Kantisolering ved støbning og efterbehandling badeværelse

Jeg har støbt nyt gulv i badeværelset og brugt 2 cm kantisolering til væggene. Resultatet er at der nu er 2-4 cm fra betongulvet til den upudsede væg.

Nu er jeg i tvivl om hvordan jeg kommer videre da der jo skal vådrumsikres mellem gulv og væg.

Skal jeg f.eks. lægge et selvnivilerende lag ud over kantisoleringen så væg og beton får forbindelse?

Jeg kan jo ikke pudse væggen 2-4 cm tykkere.

Hjælp 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej normalt vil gulvet være støbt af et betonlag og derefter ville der støbes et slidlag for at kunne lave et korrekt fald. Her ville kantisoleringen stoppe ved overkant beton, hvor slidlaget lægges hen over.
Hvis det kun er beton ville kantisoleringen stoppe 2 cm under overkant beton.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hmmmm de må gøre det anderledes på Bornholm. Der kan være 2 grunde til at man ikke støber ud over kantisoleringen. Den ene er selvfølgelig kuldebroen, den anden ville være at det er et svømmende gulv støbt med flamingo under. Dvs at at det "gi'r" sig og derved absolut ikke skal røre væggen.
Man skærer flamingoen væk og vådrumssikrer som man plejer. Klinken kommer til at ligge ud over flamingokanten og det sker der ikke noget ved, medmindre du kan stå og hoppe på de yderste 2cm;-)

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Skrevet af nmb1022 på 12-11-2014 22:07
Hmmmm de må gøre det anderledes på Bornholm. Der kan være 2 grunde til at man ikke støber ud over kantisoleringen. Den ene er selvfølgelig kuldebroen, den anden ville være at det er et svømmende gulv støbt med flamingo under. Dvs at at det "gi'r" sig og derved absolut ikke skal røre væggen.
Man skærer flamingoen væk og vådrumssikrer som man plejer. Klinken kommer til at ligge ud over flamingokanten og det sker der ikke noget ved, medmindre du kan stå og hoppe på de yderste 2cm;-)

 

Det kan sagtens ske. Det nu også sådan det sker, mange andre steder.
Hvis det ikke gøres på den måde, får man ikke fuld vedhæftelse på sin klinke. Jeg vil sige hvis det var 5 mm af flisen der ikke var vedhæftet så vil det nok gå. men 2-4 cm er lige i overkanten.

Og det hjælper heller ikke noget at krav til kantisoleringen snart kommer op på 3 cm. og ved 2020 byggeri 5 cm.

Vil du prøve at forklar mig, hvad du mener med svømmene gulv er?

Et svømme gulv er en gulvopbygning bestående af polystyrenplader, hvor der udføres en membran for at modstå radon. Derefter kan der endten lægges et flydende gulv eller gulv på strøer. Derved er der ingen støbning.

Og denne gulvtype bevæger sig ingen steder, som et gulvopbygning af beton heller ikke gør. Da terrændæk skal udføres på bæredygtig bund.

 

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
En gulvopbygning med feks 300mm flamingo bevæger sig meget efter støbning. Kom tilbage et par år efter støbningen og se hvor meget flamingoen er trykket. Det ses feks ved dårlig udført gulve/Sokkel støbning hvor flisen går ud over soklen. Den revner fordi gulvet synker en mm eller 2. Slå op hvor meget flamingo komprimeres
Ved ikke hvor du tager din uddannelse, men har selv gået på KEA;-)

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Jeg går på EAL. Odense. Vi har en fået flere studerene fra KEA og de siger der slet ikke er styr på det der og de ikke kommer nogle vejene i forhold til Odense hvor de lærer mere. Stiller større krav, udførelse og kvalitetsikring i top. Så jeg synes ikke du skal starte den der.
Hvis gulve synker på den måde. Så må der blive brugt et forkert produkt, som ikke opfylder kravene om langtids trykstyrke. Og hvordan ved du det ikke er jordbunden der har sat sig? Der skal graves ned til bæredygtigt jord hvis disse ting ikke er udført korrekt. Så er det en konstruktionsfejl. Og sådan noget må man jo ikke udfører iht. Bygningslovgivningen. Desuden er disse fejl ikke fundet sted på byg-erfa heller. Så igen en konstruktionsfejl og dårlig projektering af udførelsen af arbejdet.
I forhold til at ligge en klinke ud over sokkel er igen en konstruktionsfejl. Sokklen skal tilskæres og gulvet støbes ud til så dette ikke vil ske. Igen dårlig projektering.
Desuden er det betonen der svinder og skaber revnedannelser.
Hærdnet beton vil optage eller afgive vand, når den omgivende lufts fugtighedsgrad ændrer sig. Når betonen afgiver vand, mindskes dens rumfang - den svinder. Det har vist sig, at størrelsen af udtørringssvindet i almindeligt indendørsklima normalt vil være omkring 0,03-0,05% i alle retninger.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis