el materiels anvendelse i våd- og fugtig zone

Hvor langt væk væk fra en vasketøjs-vask og en vaskemaskines vandslangetilslutning i en kælder skal man lovligt holde sig for at "almindeligt" IP20 materiel som afbrydere og stikkontakter med jordforbindelse og IP20 lampeudtag og fordelerdåser i loftet kan blive placereret i  korrekt afstand fra eventuelt sprøjt fra vand fra vasken og vaskemaskinen ?

Vand- armaturet over vasken er forsynet med med en kort svingtud. Der er IKKE hånd bruser monteret på vandarmaturet

Der er kun 2 meter til loftet i  kælderen, mindre end 2.25 meter eller er det 2,3 meter, der minimum skal være fra våde og fugtige zoner ?

Skal der installeres IP65 eller tættere material, og hvor må det være installeret ?

Må IP20 materiel afbrydere og stikkontakter med jordforbindelse placeres i fugtig zone, altså uden for våd zone ?

Der skal være jordforbindelse på fyrets el- forbindelse i følge leverandøren af gasfyret. Der er sat et jordspyd ned og det er forbundet for flere år siden

Hvilket IPxx kræves af forgreningsdåser i loftet, der er udført med træ-forskalling. Huset er bygget omkring 1963

Våd zone udstrækker sig, så vidt jeg ved det, 50 cm fra vaskens ydre, på væggene til begge sider fra vasken, og 50 cm op lodret op ad væggen fra vaskens overkant, ned til gulvet og på gulvet. Ud over disse grænser er det fugtig zone, så vidt jeg kan se ud fra Bygningsreglementet, indtil 2.25 meters højde

Kræves det, at IP20 materiel med jordforbindelse skal være 10 cm LÆNGERE væk fra den våde zones afslutning, altså i afstanden 60 cm fra vasken ? Og hvorfra på vasken skal der måles. Skal afstanden måles fra yderkanten af vasken eller fra vaskekarret, idet en rustfri vask ofte er forsynet med en ombøjning på et par cm bredde. Jeg spørger, fordi der vanskeligt bliver mere end 58 cm fra vaskens yderkant til begyndelsen af el- kontakterne, men måske er det indenfor de tilladelige afvigelser ?

Gælder de samme regler i et køkken, hvor der er 2,3 meter til loftet. Skal der i et køkken være samme afstand fra køkkenvaskens ydre til stikkontakter og lyskontakter, hvis køkkenet renoveres, en væg med afbrydere og kontakter flyttes, og der sættes en større vask op, så vasken kommer tættere på el kontakterne end 60 cm ?

Et andet spørgsmål:

Fyret er et naturgasfyr. Må der være forgreningsdåser lige ved siden af et kobber- rør med samlinger og ventiler, der fører naturgas til fyret og el- kabler der løber langs gasrøret ?

jens


jens

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I køkken og baggang er der ikke særlige krav til tæthedsgrad. De afstands krav du ridser op, hører til bruseområde i baderum. Vi har tidligere spøgt med at der ikke må være stikk.i bruserum, men på bunden af håndvasken må der godt. Spøg til side det er ikke håndværksmæssig korrekt

 Jeg kan godt se at du skriver kælder, hvorvidt dit rum er et tørt eller et vådt rum er et definitions spørgsmål.
Jeg kan ikke lige den præcise definitionen i hovedet, men hvis der spules, eller det er så fugtigt at vandet jævnligt driver ned ad vægge, Så skal det være mere end IP20.

Der er ikke afstandskrav til forgreningsdåser i forbindelse med gasfyr.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Må jeg lige præcisere Det gælder boliger og ikke vaskerier og lign. med tæthedsgrad

 Der skal jordforbindelse til f.eks. vaskemaskine. Og den kan forbindes til den gul/grønne ved gasfyr eller ved måler hvis den er ført derhen. Men hvis dit hus er fra 1963 må du under visse omstændigheder undvære jordforbindelse ellers i installationen. Med laver du væsentlige om forandringer af installationen bør du tage den med.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis