OSB plader som tagplader?

Hej LDS'er

På mit kommende skur, som jeg er ved at bygge, har jeg tænkt på at få 2 lag paptag brændt på, men jeg er i tvivl om hvilke tagplader egner sig bedst som underlag for dette...

Jeg har læst mig frem til herinde at krydsfinér plader skulle være gode til formålet, men mit spørgsmål går på om det er sikkert nok at bruge OSB plader (nogen som jeg allerede har liggende derhjemme), de er godt nok uden fer og not, og tror heller ikke de er godkendt til underlag til tagpap, men hvad ville i gøre, bruge osb pladerne og spare penge eller bide i det sure æble og købe krydsfiner plader, og være helt sikker på at det er iorden...?

Jeg har tænkt mig at skrue dem fast i spærrene langs samlingere, så er ikke så nervøs for at de er uden fer og not, men hvad med fugt påvirkning på sådanne nogle osb plader (som højst sandsynligt ikke er godkendt til tagpap!)...?

Er der nogen der har været i samme situation, og hvad ville i turde at gøre...?

Det er jo kun til et skur...
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tjah, det er ikke helt ualmindeligt at se OSB anvendt som undertag i Sverige.

Men udover du har samlinger i lodplan over spærrene, så er der jo også vandrette samlinger (tagets længderetning). Hvis pladerne kan arbejde uafhængigt ad hinanden der vil det slide på pappet. 

Du kunne jo lave en forskalling under pladerne, så der er underlag både i længde og lodretning, og evt. yderligere afstivning midt over. Men det vil måske koste så meget i materialer og tid, at det var enklere at lægge tagbrædder (eller krydsfiner) op i stedet.

 

Jeg har brugt osb plader som underlag på min garage.

De var godtnok med fer og not, så jeg ikke behøvede at lave "tværlæggere" mellem spærene, når pladerne skulle samles i længde retningen.

Min nabo har lige bygget et lille haveskur (det andet tog Bodil) og han brugte almindelige osb plader da det ikke er større end en plade kunne dække hans behov.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ok, jeg kan se at hvis man skal bruge osb til underlag for tagpap, så skal de helst være osb3, så gad vide hvad forskellen er på en osb og osb3 plade, udover osb3 er med fer og not??

Når det kun er et skur, ville jeg da bruge de plader. Samlinger på langs kan holdes sammen ved at skrue et bræt under, og så skrue oppefra igennem begge plader.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Elmand: ja har også tænkt tanken, jeg ville bare være ked af hvis osb pladen skulle give sig, hvis nu den ikke så godt kunne tåle fugt, det ville være en skam at skulle have tagmanden ud igen hurtigere end forventet, så er de ekstra penge for pladerne måske godt givet ud tænker jeg...?

Koluda: ok, kan du give et link til hvilke brædder det er, er det bare ganske alm. loftbrædder med fer/not du vil bruge...?
Handyman> spørg efter rupløjede brædder på tømmerhandlen så skulle du være på rette vej
Ja, det er rupløjet som en hver trælast har på lager..

Obs3 er vandfast og godkendt til udendørs konstruktion. Men må ikke bruges indendørs (gætter på at de skyldes dampene fra den vandfaste lim). Obs2 er ikke vandfast og bruges indendørs.


Vh Morten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis