Isoleringsplader til brændeovn

Hejsa

Isoleringspladerne (eller hvad de nu hedder), der sidder indvendigt i vores brændeovn, er flækkede, så jeg tænker, de skal udskiftes (se billede).

Hvad skal man købe, og er der noget, man skal være opmærksom på i den forbindelse?

 

På forhånd tak!

 

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Køb kun originale reserve dele hos brændeovnfabrikanten , det ligner en gammel udtjent ovn som nok burde udskiftes , da den nok ikke opfylder lovens krav...............


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Bum bum. Se, så har vi jo balladen, for vi har næsten lige købt huset, så vi har ingen anelse om, hvor gammel/ny ovnen er (den ser nu ikke voldsomt gammel ud), eller hvor den er købt, for den sags skyld.

Jeg kan eventuelt prøve at uploade et par billeder af den, når jeg kommer hjem. Så har nogen måske en idé om, hvornår den kan være fra - eller er det ikke til at se sådan noget på en ovn? Kan jeg eventuelt finde producenten et eller andet sted på/i ovnen?

Det er rigtigt, den øverste plade (røgvendepladen) godt kunne trænge en udskiftning da det kniber den kan holde sig selv på plads. De andre er der ingen grund til at udskifte før der falder stykker af dem så du kan skimte jernpladen bag.

Pladen kaldes en skamolplade og fås i forskellige størrelser. Du kan købe dem ved alle der forhandler brændeovne. Det er ikke engang nødvendigt og få en der passer i mål da en gammel fuksvans (eller ny billig) klarer delingen. Det er med andre ord en nem simpel og billig LDS operation. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif

Mange tak for svar.
Jeg var i Silvan i går i andet ærinde, og der fik jeg forevist noget, de kalder "vermiculite" - er det det samme som skamolplader?
Skrevet af xavis på 12-11-2014 14:42
Hej Leif

Mange tak for svar.
Jeg var i Silvan i går i andet ærinde, og der fik jeg forevist noget, de kalder "vermiculite" - er det det samme som skamolplader?

Ja, det er nøjagtig de samme plader. Kunne ikke lige huske den "nye" betegnelse for pladerne. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af ChristianV på 12-11-2014 16:20
Skamol er handelsnavnet, vermiculit er mineralet skamol plader er lavet af

Er ikke helt inde i betegnelserne. Men ser næsten hver dag den bygning, hvor de startede med og lave dem. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Vil da lige supplere med at man kan montere en u-skinne på forkanten af pladen så den bliver lidt mere holdbar, måske kan det endda redde din gamle plade et par år elle tre.
Min RAIS ovn har en sådan metal u skinne i ganske tynd plade og det holder fint.
Også efter 12-13 års fyring i ovnen :-)

MVH Njord

MVH Njord

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/537' class='af-profile-link'>njord</a> på 12-11-2014 18:35
Vil da lige supplere med at man kan montere en u-skinne på forkanten af pladen så den bliver lidt mere holdbar, måske kan det endda redde din gamle plade et par år elle tre.
Min RAIS ovn har en sådan metal u skinne i ganske tynd plade og det holder fint.
Også efter 12-13 års fyring i ovnen :-)

MVH Njord



Tak for tippet - men hvordan fungerer det helt præcist?
Jeg prøver lige om jeg kan huske at snuppe et billede i morgen... Der er jo varme på brændeovnen nu :-)

MVH Njord

MVH Njord
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis