Kortslutning nulleder og jord?

Hej

Lige et hurtigt spørgsmål. Vores hpfi relæ slår kun fra hvis man kortslutter mellem strømførende leder (brun) og jord. Burde det også slå fra ved kontakt mellem nulleder og jord? Der sker nemlig ingenting.

Og et generelt spørgsmål mere. Hvornår bør sikringer springe og hvornår bør relæ slå fra? Kan ikke helt finde ud af hvor det ene og henholdvis det andet bør ske.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hpfi skal kun slå fra, hvis der er en fejlstrøm. Dvs. en strøm mellem fase og jord.
Sikringer springer, hvis der løber en for stor strøm mellem fase og nul.

Formålet med hpfi er er sikre, at du ikke får farlig strøm igennem dig. Derfor afbryder det, hvis der løber mere end 30 mA igennem dig og til jord (eller mellem fase og f.eks. metallet på en maskine).

Formålet med sikringen er at beskytte mod overbelastning, som vil medføre at noget bliver for varmt, og dermed kan starte en brand.
Ok tak. Er vist umiddelbart med på forskellen. Hpfi sikrer mod fejlstrøm og sikringer mod overbelastning. Måske lidt firkantet men er det korrekt forstået? Og var det korrekt nok at vores relæ ikke slår fra ved kontakt mellem jord og nulleder?

Hpfi burde også koble ud ved jord nul forbindelse efter hpfi afbryderen........


   elektriker fra jævnstrømmens tid

Den vil normalt ikke slå fra ved øjebliks kontakt imellem jord og nulleder. Når jeg skriver normalt er det fordi det kan den meget vel gøre i visse tilfælde. Som Jenshøj skriver skal der gå en strøm på 30mA for at HPFI slår fra. Jordledning + jordspyd har en vis modstand, så for at opnå 30mA skal nulledning have en vis spændingsforskel fra jordledning.

Det kan ske at nulledning stiger nogle volt, ved en stor ulige belastning på faserne, både ved dig og andre i kvarteret. Det kommer for vidt at beskrive det nærmere her, men har du konstant  forbindelse imellem nulleder og jordleder vil du se HPFI slå fra en gang imellem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

De gange jeg har "kortslutet" nul og jord ved uheld gennem 30 år ,har hpfi afbryderen  altid koblet ud, der er jo altid en nulstrøm som kan være temmelig stor , og her taler vi ikke kun om mA men væsenlige størrer strømme...........


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce

Ja nulstrømmen er der selvfølgelig, tilbage til transformator station, hvis den samlede forbrug på transformer er skæv. Og det er den altid mere eller mindre. Men den store strøm kan du ikke få igennem din jordledning.
Men for at få 30 mA til at gå uden om HPFI, skal nulleder være oppe på en vis spænding, afhængig af jordledningens samlede overgangs modstand. er den f.eks. 500 ohm skal der være en spænding på 15 volt. i forhold til jordledning og ved 100 ohm 3 volt


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

En hpfi afbryder måler via en sumtransformator at den strøm der går ud  er den samme der kommer tilbage og hvis noget af den strøm bliver ledet til jord fra nullederen kobler relæet ,i 2 polet hpfi relæer fase og nul kobler relæet når nullen og jorden kortsluttes , det skal den gøre da en del af den strøm der går ud ikke går tilbage gennem relæet.


   elektriker fra jævnstrømmens tid

Ja naturligvis, summen af strømmene må ikke afvige mere end de 30 mA vi taler om. Det gælder både 2 og 4 polede relæer. Men gamle ohms lov gælder stadig. Og har jordledning og nulleder samme spænding, går der ingen strøm.

Den opbyggede spænding i nulleder afhænger af nulstrømmen og den samlede modstand i nulleder fra fejlsted til transformator.

Og til NTCHM undskyld denne teoretiske diskusion, i din tråd. Jeg har samme erfaring som Svend at den ofte slår fra ved at forbinde nul og jordledning. Men ikke altid, så jeresHPFI  kan meget vel være helt iorden


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det blev ret komplekst for mig:-)

Kort sagt så lyder det som om at vore rhpfi relæ burde slå fra hvis jeg med en spændigstester (elma 2000) laver en forbindelse mellem jord og nul i lampeudtag? Er det korrekt forstået?

Jeg har prøvet og der sker overhovedet ingen ting medmindre jeg putter spændigstesteren på m1-lederen i udtaget.

Dit HPFI behøver ikke at slå fra når du spændingstester, i det hele taget. Jeg kender godt denne spændingstester af udseende, men ikke de tekniske specifikationer. Hvis jeg måler med voltmeter, slår HPFI aldrig fra, selv ved måling på fase/jord

Det vi taler om er hvis der bliver  direkte forbindelse imellem nulleder og jordleder. I det tilfælde vil den nogen gange slå fra og nogen gange ikke. I din trådstart bruger du jo også udtrykket "kortslutter imellem - ---"

Og når Svend og jeg har oplevet at de slår fra  "hver gang" når vi kommer til at lave det nummer, er nok sådan, at de gange vi laver det uheld og det ikke slår fra, opdager vi ikke uheldet. Men hvis den slår fra er uheldet jo åbenlys. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis