Renovering af badeværelse - vådrumssikring

Hej Alle!

Jeg er i gang med at få renoveret mit badeværelse. VVS'eren har lavet den nødvendige rørføring/placering af gulvafløb osv, mureren har støbt betongulvet.

Mureren skal nu i gang med at vådrumssikre. Han siger, at det er nok at vådrumssikre på gulvet og i brusenichen. Jeg har muligvis misforstået hvad han mener, men jeg tror ikke, at det er helt nok.

Jeg har kigget i SBi 200, og jeg er her kommet frem til følgende:

Der skal smøres en flydende vådrumsmembran på følgende dele:

  • Hele gulvet
  • 10 cm op af væggen (der udføres 10 cm sokler)
  • I brusenichen (80x80 cm og fra gulv til loft)
  • 50 cm ud over kanten af brusenichen svarende til i alt 130 cm fra hjørnet

Er ovenstående korrekt opfattet? Eller har jeg overset, hvad der ellers skal smøres vådrumsmembran på? Væggene er lavet af letbetonblokke og gulvet er ca. 15cm støbt beton

Mvh.
Mikkel

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Det dig som bygherre der faktisk skal rådfører ham om hvordan det skal laves.
Men den måde han siger det på. som han vil smøre hele gulvet ind og smøre væggene ind i brusenichen til hvor dine fliser går til.
og en strimmel armeringstape. sm ligger 5 cm op af vægkanterne. sådan udføres det mange steder. man ja det er ikke korrekt udført.

Der påføres både vådrumsprimer og vådrumsmembran.
Regler.

1 .
Hele gulvet skal smøres (vådzone)

2.
10 cm op af resterende vægge (fugtzone) men du vil blive ked af at have en 10 cm sokkel klinke. der anbefales min. 7 cm.
Jeg selv udføre primeren 10 cm op af kanter og vådrumssikring 8 cm. hvor jeg sætter en klinke på 7,5 - 8 cm hvor der vådrums sandspartels ned til klinke.
3
Der vådrumssikres fra gulv til loft (vådzone)

4.
Bruseniche afgransningen anbefales at være 80x80 cm Det kan sagtens være 90x90 eller 80x100 og derefter ligges de 50 cm udover. det kommer helt an på hvor bruseniche faldet startes 80-90cm ude fra væg.
Normalt ville jeg køre primeren ud til de 50 cm udover samt vådrumsmembranen og derefter vil fliserene gå de 80-90 cm ud fra væg og der vil vådrums sandspartles hen til fliser og hen over vådrumsmembranen.

Alle hjørner og gennemføringer samt gulvafløb armeres med tilhørende armerings strammel som spartles fast med vådrumsmembran eller tilhørende armeringstape som tapes fast efter primning, hvor vådrumsmembranen føres hen over.

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej Martin,

Mange tak for dit uddybende svar. Jeg var ikke helt forkert på den omend jeg lige manglede lidt.

Jeg har endvidere fundet denne informative video, som Alfix har lavet:

https://www.youtube.com/watch?v=v-LEGGQ-oEo

Mvh.
Mikkel
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også