El - skjulte samlinger - hvad må man ?

Under renovering af vor lille gang er jeg stødt på en udfordring med loftet; gammel pudset loft der dels hænger lidt, dels har et ukendt antal lag af kalk.

Jeg drømmer om at den letteste løsning er at sætte gipsplade på loftet - den del er ret ligetil.

Men øverst på væggene løber et antal installationskabler, der har 3-4 samledåser rundt omkring.

Min drøm er at lægge dem i kabelbakker af plast - men hvad med samledåserne: må jeg bar flytte samlingerne ind i kabelbakkerne - uden dåser ?

Kabelbakkerne skal monteres på væg under det nye loft, så de vil være frit tilgængelige, så spørgsmålet er om det er lovligt at flytte samlingerne ind i bakkerne. Kunne selvfølgelig godt bare montere kabelbakkerne mellem dåserne, men dåserne er runde og passer så ikke ligefrem godt sammen med firkantede kabelbakker ;o)

Og jeg skal nok få en elektriker til at lave det nødvendig arbejde 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Jesper Hedegaard på 06-11-2014 23:56

Under renovering af vor lille gang er jeg stødt på en udfordring med loftet; gammel pudset loft der dels hænger lidt, dels har et ukendt antal lag af kalk.

Jeg drømmer om at den letteste løsning er at sætte gipsplade på loftet - den del er ret ligetil.

Men øverst på væggene løber et antal installationskabler, der har 3-4 samledåser rundt omkring.

Min drøm er at lægge dem i kabelbakker af plast - men hvad med samledåserne: må jeg bar flytte samlingerne ind i kabelbakkerne - uden dåser ?

Kabelbakkerne skal monteres på væg under det nye loft, så de vil være frit tilgængelige, så spørgsmålet er om det er lovligt at flytte samlingerne ind i bakkerne. Kunne selvfølgelig godt bare montere kabelbakkerne mellem dåserne, men dåserne er runde og passer så ikke ligefrem godt sammen med firkantede kabelbakker ;o)

Og jeg skal nok få en elektriker til at lave det nødvendig arbejde 

Hvis du lægger kablerne ind i en kabelkanal, skal du bruge dåser til samlingerne. Du kan evt. bruge rørdåser, det er det de mindste, du kan bruge. Det er ikke tilladt at lave samlinger uden dåser i kabelkanalen.

 

 

 


fase

Det er naturligvis 1 måde at gøre det på.

Men når du alligevel er ved at kassere det gamle loft, kan elektriker godt tillade sig at skære et par eller flere huller op i det. Så er der en mulighed for at han helt kan undgå synlige kabler og samledåser, ved f.eks at lave et lampested i dit loft og så fiske kabler hen til denne "samledåse"  Men det er selvfølgelig en vurdering han må gøre på stedet, hvad er det for nogle kabler,  hvor går de hen, og er det muligt at forny dem der evt er for korte. Den pæneste kabel føring er den usynlige. Du må have fat i ham ( murslagteren) inden du gør for meget i stand.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
OK - tak; men hvordan er det lige: må man "skjule" ledninger og samlinger i gammeldags kabelkasser af træ - altså lave nye kasser i træ nu ?

Dine samlinger skal være i dåser og du må ikke have enkeltledere i kabelbakker.

Det er tilladt at reparere en eksisterende installation, hvor lederne ligger i en træbakke. Ikke at lave en ny.

Er i øvrigt enig med ev i, at det pæneste er at lave en skjult installation, når du nu alligevel laver et nyt loft. Din elektriker kan sikkert uden større problemer lave det om, så det kan lade sig gøre.

Upload evt. et par billeder af projektet. Så kan du sikkert få et par gode ideer til, hvordan det kan laves pænest, simplest og ikke mindst lovligt.

Du må godt have samlinger inde i kabelkasser uden dåser , hvis det kræver værktøj til at åbne kabelkassen, ligesom de gode gamle klemlister , hvor dækket var sømmet fast............


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
Hmm - samlingerne er i dåser og der er ingen enkeltledninger - kun installationskabel.
Så en kabelbakke af træ (eller andet) vil for så vidt kun være kosmetisk.
[img] [//Users/jesperhedegaard/Desktop/IMG_1988.JPG]
Håber billedet kommer med - lidt tricky måde at sætte billeder ind på, men jeg håber jeg husker fremgangsmåden rigtig ;o)
Formålet er sådan set bare at få det til at se pænere ud end bare at klaske tapet over....
Du må godt have samlinger inde i kabelkasser uden dåser , hvis det kræver værktøj til at åbne kabelkassen, ligesom de gode gamle klemlister , hvor dækket var sømmet fast............

Men det går vel ikke, at lave en ny sammensømmet trækasse, hvor der er løse samlinger i? En samling i en ny installation, skal vel være lavet i en godkendt dåse?

OK - tror + håber der kommer et billede her....

Hvis det var mig, ville jeg få lagt kablerne ind i vægen. De to udtag på vægen, kan sandsynligvis erstattes med en enkelt loftdåse, som ev elmand foreslår. Det er ikke noget voldsomt stort arbejde, da du jo laver nyt loft, hvor kablerne kan føres over, så det er mest vægen, der vil være lidt arbejde med.

Ah - der var muligheden for at indsætte billede direkte ;o)

Den havde jeg ikke tænkt på; at trække kablerne ind under (over) en let sænket loft og så enten samle alt i et loftudtag eller blot et par tilgængelig dåser.

Har åbenbart vanetænkt så meget at jeg ikke har indset at kablerne ikke nødvendigvis behøver følge værrene ;o)

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis