Bygnings sav

Jeg har lige købt en Metabo bygnings sav ,når jeg spænder vinkel anslaget på vrider det sig så det aldrig er parallelt med klingen.hvad mon jeg gør forkert? Det lader ikke til at det kan justeres så måske er det bare sådan at man altid skal måle efter

Hej
Er der nogle der har erfaring med ferskvandskøling på en Volvo Penta MD2B i god stand( har sejlet i ferskvand), har lige monteret et Martec anlæg, men motoren koger efter 1/2 time v.h janus
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har søgt på Metabo bygnings sav men kun fundet bord rundsave. Og det vinkel beslag er temmelig kleint. Så vidt jeg kan se spændes det kun med en skrue og det er ikke nok når det er sådan noget tyndt aluminium, du kan måske løse det ved at spænde et stykke træ fast på bordet så det støtter anslaget. Spænd det fast med en tvinge i modsat ende af hvor skruen sidder. Og så er det ret almindeligt at tjekke både foran og bagved klingen for et se om det er paralelt

Det er desværre meget almindeligt på relativt små & billige hobbymaskiner, at landet ikke flugter 100% med savsnittet. (kender ikke modellen og pris på din rundsav) noget af det kan måske justeres væk, men helt ok bliver det næppe.

Jeg tar' altid et mål i begge ender, når jeg indstiller landet på min lille rundsav, det er blevet en vane for mig.

Det ku' selvfølgelig være rart om dette ikke var nødvendigt bestemt, men tror at du og jeg og alle andre må leve med det. (alternativet er at vi må gi' noget mere for vores værktøj)

Du kunne måske selv fremstille et land som var meget bedre, der er nogle Youtube videoer på woodgears.ca (ripfense) mener jeg det hedder på engelsk, hvor manden viser hvordan han løser dette problem.

Som Jørgen skriver har det noget at gøre med spændeanordning og gods tykkelse/bredde osv.

Hvad kunne man forvente i forhold til pris på en proff. rundsav, contra en hobby som koster en brøkdel.

Der er en grund til at prisen er en brøkdel i forhold til en dyr og professionel sav.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Saven er en metabo bordrundsav ts 254

Hej
Er der nogle der har erfaring med ferskvandskøling på en Volvo Penta MD2B i god stand( har sejlet i ferskvand), har lige monteret et Martec anlæg, men motoren koger efter 1/2 time v.h janus

Den ser da rigtig god ud. Det parallel anslag som hører til maskinen, ser da ret gedigent ud, den er ret professionel af en transportabel rundsav. Det er bestemt ikke en af de billige 6-7000- mener jeg. Jeg ser på en youtube video, der viser opstilling m.m. Der er der ikke noget om at det er nødvendigt at justere på parallelanslag. Nu skriver du vinkel anslag ? det skal vel i sagens natur ikke være parallel med klingen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Parallel anlægget naturligvis ,undskyld.

Hej
Er der nogle der har erfaring med ferskvandskøling på en Volvo Penta MD2B i god stand( har sejlet i ferskvand), har lige monteret et Martec anlæg, men motoren koger efter 1/2 time v.h janus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis