Stolesæde og ryglæn i akrylplade (plexiglas)

Hej derude,

Jeg har før spurgt om hjælp herinde, da jeg skulle se, om jeg kunne lave et stolesæde og et ryglæn af finér, som jeg skulle bøje ( http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/194977 ) 

Det er egentlig gået ret ok med at forme finéren. Dog stødte jeg på nogle små udfordringer undervejs, som det kan ses herpå http://www.torco.dk - hvor jeg har samlet lidt info om projektet.

Efter at have formet finéren, er jeg belvet nysgerrig på, hvordan man kan forme akrylplade (plexiglas) til den samme form som finéren? Jeg tænker, at jeg skal op i noget, der minder om 10 mm., førend det kan holde..?

Jeg tænker endvidere, at pladerne skal skæres ud inden de formes, ligesom de skal afrundes på kanterne inden. Jeg har læst mig frem til, at ovnen skal være ca. 150 grader varm, men hvor lang tid pladerne skal ligge i ovnen, det synes jeg er svært at finde frem til. Jeg vil tro, at der er tale om ca. 10 min. for en 10 mm. plade, men jeg er ikke sikker..?

Jeg ved heller ikke, om pladerne skal ligge i formene under opvarmning, eller om man kan tage dem ud af ovnen, hvorefter man kan forme dem? Jeg tænker umiddelbart, at man kan lægge pladen ovenpå formen, hvorefter dette placeres i ovnen på 150 grader i 10 min. Jeg vil så tro, at pladen vil falde til i formen, men jeg ved det ikke. Ellers skal der jo anvendes både han- og hunform, for at pladen kan blive formet?

Som I nok kan høre, så er det ikke noget, som jeg har den helt store erfaring med, men jeg synes virkelig, at det kunne væer sjovt at prøve, så derfor håber jeg, at der er en eller flere, der ved lidt om dette.

På forhånd mange tak for hjælpen..!

Torben

Hej derude, Jeg har før spurgt om hjælp herinde... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Torben

Mon ikke et par grillhandsker er nok . Det bliver jo ikke varmere end en ovnret, så jeg vil tro at det er muligt.Har aldrig prøvet at arbejde med varm akryl, men så længe du ikke er bange for at eksperimentere, skal du nok finde en løsning. Jeg forestiller mig ikke, at en så tyk plade bliver så blød at du ikke kan håndtere den.

God weekend

Johnny


Johnny cnc
Hej igen,

Jo, det lyder fornuftigt med grillhandskerne, og ja, det vil jo vise sig, hvor blød den bliver. Jeg tror, at du har ret i, at den ikke bliver voldsomt blød, hvis ikke ovnen stilles på mere end 150 grader. Hvor længe den så skal have, ja, det må jo vise sig på nogle teststykker.

Jeg har lidt kig på denne vakuumpumpe: http://www.guloggratis.dk/maskiner/vaerktoj-arbejdsredskaber/vakuumpumpe/annonce/25493467-vakuumpumpe-masterwood - som han vil sælge for 1.500 kr. Jeg har svært ved at bedømme, om det er en fair nok pris. Han siger, at den har været betydeligt dyrere fra ny, men det er jo også nogle år siden efterhånden, vil jeg tro.

Også god weekend til dig

Torben
Hej,

Som jeg tidligere skrev så skal det ca. varmes op til 105°C - Hvis du vil have lidt teori om polymerer, så søg på Glass transition temperature.
Men det handler kort sagt om, at holde dig imellem glas overgangs temperatruen og smelte temperaturen.
PMMA's (akryl) glasovergangstemperatur svinger meget efter producent - det ligger i intervallet 95..135 °C - så du risikere, at akrylet smelter, hvis du varmer det op til 150°C - i så faldt vil du ikke kunne bruge det. Iøvrigt bliver det ikke så blødt, at du ikke kan håndtere det med et par handsker, hvis du vel og mærke holder dig under smeltepunktet.

Men undersøg ved din leverandør, hvilke producent de bruger, så kan du får glasovergangstemperaturen oplys

/K

Hej K,

Tak for, at du lige mindede mig om, at du havde skrevet det med de 105 grader C. Det ville være super ærgerligt, hvis jeg smeltede det, så det er da ret vigtigt med den rette temperatur.

Jeg har købt akrylpladen hos Interglas.dk, hvor den umiddelbart var billigst. Jeg kan se, at der er en produktbeskrivelse her: http://www.interglas.dk/plexiglas___klar_akryl___10_mm-p-432.html - hvor der står, at formningstemperaturen er fra 140 - 160 grader C. Jeg vil jo umiddelbart mene, at det er den temperatur, hvor det kan formes, men jeg kan tage fejl..?

Lad mig meget gerne høre, hvad du siger til det, K. Der står også nogle andre temperaturer i beskrivelsen.

Planen er at prøve mig lidt frem med nogle små stykker, men disse stykker skal naturligvis være fra samme producent, så det hjælper ikke så meget med de små stykker, jeg har i forvejen, desværre. Der bliver vist et godt stykke tilovers, så det går nok

Torben

Hvis du har en kompressor, kan du måske bruge den til at lave vacum, ved at tilslutte en slange til indsugningen, men om den laver undertryk nok, skal du afprøve med et vacummeter.

Jeg har også set vacumforme, hvor der bruges kraftig presenning, af samme type som på lastbiler.

Når du har varmet dine prøvestumper op, så tjek om du laver trykskader når du håndtere dem.

Hvis du bruger plastfolie til vacum, skal der så noget mellem acrylpladen og plasten? Ellers kunne man forestille sig plasten klæber fast.

Hvis du har en kraftig plastpose, der er stor nok, kunne du komme formen og acrylpladen, i posen og suge vacum, så slipper du for tætningsmasse.

( de "endeløse" poser, der bruges til affald, i affaldsskakte, er ret stabile)

Annonce
Hej Je__ns,

Tak for input

Jeg overvejer, om jeg kan finde et stykke af en tyk pressening, som du også omtaler. Hvis ikke det er muligt, så forsøger jeg med dampspærrer, der også er forholdsvis kraftig uden af være ligeså kraftig som presseningen.

Ja, det er planen, at jeg lægger noget filt på begge sider af akrylpladen, så den er beskyttet mod ridser osv. fra formen også. Måske kunne jeg lægge akrylpladen på et stykke filt i ovnen, som jeg så kunne løfte pladen over i formen på? På den måde undgår jeg helt at røre pladen..? Jeg ved dog ikke, om pladen vil klæbe sig til filten, men det må jo komme an på en prøve.

Det bliver højst sandsynligt engang her i den kommende uge, at jeg vil forsøge mig med det. Pladen kommer i morgen, men jeg skal lige have det arrangeret med keramikovnen. Jeg har hørt, at akrylen godt kan give lidt "eftersmag" i ovnen, så jeg tror ikke, at det er en så god idé at gøre det hjemme?

Endnu engang tak til jer, der hjælper. Det er super med nogle forslag og idéer til, hvor det kan/skal gøres

Torben
Hej igen med jer herinde,

Jeg har fået tilsendt en pdf-fil fra Interglas.dk, hvori der kan læses om, hvordan man kan arbejde med akrylpladen. Jeg kan se, at der her også står, at formningstemperaturen skal ligge omkring 150 grader C (side 8).

Jeg vil naturligvis være super ked af at komme til at smelte pladen, så derfor vil jeg naturligvis prøve med nogle stykker først. Der står også i vejledningen, at pladen skal vendes i ovnen nogle gange, hvilket jo virker meget fornuftigt. Der står, at man kan lægge den på en aluminiumsplade, men jeg tænker, om sølvpapir (alufolie) er nok..?

Her er pdf´en, som jeg fik tilsendt: http://torco.dk/PDF/tips-for-plexiglas-en.pdf

Glæder mig til at høre mere fra jer, hvis I skulle have et råd eller to

Torben
Hej,

Jeg faldt netop over disse vakuumposer fra Jysk.

Jeg kunne ikke lade være med at tænke på, om ikke "bare" jeg kunne komme hele herligheden ind i sådan en pose? -Altså formen med pladen og filten?

Gad vide, om posen kan holde til det? Men nå, der er jo kun at forsøge sig frem...

Kunne bare ikke lige lade være med at spørge

Torben

Hej igen herinde,

Det er efterhånden ved at være noget tid siden, at jeg startede denne tråd.

Det er sådan, at jeg er blevet færdig med min stol, som faktisk er blevet ret godt, synes jeg jo i hvert fald selv

I er meget velkommen til at smutte forbi

http://torco.dk/stol-med-saede-og-r...rdig-stol/ 

- og tage et kig på stolen. Der er nogle billeder, der viser processen undervejs i de forskellige indlæg.

Læg meget gerne et svar inde på min blog. Det vil glæde mig

I får alle sammen mange tak for jeres gode råd til, hvordan jeg kunne komme frem til dette resultat.

Hilsner fra

Torben

Prøver lige, om jeg kan lave linket klikbart:

http://www.torco.dk/stol-med-saede-og-ryglaen-af-akrylplade-plexiglas-indlaeg-6-faerdig-stol/

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis