Hjælp til udregning

Hej 

Jeg skal lige have hjælp til enlille udregning

Jeg har lige udskiftet 40 stk 35w pære. Med 40 stk 1,5w pære 

Altså samlet gået fra 1400w til 60w

Lad os antage de tændt en time om dagen, hvad bliver den årlige besparelse med en gemmsnitlig dansk elpris ?

På forhånd tak 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er da dejligt at få en af de lettere opgaver. Det er med Watt og Kilowatt som med meter og kilometer. Der skal 1000 W (watt ) til 1 Kw (kilowatt)

Har du kørt med 1000w = 1 Kw i en time, må du betale for 1 Kwh (kilowatthouer / kilowatttimer)

Du havde 1400w = 1,4 kw i 1 time 365 dage om året, pris eksempel kr. 2,30-

1,4 x 1 x  365 x 2,30 = 1175,30 kr årlig

Nu har du  60 w = 0,06 Kw i 1 time 365 dage om året pris eksempel kr 2,30

0,06 x 1 x 365 x 2,30 = 50,37 årlig

En besparelse på 1124,93 kr  (Det er lige til en flaske udmærket single malt whisky i kvartalet)

Du kunne også tage de 1400 w divider med 60 w.  Du er altså gået ned i strømforbrug på denne udskiftning med en faktor 23,33

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

hvilke lyskilder har du købt?
Du må da have en del mindre lys efter udskiftningen


 

Det ved jo ikke helt idet jeg kun har hjulpet ved udregning. Men går man fra halogenpærer til de gode moderne LED pærer  er der en meget væsentlig besparelse. Både på selve strømmen og ikke mindst på levetiden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44281' class='af-profile-link'>ev elmand</a> på 13-11-2014 18:08
<p>Det er da dejligt at få en af de lettere opgaver. Det er med Watt og Kilowatt som med meter og kilometer. Der skal 1000 W (watt ) til 1 Kw (kilowatt)</p>


Hvis det er så let skylder du at skrive enhederne rigtig :-)
kilo er med lille k og Watt er med stort W :-)
Velbekomme.
Annonce
Åh hvor er det dejligt, nu har du det godt, det var da dejligt.
En af reglerne her på siden er at man ikke kommenterer stavefejl. Ellers kunne vi nok fylde mange kommentar blokke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Rolig nu der var masser af smiley og glimt i øjet og bare rolig jeg kunne ikke finde på at rette stavefejl :-)
Skrevet af ev elmand på 08-12-2014 22:36
Åh hvor er det dejligt, nu har du det godt, det var da dejligt.
En af reglerne her på siden er at man ikke kommenterer stavefejl. Ellers kunne vi nok fylde mange kommentar blokke.

Kilo skal da skrives med stort, det skal Watt ganske vist også. Hvis ikke betegnelser over en blev skrevet med stort, hvordan skulle man så kunne skelne mellem f.eks. MW og mW, MOhm og mOhm. Det må være 1 point til hver .

 

 

 


fase

Jeg vil ikke tage del i debatten om stavning mm, men kilo skal skrives med lille. En kilowatt skal skrives kW.
Men ellers er det rigtigt, at hvor præfikset er mindre end én er det med lille og over én med stort. Men kun, hvor præfiks-bogstaver bruges i begge sammenhænge. M/m for Mega og milli. Det er kun til kilo man bruger "k".

Kan ikke lade være med at tænke på en gammel fysiklærer jeg havde. Han sagde altid "grader Kelvin" og skrev ºK. Da jeg påstulerede, at der ikke skal siges grader til kelvin blev han stædig og begyndte så at sige Kelvin-grader.... Da jeg ugen efter sagde Volt-grader og Ampære-grader var jeg ved at blive smidt ud af lokalet....

 

Se http://da.wikipedia.org/wiki/Kilo-

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg tænkte nok vi kunne blive enige. Nogle af os i hvert fald :-)

De Kelvin grader er helt klart også værd af tage en udsmidning for :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis