Gulvvarme giver forskellig temperatur på fliserne

Hej i forummet

Jeg har netop haft mig ganggulv og badeværelsesgulv gravet op med henblib på at få ordentlig isoleret, støbt, lagt gulvvarme ind og få lagt fliser.

Gulvvarmen har nu været tændt i 4 uger. Den har de sidste 3 uger stået stabilt på termostaten til en rumtemperatur på 23 grader.

Jeg oplever når jeg går hen ad gulvet at jeg tydeligt kan mærke forskel på varme og kolde fliser.

I dag fik jeg så lånt en infarødt termometer og målte at der var en temperaturforskel på 5 grader fra varmeste (28 gr) til koldeste flise (23 gr) vel og mærke ikke målt ude ved kanten, hvor jeg kan finde områder der er 2-3 grader koldere (20-21 gr).

På fliser lige ved siden af hinanden kunne jeg måle op til 3,5 graders forskel.

Det synes jeg faktisk er en stor forskel og tydeligt mærkbar.

 

Vi fik lavet gulvvarme pga den ekstra komfort det ville give. Med den følelse af svingende temperatur i gulvet, begynder jeg faktisk at fortryde dette valg.

 

Kan det blot være en indstilling der er forkert, eller er dette som det bør være?

 

Med venlig hilsen


Med venlig hilsen
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du styre det med en retur-termostat, kan det ikke rigtig blive anderledes.

Men har du et rigtigt gulvarme system med pumpeshunt, så burde der ikke være væsentlig forskel, hvis du har gulv varmeslangerne tæt nok.

Det er sådan en pumpeshunt jeg mener.

www.vvs-eksperten.dk/index/let-g-v-...bar-p28037

Så burde du have ens temperatur, hvor langt er der mellem gulsslangerne?

Kan du skrue op så flowet bliver større gennem gulvslangerne?

Hvis du har luft i slangerne, kan det måske også drille...

Afstand mellem slanger på 20mm må max være 30cm. Regulering af flow gøres ved og skruge hætten af den forkromede "dims" under pumpen, så er der en umbacoskrue under.
Jeg er sikker på at det er indstilling der driller. Hvis du kan få flov op, så du næsten ikke kan mærke forskel på fremløb og retur, så vil dit gulv have nogenlunde jævnt varme. Både med ovenstående skrue, og pumpe justeret op i hastighed.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Efter at have skrevet indlægget og fået svar, har jeg målt hele gulvet igennem.
Der er en rimelig fast temperatur på gulvet omkring 24-25 grader. 

Det problematiske område er faktisk afgrænset og ligger midt på gulvat. Jeg havde egentlig forventet at kunne følge hvordan slangerne lå, men det kan jeg ikke..
Området er på 1½ flisers størrelse (vores fliser er 75*25) hvor temperaturen er markant højere.

Jeg vedhæfter 2 billeder taget lige efter hinanden. Temperaturen er målt på 2 fliser ved siden af hinanden.

Vedr. afstand mellem slange og hvor meget beton der er henover slangerne, så ved jeg det simpelthen ikke.
Vi blev nødt til at tage i sommerhus da de lavede det, da det er eneste indgang til huset. Så jeg har ikke med egne øjne set hvordan det er lagt.

Med venlig hilsen

 


Med venlig hilsen
Ville gætte på.:

For stor afstand mellem slanger.

Slanger ligger for højt, eller fliser der ikke er lagt med fuld kontakt med underlaget.

Er det en af de to første skulle det " jævne " sig med tiden.

Er det dårlig kontakt mellem nogle af fliserne og underlaget bliver det ikke anderledes.

Har nogle stykker i stuen der altid er koldere, når jeg banker på dem kan jeg høre at jeg vist ikke fik rattet klaplaget helt op, eller fik for lidt klæber på :-/

Vh og tillykke med gulvet

Hejsa

Tak for svar. Som jeg læser det, så har du 3 punkter:

1: For stor afstand mellem slangerne.

Dette skulle så være gældende i hele rummet, bortset fra det lille område hvor vi har meget højere temperatur. Når du siger det retter sig med tiden, hvad betyder det så?

Hvor lang tid? Vil det have konsekvenser for varmeforbruget?

2: Slanger ligger for højt

Denne giver god mening i forhold til at de ligger for højt lige i det område. Når du siger det retter sig med tiden, hvad betyder så det?

Hvordan retter det sig - slangen ligger vel stadig for højt?

Hvor lang tid snakker vi om?

3: Fliser uden fuld kontakt med underlaget

Dette skulle så være tilfældet for hele rummet - pånær det område hvor vi ser 5 grader mere på flisen. Hvordan tjekker man for om fliserne ikke har ordentlig kontakt?

 

Med venlig hilsen

 

 


Med venlig hilsen
Så lige dit indlæg som kom før mit...Så drop alle mine punkter :-) Det er slangen der ligger lidt højere, vælg og lev med det eller bræk gulvet op igen. Ville nok vælge det første :-) Er temmelig sikker på at det efter et stykke tid udligner sig. Hv ad kører du med i fremløbs temperatur ?
Vh
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis