Isolering af raftehegn

Hej Lav-det-selv.dk

 

Da jeg er ny håber jeg på at jeg har lagt mit spørgsmål det rigtige sted.

Jeg har desværre fået behov for en slags isolering af mit raftehegn grundet meget larmende naboer. Det ville være dejligt hvis jeg kunne sætte noget op på det eksisterende og nye raftehegn der kastede støjen tilbage. Jeg har selv tænkt på presseninger da de er billige? Det skal ikke være en løsning der isolerer 100% men en løsning der skal gøre at lyden ikke som nu kastes og forstærkes direkte ind på min terasse samt i stuen - samtidig med at det gode naboskab gerne skal opretholdes?

Hilsen

Birgitte


Biraa
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen her på forum. Det ville være dejligt at kunne "knipse med fingrene" og så var lyden dæmpet. Sådan er det desværre ikke. Presenning eller noget som helst andet på dit plankeværk vil ikke hjælpe så meget at du kan høre forskel.

Langs veje, og jernbaner der går igennem bebyggede områder, laver man støjskærme. Det kan være  2 stk plankeværk 3 meter høj 0,5 m  imellem. Og så fyldt op med jord.

For at mildne lidt på naboskab kan du lave huller i træet og så plante jordbær på  begge sider. Så kan man gå oprejst når man skal plukke dem.

Det er nok bedre at få dem til at dæmpe sig lidt, og tilvænne sig lidt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Problemet med lyd er at det bevæger sig i bølger(naturlov), og kan ikke sådan lige stoppes.

Bygger du et hegn/mur, vil lyden bare hoppe over det og så er du ligevidt.

Som der bliver skrevet er støjværn en bekostelig affære, som jeg ikke tror vil tjene sig hjem (bortset fra at købe høreværn til hele familien) .

Gå ind og tal med naboen, dialog er den bedste løsning på problemer/udfordringer mellem mennesker.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tak for jeres søde svar.
Jeg forstå der ikke er så meget at gøre

God søndag Birgitte


Biraa
En anden lidt mindre bekostelig løsning er at skifte til særlig lyddæmpende vinduer, ud til nabo siden. Det bruges i etagebyggeri ved tæt trafikerede veje. Så kan du få støjen dæmpet indendørs, men selvsagt ikke på terrassen.
Hvis det er teenager støj fra knallert m.m. så er det et begrænset antal år det er interessant ( hvis ikke der er 4 - 6 drenge på stribe)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu beskriver du ikke hvilken støj du vil dæmpe ?

Men et rimeligt middel er at låne et heftigt stereo anlæg med store højtalere. Anbringe dem med lydsiden over mod naboen på teressen og så afspille Jodle Birger tre timer i træk, så er jeg sikker på de har fattet budskabet, i kan gå en tur imens

Annonce
Jeg tror også dialog er det nemmeste og billigste. Alternativt så kast et blik på de støjmure der er sat op i forbindelse med Metrobyggeriet i København. De er lavet af krydsfiner og masser af mineraluld i hårde batts. Så selvfølgelig ville du kunne dæmpe den direkte påvirkning ved at clipse en række rockwool vintermåtter på dit raftehegn, eller bygge dit hegn lidt højere og smide batts på det. Men effekten ved at gå til kilden er nok større og mere umiddelbar.
Hej,

Det var dog dejligt at høre at jeg kan forsøge mig med rockwool vintermåtter så jeg må i byggemarked en af dagene.
Jeg har selvfølgelig forsøgt mig med kilden men der er ikke megen forståelse:-(

Hilsen
Birgitte

Indenfor har vi ikke problemet men også nye vinduer:-)

Biraa

Meget taler for, at man kan lave en rigtig øjebæ ved at hænge vintermåtter op på et raftehegn. Det var måske værd at overveje et mere regulært lyddæmpende hegn (link til eksempel), der nok er dyrere men også mindre skæmmende. 

Er du heldig kan de nuværende stolper genbruges, og er du rigtig heldig kan du få naboen til at bidrage, hvis hegnet står i skel, og du ikke bare etablerer det som et ekstrahegn inden for raftehegnet i skel.

Mener ikke man kan diskuterer støjdæmpning uden at vide hvilken type støj du plages af ???


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det er sikkert billigere at gå i genbrugs butikker og købe nogle gamle dyner og madrasser, og smække op på plankeværk. De hjælper lige så lidt som vintermåtter, men kan da se mere dekorative ud.

og tænk så på Osvald Helmut`s Tørresnoren

Jeg nævnte vinduer fordi du i første indlæg skrev " samt i stuen" men det kan selvfølgelig være igennem åben dør.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis