Kortslutning nulleder og jord?

Hej

Lige et hurtigt spørgsmål. Vores hpfi relæ slår kun fra hvis man kortslutter mellem strømførende leder (brun) og jord. Burde det også slå fra ved kontakt mellem nulleder og jord? Der sker nemlig ingenting.

Og et generelt spørgsmål mere. Hvornår bør sikringer springe og hvornår bør relæ slå fra? Kan ikke helt finde ud af hvor det ene og henholdvis det andet bør ske.
Hej Lige et hurtigt spørgsmål. Vores... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja ok, så har jeg nok misforstået det lidt. Jeg troede nemlig at forbindelse mellem nul og jord via en spændingstesters "arme" skulle bevirke en kortslutning.

Jeg har ikke prøvet at lave "direkte berøring" mellem jordledning og nulledning. Jeg har kun turdet prøve at røre de to leder med min spændingstester. Jeg ved ganske enkelt for lidt om strøm, så jeg lader elektrikere om den slags:-)

Jeg har en elektriker der kommer og sætter et par spots om om 2 uger - vil det være nemt for ham at kontrollere om mit relæ virker efter hensigten?
Jeg har også med megen undren oplevet, at HPFI-relæet slår fra ved den mindste berøring mellem 0 og jord, faktisk hver gang.
Ud fra det jeg kan udlede af ovennævnte er det åbenbart hverken godt eller skidt, og jeg behøver ikke kere mig mere om det?

Med venlig hilsen
ktm

Og til spørgeren ,  det er mest sandsynlig at at det er jordforbindelsen der er dårlig , hvis ikke relæet kobler ud på en nul- jord "kortslutning" men lad en  elektriker teste både relæet og jordforbindelsen , du kan jo selv prøve at trykke på testknappen på relæet , det skal man gøre mindst 2 gange årligt for at motionere relæet..

elektriker fra jævnstrømmens tid

test knappen på relæet virker umiddelbart fint - den slukker i al fald hovedafbryderen - de enkelte sikringer bliver ikke påvirket at test-knappen - men det er vel ok?

Hvis det viser sig, at være en dårlig jordforbindelse - kan man så gøre noget ved det?

Når du skal have besøg af elektriker, så lad ham teste det. Og lyt så til et Piet Hein Citat.

Bekymringer trækker negativ rente, de vokser sig små, hvis du kan lade dem vente.

Det jeg mener er, at du nu må vente med en konklusion, til han har målt om det fungerer. Og hvis ikke, så har han sikkert den allerbedste løsning til dig.

Men ring lige og sig til ham at du ønsker tjek af HPFI samtidig, så har du størst chance for at han har det rigtige grej med.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Årsagen til at spændingstesteren ikke knalder relæet hænger jo også sammen med at den har en pokkers stor indre modstand, den trækker en afsindig lille strøm.

Derudover, i ældre installationer der ligger op til erhverv, værksteder landbrug o.s.v. er der nogle gang lavet nulling, d.v.s. at jord og nul har samme potentiale i installationen, det vil nogle gange gøre det hele lidt mere forvirrende, og endnu en god grund til at vi ikke behøver pille i noget der er udover pensum i Jan Soelbergs "Anvendt elektronik"
:-)

"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"

"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"

Jeg har en spædningstester, med to lysdioder, den får HPFI relæ'er til at slå fra, hvis jeg måler meller fase og jord.

Det er noget med at en lysdiode, trækker en "stor" strøm ganske kortvarigt, når den tændes.

Mit relæ kobler også ud ved spændingstesteren ml jord og fase men ikke ml jord og nul. Mit spørgsmål handlede om sidstnævnte.
Selv om man er professor, skal man ikke gøre det mere indviklet end det er. Nulling gælder kun den enkelte industri installation, og har ingen indvirkning på "naboer".
Det med en kortvarig forbrug, på spændingstester er meget sandsynlig, og kan få HPFI til at slå fra.
Og HPFI behøver ikke at slå fra, når du spændingstester imellem nul og jord.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Skrevet af ntchm på 14-11-2014 16:21
Mit relæ kobler også ud ved spændingstesteren ml jord og fase men ikke ml jord og nul. Mit spørgsmål handlede om sidstnævnte.

Jeg tror det er fordi spændingen over Nul og jord ikke er så høj, så trækker testeren ikke strøm nok, til at udløse fejlstrømsrelæet.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis