Detaljer ang. Kælder: Ovenlys, Pris, Kompleksitet?

Hej med jer,

Jeg sidder og tegner på et husprojekt og har lige lavet et par diagramatiske udsnit for at vise jer her. Mit projekt er et ét-plans hus med en stor kælder under det meste af stueetagen og jeg vakler lidt omkring hvor meget ovenlys jeg kan trække ned i kælderen.

Jeg prøver at finde ud af forskellen økonomisk mellem løsning A og B og hvor kompliceret løsning B er i forhold til A

Der skal være niveaufri overgang mellem ude (træ terasse) og inde (poleret betongulv).

Isoleringen er tænkt som PIR/PUR med ca 0,022 W/mK for at komme tæt på en u-værdi på 0,10, dette tænker jeg er let nok på kælderydervæggene, men hvordan forholder det sig hvis jeg laver løsning B? placeres isoleringen så ovenpå den del af kælderen der forskydes fra stueetagens omrids?

 

Den lette standard løsning A:

Og den mere komplekse løsning B:

Jeg tænker at det er meget billigere og lettere hovedsageligt at vælge løsning A hvor kælderen kommer til at danne et direkte fundament for stueetagen? Jeg tænker ikke på prisen på ovenlysvinduerne i første omgang men mere rent konstruktivt.

 

Derudover tænker jeg at løsning B vil give nogle problemer med at få vandet væk fra under terassen så måske skal der en løsning C til hvor en del af lofthøjden sænkes for at kunne lave terrassen så der er plads under til dræn af vand osv?:

 

Tak fordi i gad kigge med, og håber på lidt inputs så jeg bedre kan træffe nogle design valg. Som sagt vil kælder og stueetage overlappe som løsning A på de fleste områder, men jeg tænker der kan opnåes nogle gode lysindfald ved at trække lys ned feks på en del af terassen som vist her

 


 


:
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der skal være bad osv i den kælder så hvis jeg kan placere de vigtige rum ude hvor jeg forskyder planerne kan jeg trække lys ned som her, hvilket må være en stor kvalitet for rummets oplevelse:

 


:
Hej

Løsning A er jo den enkleste og derfor helt sikkert også den billigste, men det betyder bestemt ikke at det ikke kan lade sig gøre uden at det skal koste en bondegård.

Jeg ville nok påregne at der under ydervæg skal ligges en ståldrager og er det en tung konstruktion (hulmur med tegl eller lign.) 2 stk. en under hhv. for- og bagmur. Her vil det være fornuft at sikre den kan ligge af på nogle vægge, så den ikke skal spænde alt for langt

Kælderdæk isoleres udvendigt mod det fri ca. som hvis du ville lave en tagterrasse med kiler til fald til afledning af regnvand.
Afvandingen ser jeg ikke som det store problem det er nok mere at få plads til den mængde isolering der skal til med dagens standard.

De endelige løsninger afhænger i høj grad af materialevalg og konstruktionsopbygninger både i dæk og vægge. F.eks. kan loftet nedstoppes inde i bygningen og isoleres for den udvendige del, dermed opnåes samme lofthøjde.

Mvh Ingeniøren

Mvh Simon
Bygningsingeniør
Hej Ingeniør,

Mange tak for dit input til løsning af konstruktionen. Er det rigtigt forstået at jeg egentligt bare skal se den del af kælderdækket der ligger frit som en tagkonstruktion ang. afvanding osv? her bliver 'taget' så tildækket med terrasse ovenpå?
Din beskrivelse med ståldragerne kan jeg ikke helt visualisere, kan du skære det mere ud i pap? Hvad bærer de?

:
Er det rigtigt forstået at jeg egentligt bare skal se den del af kælderdækket der ligger frit som en tagkonstruktion ang. afvanding osv?
Ja, mht. opbygning kan du i princippet efterligne en tagterrasse. Men det afhænger lidt af valg af materialer og hvordan kælderen afstives mod jordtryk.

Hvad bærer de?
Bjælken/Drageren ligger i etagedækket og bærer din facade i stueplan

Mvh Simon
Bygningsingeniør
Tak for info, jeg forstår det nu.
Hvilken minimumstykkelse for den komplette konstruktion er realistisk fra overside af terrasse til indvendigt loft?? jeg har ikke meget plads at gøre godt med pga overholdelse af koterne og for at bibeholde god lofthøjde i kælderen.
Som isolering tænker jeg 150mm hård isolering eller evt vacuum paneler på dette mindre område hvis det tykkelsen ikke kan holdes nede.


:
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis