Skævt bræt

Hej.
Jeg skal til at bygge et spisebord i hele planker. Jeg har fået købt træet og er godt i gang, men desværre er en af plankerne skæve. Den vipper lidt op af i den ene ende.
Er det noget jeg kan rette op på en eller anden måde? Har overvejet spænde den fast til en bordplade, og tvinge den ned, men vil ikke spilde min tid for meget..
Nogen der har erfaring med noget, så sig til!
P.S så er der gran.
På forhånd tak :-)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I forhold til at du blot kan købe en ny planke, er det spildt arbejde at forsøge med at spænde den på plads.

Hej,

En måde at gøre det på, hvis du ikke har adgang til en stor afretter er, at håndhøvle det.
Det er desværre, hverken nemt eller hurtigt.

Men inden du går igang, så bliver du nød til at vide, hvor meget planken slår sig. Der findes flere måder at gøre dette på, den nemmeste måde, som dog beror på øjemål er at tage to vaterpas - stille et i, hver ende af planken og så flugte overkanterne.
Nu ved jeg ikke, hvilken dimension dine planker har, men det må helst ikke slå smige mere end 4-5 mm på en 50 mm planke - da de ellers bliver for tynde når du har rettet dem af.

/K

nok en god idé også at skære nogle afspændingsriller på undersiden af plankerne med dyksaven...

En ting du skal være opmærksom på, er at du ikke kan tage træet og begynde at bearbejde det direkte fra trælasten. Du skal have det liggende i mindst 14 dage i stuer temperatur, træ fra en trælast er ikke 100 % tørt, med mindre du køber ovn tørre træ.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis