Lukke kuglehane i flere dage?

Hej LDS.

Jeg er ikke VVS'er, som det sikkert fremgår af spørgsmålet, så derfor vil jeg rådføre mig her, før jeg begiver mig videre med mit køkkenrenoveringsprojekt. Jeg har efterhånden fjernet hele køkkenet, med undtagelse af vasken, hvilket element som det eneste stadig er stående. Men nu skal det gerne væk, da jeg skal reperarere gulvet nedenunder. I den forbindelse skal jeg have lukket for vandet, når jeg fjerner for vasken + armatur. Jeg kan se, at der sidder to kuglehaner på det varme og kolde rør.

Mit spørgsmål er egentligt, om man kan stole på, at hanerne holder tætte, mens jeg laver resten af køkkenet. Der er måske tale om 1 uges tid til at jeg har sat den nye vask op og jeg kan få en VVS mand ud og montere det på ny.

Håber at høre fra jer

Med venlig hilsen

Mark


 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om de er tætte kommer helt an på deres stand. Men du kan gøre det at du lukker dem og fjerner vasken. Hvis de ikke er helt tætte kan du sætte en prop på hver af dem.
Det er nu ret simpelt. Luk dem og se derefter om du kan få vand ud af vandhanen. Kommer der intet, så er de tætte og skal som nok holde tæt også indtil du skal have dem åbnet igen.

Ps det kan være nødvendigt forsigtigt at tage en tang i brug til at "stamme" når du lukker. Vor egne NIL-ventiler kunne f.eks. ikke lukkes nok med med håndkraft men skulle lige have lidt forsigtig hjælp fra en tang.
Ok, mange tak for svarene. Det var også mere pålideligheden af hanerne, jeg var nervøs for. De lukker ret godt!

AKjeldsen - når du siger prop, hvilket materiale tænker du så på?

 

Hej alle.

Tak for svarene. Jeg er nu igang med at lukke for vandet. Der er 2 haner, hvoraf den ene sagtens kan lukkes. Den nederste har håndtag og lukkes let. Den øverste skal lukkes med en 5mm umbraco, men vandet lukker ikke, når jeg drejer den i bund mod højre. Er der noget jeg har overset?

Her er et billede af hanerne:
 

 


 

Kan du ikke komme til at tage håndtaget af den nederste kuglehane og bruge det til at dreje den øverste? Hvis det heller ikke virker kan spindlen jo være knækket dermed gøre kuglehanen defekt.

Mht. prop, så mener jeg bare en i den rigtige dimension der passer på det sted hvor du fjerner din vask+hane.
Tak for svaret AKjeldsen.

Umbraccoen var umiddelbart kun til at efterstramme. Jeg skulle have fat i en svensknøgle. Nu er der lukket for vandet. Mange tak for hjælpen.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis