Isoleringsplader til brændeovn

Hejsa

Isoleringspladerne (eller hvad de nu hedder), der sidder indvendigt i vores brændeovn, er flækkede, så jeg tænker, de skal udskiftes (se billede).

Hvad skal man købe, og er der noget, man skal være opmærksom på i den forbindelse?

 

På forhånd tak!

 

Hejsa Isoleringspladerne (eller hvad de nu... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt korrekt at Skamolplader og Vermiculit er det samme - der er dog flere forskellige kvaliteter af pladen.. fra en "almindelig" der bla. sælges i byggemarkederne (og er fin og ok at bearbejde med fukssvans m.v.) til en noget hårdere, der er døden for en fukssvans m.v. (bruges til specielle brændeovne / skærmeplader)
Til alm. brændeovne - der ville jeg blot købe i byggemarked - det koster ikke meget, og så kan man jo lave en ny om 2-4 år, hvis den ikke holder længere end det..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
en lille sjov historie fra fabrikken er:
- der kommer en "udenbys fragtmand".. og ser en masse rester ligge (det ligner spånplade lidt, for de, som ikke kender materialet)
- nøøj, må jeg få brænde med hjem?? , siger han
- du er da velkommen, siger lagerforvalteren.. (med et smørret grin)
- næste gang fragtmanden kom, bad han ikke om "brænde" ;-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det ville jeg sætte pris på, njord!

Er der i øvrigt noget med, at der kan være forskel på tykkelsen? Og hvilken tykkelse skal man så vælge?

HA HA jeg har selv lavet det nummer med en stump der lignede en spånplade, fik endda boret huller men da jeg skulle spænde en skrue i den knækkede den

Bare rolig, Njord, du kan nå det endnu! ;-)

Skal man være opmærksom på tykkelsen?
De to flanker på profilet skal jo gerne klemme en smule om pladen.
Ud over det er der ikke nogen specielle faldgruber :-)

Jeg endte med at tage skinnen af forrige år da den var ret anløben, men den var sikkert også lavet i 1 eller 1,25mm plade....

Det letteste er sikker du cykler ned i byggemarkedet og køber en plade der er stor nok til at erstatte din knækkede plade og du så simpel og effektivt saver en ny plade ud. Som sagt er pladerne ikke voldsomt dyre (sammenlignet med en ny ovn)
Du skal sikker save pladen lidt større end din gamle da den jo nok er slidt på kanterne.

MVH Njord

MVH Njord
Skrevet af Svend Høst på 12-11-2014 14:09

Køb kun originale reserve dele hos brændeovnfabrikanten , det ligner en gammel udtjent ovn som nok burde udskiftes , da den nok ikke opfylder lovens krav...............

"Nok burde udskiftes", "nok ikke opfylder lovens krav".

 

I betragtning af, at det er en ovn der allerede er installeret og monteret, så _kunne_ det blive en betragtelig og unødvendig udgift at følge dit råd?

 

 

 

De gamle brændeovne har en dårlig virkningsgrad og udleder alt for mange røgpartikler , jeg skiftede min gamle brændevn ud med en konvektionsovn og den giver meget mere varme pr. kilo træ og forurener meget mindre , så den har tjent sig selv hjem.

Kan man bare begynde at ombygge sin brændeovn med nye uorginale ildfaste plader uden at en skorstensfejer godkendet det , den kunne jo være brandfarlig , eller udlede kulilte til inderluften , og hvad siger brandforsikringen hvis huset brænder og det er en fejlbehæftet ikke godkendt ovn der er årsagen.


   elektriker fra jævnstrømmens tid

Nu stiller du jo tingene på spidsen Svend, men det vil da være en god ide at lade den stedlige skorstens fejer tjekke ovnen inden ibrugtagen

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis