sand og leca i skorsten

Hej

Først en lille forhistorie. Jeg har et hus hvor den tidligere ejer lagde nyt tag på. I den forbindelse er 2 skorstene blevet nedlagt og skåret af i etageadskillelsen. Over bryggerset  er der et loft, hvor jeg i gulvet fandt en træplade der hvor skorstenen havde stået. Da jeg løftede pladen kunne jeg se resterne af den gamle skorsten. Det der undre mig er at den er fyldt helt op med en blanding af sand og leca.

Er det normalt?

Grunden til jeg spørger er at vi i bryggerset har store fugtproblemer på skorstenen.

Jeg har vedhæftet billeder af begge dele.

Hvis de to ting ikke hænger sammen, hvad kan fugten så skyldes, og hvad kan jeg gøre ved det?

Den anden skorsten har samme fugtproblemer, men den kan jeg ikke se ned i oppefra, så jeg ved ikke om den også er fyldt op med noget.

Håber i har nogle gode forslag. Spørg endelig hvis i skal bruge mere info.

Vh

Nicholai Reuther

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Om det er normalt at fylde skorstenen op med sand og leca ved jeg ikke, men hvis dine skorstene er blændet af under taget og de ikke står op af yder mure må fugten komme op fra under dit gulv.

Hej

Skorstenen står midt i bryggerset, så der er nok ingen tvivl om at fugten kommer nede fra. Men hvorfor? (Badeværelset ligger faktisk på den anden side af skorstenen)

Er der virkelig trukket fugt op siden 1956 hvor huset blev bygget, eller er det noget der er begyndt senere. Det er det jeg gerne vil prøve at finde ud af.

Jeg tænker at bryggerset måske har været fyrrum tidligere, så der har altid været varmt og tørt. Kan det være forklaringen?

Vh

Nicholai

Ja man indragede ofte bryggerset når der blev instaleret centralvarme.

At du har badeværelse på den anden side, så var det nok en ide at undersøge væggens tæthed da vandet i skorstenen kan stamme der fra.

Da vi i sin tid skiftede oliefyret ud med naturgas og ikke mere havde brug for skorstenen, fjernede vi den helt. Der var jo ingen grund til at den stod og tog plads op i bryggerset. Så ned med den! Så får du nok samtidig afsløret årsagen til fugten - og kan fjerne problemet.

Vh/Helle

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis