Isoleringsplader til brændeovn

Hejsa

Isoleringspladerne (eller hvad de nu hedder), der sidder indvendigt i vores brændeovn, er flækkede, så jeg tænker, de skal udskiftes (se billede).

Hvad skal man købe, og er der noget, man skal være opmærksom på i den forbindelse?

 

På forhånd tak!

 

Hejsa Isoleringspladerne (eller hvad de nu... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Svend Høst på 14-11-2014 09:49
Kan man bare begynde at ombygge sin brændeovn med nye uorginale ildfaste plader uden at en skorstensfejer godkendet det , den kunne jo være brandfarlig , eller udlede kulilte til inderluften , og hvad siger brandforsikringen hvis huset brænder og det er en fejlbehæftet ikke godkendt ovn der er årsagen.

Nu er du da noget langt ude Svend!

Der er tale om at udskifte een plade med en ny i samme materiale og samme dimmension. Det er der INTET forkert i.

Får du også serviceret din bil hos den lokal mærkevareforhandler og beder han hente fx dækkene ind via bilfabrikken.. nej vel... Du få monteret nye dæk på bilen hvor prisen passer, og det i forskellige mærker alt efter hvad der passer...

Det er da det samme der her sker med brændeovnen!

 

MVH Njord

 

 


MVH Njord
Skrevet af Svend Høst på 14-11-2014 09:49

De gamle brændeovne har en dårlig virkningsgrad og udleder alt for mange røgpartikler , jeg skiftede min gamle brændevn ud med en konvektionsovn og den giver meget mere varme pr. kilo træ og forurener meget mindre , så den har tjent sig selv hjem.

Kan man bare begynde at ombygge sin brændeovn med nye uorginale ildfaste plader uden at en skorstensfejer godkendet det , den kunne jo være brandfarlig , eller udlede kulilte til inderluften , og hvad siger brandforsikringen hvis huset brænder og det er en fejlbehæftet ikke godkendt ovn der er årsagen.

Tjae Svend. At din gamle ovn var fuldstændigt utilsvarende betyder ikke at alle andre "gamle" ovne også er det. Din melding vil ikke kunne holde vand ude i den virkelige verden.

JA SVEND. Man må gerne vedligeholde sin ovn uden og spørge fejer, men det er fuldstændig rigtigt at man ikke må ombygge ovnen. Hverken fejer eller brandforsikring har det mindste imod man vedligeholder sin ovn, tværtimod. 

PS. Skal din dokter også give sit samtykke hver gang du vil i bad og vedligeholde ....... eller prædker han udskiftning ???   

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej
Jeg ved godt tråden er gammel, men måske nogen her ved det? Selve spørgsmålet er nok lidt specielt.. 
Jeg har en del rester fra nye Skamol plader, (resterne har ikke været brugt i brændeovnen!)  , og ude i haven har jeg et palmetræ der har sat frø, og det bedste materiale til at spire palmefrø i er vermiculit, som granulat, som Skamol plader er lavet af, så derfor opstrå ideen om at pulverisere mine Skamol rester. 
(genbrug kan man sige)
MEN spørgsmålet er om der er andre stoffer i Skamol plader som kan skade frøene? eller består Skamol plader kun af vermiculit og intet andet?
Jeg kunne selvfølgelig også bare købe en pose vermiculit i en planteskole eller lignende, men det er da lidt dumt, egentlig at kyle en masse skamol ud, for at drøne ud og købe noget andet..

Var det årets sygeste spørgsmål?, kan man dyrke palmer i brændeovnen ('s plader)?        

Tilføjet senere: Er så lige blevet klogere, Vermiculite -der er komprimerede silikat flager- er bedst til jordforbedring for planter der kræver meget vand og ikke tåler udtørring. Vermiculite kan absorbere meget vand, 3-4 gange sin egen volumen, og frigiver det løbende når omgivelserne tørrer ud, hvilket er ret smart.

Perlite- et vulkansk materiale der dannes når 1200 grader lava rammer vand, har der i mod den modsatte effekt, og er velegnet til jordforbedring for planter der ikke tåler for meget vand, f.eks kaktus.

Så Perlite er bedst egnet til at spire palmefrø :) 

case closed, men måske andre kan bruge det til noget, så jeg lader det stå..

Merimi05 skrev den 31-08-2022 13:44:43

Halløj
Må man bruge skamol plader I stedet for ildfaste sten i Morsø brændeovn 1410

 Det tror jeg du skal spørge  Morsø om, eller måske skorstensfejeren.Jeg har på fornemmelsen at svaret bliver et "nej, det må du ikke" Jeg fik selv den samme ide, bare den anden vej, da jeg var træt af revnede skamolplader, men jeg fik aldrig gjort noget ved det...



Merimi05 skrev den 31-08-2022 13:44:43

Halløj 
Må man bruge skamol plader I stedet for ildfaste sten i Morsø brændeovn 1410

 Jeg skiftede mine knækkede ildfaste sten i den gamle Morsø 1124, og lavede alternativ røgvender, alle dele skåret i skamol plade uden nogen form for påtale fra skorstensfejer.

... Men han var rigtig glad da jeg skiftede til en tidssvarende godkendt ovn. Det blev jeg også, for den er langt mere effektiv i forbrændingen.



"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis