Stolesæde og ryglæn i akrylplade (plexiglas)

torbenj
torbenj
43 8721

Hej derude,

Jeg har før spurgt om hjælp herinde, da jeg skulle se, om jeg kunne lave et stolesæde og et ryglæn af finér, som jeg skulle bøje ( http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/194977 ) 

Det er egentlig gået ret ok med at forme finéren. Dog stødte jeg på nogle små udfordringer undervejs, som det kan ses herpå http://www.torco.dk - hvor jeg har samlet lidt info om projektet.

Efter at have formet finéren, er jeg belvet nysgerrig på, hvordan man kan forme akrylplade (plexiglas) til den samme form som finéren? Jeg tænker, at jeg skal op i noget, der minder om 10 mm., førend det kan holde..?

Jeg tænker endvidere, at pladerne skal skæres ud inden de formes, ligesom de skal afrundes på kanterne inden. Jeg har læst mig frem til, at ovnen skal være ca. 150 grader varm, men hvor lang tid pladerne skal ligge i ovnen, det synes jeg er svært at finde frem til. Jeg vil tro, at der er tale om ca. 10 min. for en 10 mm. plade, men jeg er ikke sikker..?

Jeg ved heller ikke, om pladerne skal ligge i formene under opvarmning, eller om man kan tage dem ud af ovnen, hvorefter man kan forme dem? Jeg tænker umiddelbart, at man kan lægge pladen ovenpå formen, hvorefter dette placeres i ovnen på 150 grader i 10 min. Jeg vil så tro, at pladen vil falde til i formen, men jeg ved det ikke. Ellers skal der jo anvendes både han- og hunform, for at pladen kan blive formet?

Som I nok kan høre, så er det ikke noget, som jeg har den helt store erfaring med, men jeg synes virkelig, at det kunne væer sjovt at prøve, så derfor håber jeg, at der er en eller flere, der ved lidt om dette.

På forhånd mange tak for hjælpen..!

Torben

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
je__ns
je__ns
8514 0

´Pladen skal ligge i formen under opvarmningen, den er ikke til at flytte når den er varm.

Mon ikke de 150 gr. C. er opject-temperaturen, altsår pladen´s faktiske temperatur, og ikke temperaturen omkring den.

Men sætter du den i ovnen i formen kan du jo se hvornår den er færdig...

KSC
KSC
304 8000
Hej,

Akryls (PMMA) skal opvarmes til over 105°C for at kunne formes - Jeg har før bukket emner ved at opvarme dem i ovnen først og efterfølgende ligge dem i en form.
Dog skal du påregne en smule højere temperatur da din form vil afkøle akrylen hurtigt, det nemmeste er at prøve sig frem med nogle stumper.

@Jens - "Mon ikke de 150 gr. C. er opject-temperaturen, altsår pladen´s faktiske temperatur, og ikke temperaturen omkring den."
Hvis du venter, så vil der ske en termisk ligevægt, så akrylen vil være sammen temperatur som ovnen - altså 150°C

/K

torbenj
torbenj Trådstarter
43 8721
Hej med jer,

Tak for input. Det er dejligt at høre lidt om det

Jeg tror, at idéen med at prøve sig lidt frem med nogle stumper er en super idé! Det er i hvert fald sådan, jeg vil gøre...

Jeg ved godt, at det kan være svært at komme med råd og vejledning, når man ikke kan se præcist, hvad det er, jeg vil. Men takker alligevel..!

Torben
Annonce

Hej Torben

Jeg har læst jeres interessante indlæg.

Har du overvejet at købe en vacuumpumpe og forme med vacuum.

I stedet for to præcise forme med den korrekte afstand imellem, kan du jo nøjes med en

formside .  denne metode ville også have været meget nemmere end din gipsform

 

vh. Johnny S.

 

 

 


Johnny cnc
torbenj
torbenj Trådstarter
43 8721
Hej Johnny,

Tak for dit input. Det lyder faktisk ret spændende

Jeg har på ingen måde erfaring med at forme med vacuum, men jeg har på fornemmelsen, at du har ret i, at det kan give det pæneste resultat.

Jeg tænker blot, at det nok også godt kan lade sig gøre med de to gipsforme, hvis man lægger et lag filt mellem formen og akrylpladen, men jeg ved det ikke..?

Jeg vil da lige undersøge mulighederne med vacuum lidt nærmere, men igen, så tænker jeg måske, at det er en lidt "indviklet" metode, hvis ikke man har erfaringen med det. Akrylpladen og formen skal vel på en eller anden måde ind i en pose af en slags - eller..?

Lad mig meget gerne høre nærmere om muligheden...

Torben
torbenj
torbenj Trådstarter
43 8721

Hej igen,

Jeg fandt nogle videoer på Youtube, hvor de bruger en almindelig industristøvsuger til at vacuum-forme akrylplade med. Jeg ved dog ikke, om det går med min 10 mm. plade? Her er lige et link:

http://www.youtube.com/watch?v=50-sR54UBgY

Jeg har faktisk allerede bestilt en 10 mm. akrylplade på 50 cm. i bredden - passende til stolesædet. Men hvis jeg vil forsøge mig med at vacuum-forme pladen, så skal den jo være noget bredere, som jeg ser det. Nok nærmest 20-30 cm. bredere..?

Lad mig høre, om jeg kan vælge at lægge det færdige stolesæde i finér på som model, eller hvordan det kan gøres..?

Hvis jeg vælger vacuum-metoden, så kan jeg først skære sæde og ryglæn til efter, at det er formet, men det er vel også muligt?

Lad mig gerne høre lidt om det

På forhånd tak!

Torben

Annonce

Hej Torben

Første gang jeg stødte på vacuumformning er nok mere end 30 år siden, det var på en karosserifabrik, hvor man brugte teknikken til at lime færdigstøbte plane glasfiberplader på polyurethanskumplader.Det blev brugt til kølecontainere.

Der lagde man skumpladen på et plant bord smurte lim på og anbragte derefter glasfiberpladen. Rundt om hele molevitten blev der lagt en tætningsmasse i en ring langs kanten.

Oven på den øverste plade skal der lægges et filtlag, som klippes til så det ca passer til pladens mål.Dette filtlag kan både være over og under din plexiglasplade, dels for at beskytte imod ridser, men især for at fordele det undertryk, som skal skabe det atmosfæriske tryk på ydersiden. 

Øverst lægges et stykke tæt alm. plasticfolie, som trykkes fast i tætningsmassen.

Et hensigtsmæssigt sted anbringes et tilkoblingssted for vacuum.

Den store fordel ved at lime på denne måde er, at der fremkommer et fuldkommen ens tryk overalt på hele overfladen.

Den vacuumpumpe jeg har, fandt jeg brugt i Gul&Gratis. Den kan give et tryk på - 0,9 bar

D.v.s at man får et fladetryk på 900gr/cm2 og omregnet til hele dit stolesæde, er det et anseeligt tryk.

Jeg har set videoen som du linkede til.

Den type vacuumformning kræver selvfølgelig mere materiale, men i dit tilfælde, hvor der vel ikke er tale om dybtrækning, kan du sikkert sagtens nøjes med ganske lidt , eller ingen overskydende materiale. Da bruger du jo en kraftig plasticfolie som tryk.

Den teknik som videoen viser, minder iøvrigt om den måde, som man fremstiller utallige plastemballager yoghurtbægre, kødbakker m.m på.Her har man blot lavet en negativ form og boret tusindvis af bitte små huller i, som man suger igennem, men som er tilstrækkelig små til at den bløde plast ikke kan suges ind i hullerne.

Et sidste nyttigt tip : Hvis du skulle få lyst til at prøve at fremstille et nyt stolesæde i finer og der er krav om dobbeltkrummende overflader , skal du bruge noget man kalder fugepapir.

Det er en perforeret ganske tynd papirstape som man klæber på tværs af åreretningen.

Dette forhindrer at fineren sprækker.

Håber det gav mening.

Ellers kan jeg sende mit telf. nr., så er du velkommen til at kontakte mig.

God arbejdslyst.

Venlig hilsen Johnny S.


Johnny cnc
torbenj
torbenj Trådstarter
43 8721
Hej Johnny,

Tusinde tak for dine input, som jeg bestemt kan bruge til noget. Du forklarer det rigtigt fint, så det er til at forstå

Jeg bed især mærke i idéen, der går ud på, at jeg skærer akrylpladen til, så den passer i på mål og i facon, hvorefter jeg varmer den op, lægger den i formen, der er beklædt med filt og lægger rammen med den tykke plastik ovenpå. Rammen er forsynet med gummibånd, der gør, at den ligger tæt til den liste, som jeg har placeret rundt om formen. Herefter sættes der sug på - og den tykke plastik trykker akrylpladen ned mod filten. Er det ikke sådan rundt regnet sådan, du mener?

Jeg ved ikke helt, hvor stram den tykke plastik på rammen må være, men den skal jo kunne forme sig ned mod pladen i hvert fald.

Hvor tyk skal denne plastik være? Er en dampspærrer på 0,15 mm nok. Er det ikke sådan, den hedder i tykkelsen? Eller skal den være noget tykkere?

Også tak for rådet med hensyn til fineren. Den sprækkede lidt for mig, men det var nu ikke så galt endda.

Endnu engang mange tak for hjælpen. Jeg sætter stor pris på det

Torben

Hej Torben

Det glæder mig at jeg kan bidrage med noget konstruktivt, især når det er en som prøver at gøre noget selv, på trods af at man jo bare kan tage ud og købe noget tilsvarende færdigt.

Der er bare den kæmpe store forskel, at glæden ved at blive udfordret og til sidst komme i mål med et godt resultat, gør en glad.

Jeg er jo af samme støbning som dig, jeg elsker at lave tingene selv og har livet igennem suget til mig af faglig viden fra mange forskellige faggrupper.

M.h.t plasticfolien gør det ikke så meget hvad det er, så længe at den er strækbar uden at revne og selvfølgelig tæt .På karosserifabriken som jeg omtalte, brugte de en kraftig pressenning, men det var mest fordi glasfiberen ikke måtte prikke hul.

Jeg tror det er fint det du nævner , men husk filt over akrylpladen. Det er vigtigt.

Hvis du har svært ved at få tætnet mellem plast og pladen som du holder det hele på,

kan du evt. bruge en alm. fugepistol med silicone eller akryl og lægge en pølse omkring hele herligheden.

Kan du ikke tiltuske dig nogle akrylpladerester til test, så du bliver lidt lidt dus med teknikken, før det rigtig gælder.

Vil rigtig gerne se resultatet når du når så langt.

Hilsen Johnny


Johnny cnc
torbenj
torbenj Trådstarter
43 8721
Hej igen Johnny,

Det lyder godt, at det var noget i den stil, du også tænkte.

Og ja, der er helt bestemt noget fedt ved selv at kunne lave tingene. Jeg hygger mig med at finde ud af, hvordan det kan gribes an, og så længe det ikke bliver alt for dyrt, så vil jeg da meget hellere lave det selv

Jo, jeg kan godt komme i nærheden af nogle stumper til test. Det spændende er, som jeg ser det, at pladen jo er ret tyk (10 mm.), men det skal nu nok kunne lade sig gøre.

Har du et forslag til, hvordan jeg kan flytte den tilskårne plade fra ovnen over på formen. Hvor blød bliver den? Jeg kan jo ikke lave en ramme omkring den, som det ses på fx Youtube-klippet, da pladen jo i mit tilfælde er skåret til.

Jeg vil naturligvis tage billeder af stolen før, under og efter, så vidt det er muligt

Torben
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Lignende indlæg

  1. Formning at krydsfinér til bukkeformet stol
    Lav-Hobby (24 svar)
  2. Vacuum Formning / CNC
    Lav-Hobby (6 svar)
  3. Min favoritopskrift
    Lav-Mad/drikke (23 svar)
  4. betonbordplade til køkken..råd til en nybegynder
    Lav-Hus (21 svar)
  5. Renovering af gamle J67 stole - finér skader
    Lav-Hus (7 svar)
  6. Plastik af bage"stikforme"
    Over hækken (5 svar)
  7. Hvilken lim til udvendig finér på overbygning
    Lav-Båd (7 svar)
  8. Skakspil.
    Lav-Hobby (3 svar)
  9. Spærafstand
    Lav-Hus (5 svar)
  10. Voss ovn bliver kun 175 grader varm
    Hårde hvidevarer (4 svar)

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her