød kondensator
gul fase
blå nul + kondensator

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 16-11-2014 16:12
Nu er der jo stor forskel på Je--ns hans motor på 2,2 kw, og så din på 0,25hp (0,18kw) Altså under 10% af de kræfter som den je--ns har bygget. Så først vil jeg anbefale dig at få fat i en større motor, alt andet vil kun gide ærgrelser.
Men hvis du vil have den motor til at køre den anden vej så er opskriften

den ene vej:
Rød kondensator
gul fase + kondensator
blå nul

den anden vej:
rød kondensator
gul fase
blå nul + kondensator

 

Ja, det er lige DEN forskel, som jeg gik efter - jeg skal KUN bruge den til max 2mm tyk alu-plade/messing og det kan den lige slæbe sig igennem - så det er fint.

De store ting har jeg en langsomt gående afkorter til, som kan tage 100X100 stål ... hvis man har tiden til det ;-))

Men tak til ev_elmand - det var lige de kombinationsmuligheder, som jeg manglede !

 

 


Mvh
KSor, Århus V
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis