Gulvvarme giver forskellig temperatur på fliserne

Hej i forummet

Jeg har netop haft mig ganggulv og badeværelsesgulv gravet op med henblib på at få ordentlig isoleret, støbt, lagt gulvvarme ind og få lagt fliser.

Gulvvarmen har nu været tændt i 4 uger. Den har de sidste 3 uger stået stabilt på termostaten til en rumtemperatur på 23 grader.

Jeg oplever når jeg går hen ad gulvet at jeg tydeligt kan mærke forskel på varme og kolde fliser.

I dag fik jeg så lånt en infarødt termometer og målte at der var en temperaturforskel på 5 grader fra varmeste (28 gr) til koldeste flise (23 gr) vel og mærke ikke målt ude ved kanten, hvor jeg kan finde områder der er 2-3 grader koldere (20-21 gr).

På fliser lige ved siden af hinanden kunne jeg måle op til 3,5 graders forskel.

Det synes jeg faktisk er en stor forskel og tydeligt mærkbar.

 

Vi fik lavet gulvvarme pga den ekstra komfort det ville give. Med den følelse af svingende temperatur i gulvet, begynder jeg faktisk at fortryde dette valg.

 

Kan det blot være en indstilling der er forkert, eller er dette som det bør være?

 

Med venlig hilsen


Med venlig hilsen
Hej i forummet Jeg har netop haft mig ganggulv... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Mellon

Tak - det var også det der i mit hovede gav bedst mening.

Jeg kan umiddelbart ikke spotte min fremløbstemperatur. Der sidder et termometer der viser 25 grader. Det er nok ikke det, da gulvet jo flere steder er varmere end det.

Hvis det kan udligne sig, hvor lang tid snakker vi om?

 

Når jeg er så grøn, så er det fordi det lige er etableret for 4 uger siden og jeg ikke har fået gennemgang af funktionerne endnu.

Jeg ved ikke hvor stor en klage sag jeg skal lave ud af dette. I forvejen er jeg lidt utilfreds over at de har brugt forkert farve til fugerne, gulvet ikke er i vater og at der ikke er brugt gummifuge imellem gulv og sokkelklinke.... 

 

Med venlig hilsen


Med venlig hilsen
Jeg har heller ikke gummi fuge mellem gulv og væg, og ingen revner efter 15 - 20 år. Har i aftalt der skal være silikone fuge skal der klages, har i aftalt en anden farve på fuger ville jeg også brokke mig. Hvor meget ude af vage er gulvet ?

Ligger slangen for højt ville det stykke altid være lidt varmere, men over tid tror jeg du ville måle mindre forskel.

Vh
Det kunne også være, at der ligger andre uisolerede rør, som ikke har noget med gulvvarmekredsen at gøre, der hvor der er varmere. F.eks. tilgangen til shunten, radiatorrør, eller gulvvarmerør til det andet rum.
Hejsa..

Tror det hele virker som det skal. Jeg tror din fremløbstemp er for høj, så din termostat slår til og fra... skrue ned for fremløb så din varme kører hele tiden (det betyder ikke noget når du har shunt på), så vil din temp udligne sig, og alt virker som det skal ;-)
Det er en udbredt misforståelse at gulvvarme sparer man på når det slukker og tænder hele tiden... det betyder simpelthen bare at fremløbstemp. er for høj.
Mvh Jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis