Hønsehold og -hus.

Hej med jer 

Jeg har simpelhen et ønske om at få mig en 3-4 høns. Kæresten er godt nok ikke helt tilfreds med det, men hva, skidt 

Jeg vil gerne have lavet mig et lille fint hønsehus, ikke for stort, og ikke for permanent, da vi regner med at sælge huset (ikke til hønsene) iløbet af næste år.

Men er der nogen der har erfaringer med en fin skabelon. Evt. hvor stort det skal være?

Samtidig søger jeg en race der IKKE kan flyve, da vi har haven indhegnet med 50cm trådhegn, og jeg gerne vil have at de kan tuller lidt rundt i løbet af dagen

Go´weekend

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Mr. Højspænding på 07-11-2014 12:59

Hej med jer 

Jeg har simpelhen et ønske om at få mig en 3-4 høns. Kæresten er godt nok ikke helt tilfreds med det, men hva, skidt 

Jeg vil gerne have lavet mig et lille fint hønsehus, ikke for stort, og ikke for permanent, da vi regner med at sælge huset (ikke til hønsene) iløbet af næste år.

Men er der nogen der har erfaringer med en fin skabelon. Evt. hvor stort det skal være?

Samtidig søger jeg en race der IKKE kan flyve, da vi har haven indhegnet med 50cm trådhegn, og jeg gerne vil have at de kan tuller lidt rundt i løbet af dagen

Go´weekend

Ville lave et solidt hus på 1,5*2 meter og sætte det på 6 punktfundamenter så der er ca 50 centimeters luft underneden. Den "høje" placering gør du burde kunne undgå uønskede beborer. Husets størrelse gør, der også er plads til en kok og et par ekstra hønnikker til ham og more sig med. 

Kender ingen høns der kan flyve, de kan højst flagre lidt i højden. Men vælger du en tung race, vil de formodentelig blive på den rigtige side af hegnet, forudsat græsset er grønnest på indersiden. 

God byggelyst.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Du kan godt få høns til at tulle rundt, og selv gå ind om natten o.s.v. Men ræv, mink og hvad der ellers gerne vil dele hønsesteg med dig, er lidt vanskeligere at holde ude. Og du skal ikke tro at selv om du bor midt i en større by så er der ikke ræve.
Det er ikke sikkert at du må have en hane, det er der forbud imod i mange lokalplaner. Og ja de lægger æg alligevel. Men det bliver så ikke til kyllinger. Skal de lægge æg må du give dem æglægningsfoder blanding+ husholdningsaffald. Og det er her evt. rotter også godt kan lide at komme. Men hvis du sorterer så det kun er grønt + æggeskaller så er de mindre tilbøjelige til at besøge dig.
Kig evt. i fjerkræ forums og bliv lidt klogere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af Mr. Højspænding på 07-11-2014 14:01
Vi har et stort brændeskur som jeg havde tænkt at bygge det på, for så at lave lidt indhegnet går til om natten.. Det er vel kun huset der skal være i højden? Og skal det lukkes ind i huset, eller er det nok gården er lukket? 😊

Ja, det er kun huset du bør hæve fra jorden på betonpiller. Det gør at rotter ikke kan komme til at bide hul i gulvet og derved blive ufrivillige bebore. Hvis du hæver huset mere vil det dog lette rengøringen. På gulvet strør du bare sand, det er jo nemt og flytte og kan spredes med ud på jorden sammen med gødningen.

Hønsene lukker du ind i huset om aftenen og ud om morgenen. Har du nytteplanter i haven (køkkenhave) bør du dog have en udbrudssikker indhegning og have dem gående i når nytteplanterne har rodfæste. En høne kan nemlig lynhurtigt tynde godt ud i en række salat osv.    

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Held og lykke med dit hønsehold. Det kan du godt glæde dig til, for det er rigtig hyggeligt.

Vi bor på landet og har Gul Orpington. Det er en af de tunge racer, som ikke kommer langt over jorden, men jeg tror dog 50 cm er lige på grænsen for hvor højt de kan hoppe .

Du kan finde meget mere information om hønsehold på www.fjerkrae.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis