Spøjse ridser på vores egetræsplanker?

Hej forum, jeg håber I vil hjælpe mig?

Vi er igang med at slibe et plankebord bestående af to massive egetræsplanker.

Der er dog opstået nogle ridser, som ikke umiddelbart skyldes slibningen. Som I kan se på billedet nedenfor opstår disse ridser/huller kun i de lyse årer af træet hvor fibrene ser "svage" ud og forbliver rå. Mens resten er hårdt og glat efterhånden. 

 

(Hvis billedet er lidt sløret så kan det også ses her: http://imgur.com/Cy5tWRv)

 

Ha en dejlig dag og på forhånd tak, Nanna

 

PS. Vi har slebet med båndsliber korn 40 og 120 og efterfølgende excentersliber med korn 80 og 120.


Nanna
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej og velkommen på siden.

Lidt svært at se på billedet, men er det ikke fordi det er det lidt lysere ved-træ, det er kun det mørke kernetræ, der er uden bløde striber.

Som på billedet, det lyse er ved og det mørke kernetræ.

 

Måske de her billeder er bedre:

Som man kan se på nærbilledet (nummer 2) så er der i det mørke område ridser fra excentersliberen, de forsvinder ved finere korn, men i de lysere områder er ridserne dybere og anderledes.

http://imgur.com/qQVETCC
http://imgur.com/V6uS1fD

 


Nanna

Det er egetræets natur.

De lyse områder er blødere end de mørke...og de små "streger" som er en del af egetræets kendetegn er små furer som er svære at få bugt med (sliber du en væk dukker der en ny op). 

Mit råd er at slibe med findere papir, korn 500 eller endnu finere og slib kun i åreretningen og brug en korkklods med håndkraft, så har du styr på hvor meget du sliber.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det ligner til forveksling at de er høvlet den forkerte vej.

Jeg ville sætte groft papir og slibe ordentligt til. Husk at slibe med åreretningen.

Måske det bliver bedre, ellers må du gøre som Henrik foreslår , da træet så er porøst. Kan måske være en begyndende svamp.

Jeg har faktisk selv lige lavet sådan et bord, og der oplevede jeg nogle steder på træet en sær form for porøsitet, jeg kunne nærmet knække en kant af et sted. Jeg sørgede for at vende den "hårde" side op ad

 


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Annonce

De "ridser" i siden, er savspor, de kan pudses væk-

Det er dem markeret med rød pil....

 

Det r vel ikke savspor, men cutterslag fra høvlingen, der burde nok være taget en spån mere... men så blev plankerne jo for tynde!

MVH Njod

MVH Njord
Er det de lyse striber, der ikke følger årene? De ses godt på det billede med skruerne på.
Hvis det er, så er det "spejl". Det hedder det fordi de kan være næsten blanke, når de er i knivskåret finer. Her ligger fibrene anderledes end i det øvrige træ.
Løsningen kan være at give planken et tyndt lag lak som er fortyndet godt op, så det trækker ned i træet. Derpå sliber du en gang til med fint sandpapir. På den måde er fibrene stabliserede af lakken under sidste slibning. Prøv evt på bagsiden om det kan løse problemet.

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

tak for alle de forskellige svar, jeg kan se det ikke kun er mig der er i tvivl
De porøse steder følger konsekvent årene, men ligner umiddelbart Janus striber på skruebilledet.
Så måske du har ret pinkHenrik, at det er træets natur.
Det er svært at arbejde mod naturen, men måske lak var en løsning, men bliver det så ikke blakt??

Send mere visdom og ha en god dag.

Nanna
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis