El-gulvvarme gået i stykker

Hej Lav Det Selv

Jeg er ny på dette forum, så undskyld hvis jeg ikke lige kender de uskrevne regler for, hvordan man opretter og skriver spørgsmål herinde.

Jeg er kommet i den uheldige situation at El-gulvvarmen i mit badeværelse er gået i stykker.

Termostaten/styreenheden er placeret placeret på den væg, der støder op til mit badeværelse, da badeværelset er forholdsvist småt. For små fjorten dage siden begyndte gulvvarmen at svigte. Jeg kan høre, at gulvvarmen slår til/tænder, men den slår fra igen efter 10-30 sekunder.

Jeg ved ikke, om det er termostaten/styreenheden eller måske føleren, som er placeret i gulvet, der er gået sig en tur. Jeg håber naturligvis, at det er det første, som gør sig gældende, for jeg tror ikke føleren er placeret i et fleksrør.

Vedhæftet er et par billeder af den nuværende termostat/styreenhed.

Jeg håber, at en eller flere af Jer kan give et bud på, hvad problemet kan være, hvordan det løses, og hvor jeg eventuelt kan bestille en ny termostat/styreenhed, der vil passe til gulvvarmen.

Mit bedste bud er, at gulvvarmen er ca. 15 år gammel (måske endda ældre)

På forhånd tak for hjælpen.

Krisitan Veedfald


Krisitan Veedfald
8000 Aarhus C
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan se, at to af billederne ikke vises rigtigt, og jeg kan ikke få dem lagt op på anden vis. I kan se et billede af termostaten/styreenheden ved at trykke på mit profilbillede. Det var den bedste løsning, jeg kunne komme op med.

Krisitan Veedfald
8000 Aarhus C
Skrevet af Kristian_veedfald på 12-11-2014 10:09
Jeg kan se, at to af billederne ikke vises rigtigt, og jeg kan ikke få dem lagt op på anden vis. I kan se et billede af termostaten/styreenheden ved at trykke på mit profilbillede. Det var den bedste løsning, jeg kunne komme op med.

Nu dine billeder ikke vises rigtigt, kunne du så ikke skrive, hvilken styring din gulvvarme har.

 

Hvis du er istand til at måle på din gulvvarme, kunne du måle modstanden i varmelegemet for at udelukke/bekræfte fejl i den. Modstanden skal være lav.

 

 

 


fase
Mange tak for svar S. fabrin

Uh. Der bliver mine manglende tekniske evner vist udstillet.
Jeg ved ikke hvilken styring gulvvarmen har, andet end den er på el.

Tilsvarende er jeg heller ikke selv i stand til at måle modstanden.

Et lille ekstra problem er, at jeg netop har lavet nyt køkken og i den forbindelse er gulvvarme temostaten/sensoren svær at komme til. Jeg vil derfor gerne undgå at skulle skille et højskab med køl og frys ad, før jeg ved præcist at problemet kan løses i samme ombæring.

Krisitan Veedfald
8000 Aarhus C
Skrevet af Kristian_veedfald på 12-11-2014 11:42
Mange tak for svar S. fabrin

Uh. Der bliver mine manglende tekniske evner vist udstillet.
Jeg ved ikke hvilken styring gulvvarmen har, andet end den er på el.

Tilsvarende er jeg heller ikke selv i stand til at måle modstanden.

Et lille ekstra problem er, at jeg netop har lavet nyt køkken og i den forbindelse er gulvvarme temostaten/sensoren svær at komme til. Jeg vil derfor gerne undgå at skulle skille et højskab med køl og frys ad, før jeg ved præcist at problemet kan løses i samme ombæring.

Hvis du var i stand til selv at finde fejlen, havde du jo næppe spurgt her, så det er på ingen måde en udstilling af manglende viden/evner. Du har nok en opgave/et problem, der skal løses, idet du bliver nødt til at kunne måle på din gulvvarme for at finde fejlen. Jeg forstår blot ikke, at du har gemt styringen af din gulvvarme bag et skab, så det ikke kan serviceres. Du bliver nok nødt til at skaffe adgang til styringen, før vi kan konne videre.

 

 

 

 

 

 

 


fase
Styringen har været placeret samme sted alt den tid, jeg har haft lejligheden (11 år). Så jeg ville ikke til at flytte på den, da jeg lavede nyt køkken for et par måneder siden.
Jeg har lavet en løsning, der gør, at jeg sagtens kan komme til at indstille på temperaturen og tænde og slukke for varmen. Men jeg kan ikke komme til at skrue styreenheden ned af væggen, medmindre jeg fjerner det skab, hvor min fryser og køleskab er placeret.
Hvordan vil jeg i givet fald skulle måle på gulvvarmen? Og hvilket udstyr kræver det?

Krisitan Veedfald
8000 Aarhus C
Annonce

Når du har den ude, Kan du se på den lille lampe der sidder på fronten. Den lyser når du/termostat kalder på varme.
Så kan du monterede en almindelig lampe på de klemmer som varmekabel ellers sidder på. Hvis du så Skruer op,(kræver mere varme) vil lampen lyse hvis termostaten virker, og skal blive ved med at lyse. Da du jo ikke kar tilført gulvet varme.
Jeg ved ikke hvad der får dig til at tro at der ikke er føringsrør til temperatur føler..
Men der er kun den hårde måde. Ud på gulvet med køleskab. Sæt forlængerledning i, for den skal stå der nogle.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for de gode råd. Jeg vil prøve mig lidt frem.

Er spændt på, om jeg kan få løsningen med lampen til at virke, men nu må vi se.

Grunden til at jeg tror, at gulvføleren ikke ligger i et føringsrør er, at følerkablet bare går direkte ind i væggen og sidder ret godt fast. Jeg ved, at gulvvarmen er lavet af den tidligere ejer, og han var sgu lidt en klamphugger.

Krisitan Veedfald
8000 Aarhus C
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis