Plade på væg - Mellemlægning?

Hejsa.

Jeg har i mit hus en ydervæg af letbeton. (Væggen er på dette sted ikke yderligere isoleret og står helt rå.) Denne væg vil jeg gerne dække med en 12 mm Mdf plade. Væggen er cika 3x2 meter. Jeg vil ikke lave reglar eller smide isolering imellem væg og plade, heller ikke sætte gips op eller lave andre former for skelet, pladen skal i dette tilfælde skrues direkte på væggen. 

Det jeg gerne vil spørge om, er om det er en god ide med en eller anden form for mellemlægsmateriale, i form af mur pap, isoleringspap eller lign? Mere i forhold til evt fugt dannelse på bagsiden af denne plade, da den jo kommer til at sidde på en "kold" væg.

Jeg har vedhæftet et billede hvor i kan se en lille stump mdf plade på den pågældende væg.

På forhånd tak.

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bliver nødt til at have en smule sundolit imellem (20 mm min.) hvis du nøjes med at bremse kondens, får du alligevel kulden og det er nok til at deformere pladerne på sigt. Lim flamingo på væggen og læg en plastfolie (dampspærre) på isoleringen INDAD, det bedste ville være at skrue lister op. Her opnår du at kunne rette væggen op og have noget at skrue MDF fast i, modsat skal du jo direkte i stenene og her kan fugt vandre. Lidt andet er, at du jo kunne bruge vådrumsgips istedet. Det er jo kun tre plader

 

Tak for svaret...

Problemet er at jeg ikke (uden et større arbejde som jeg ikke umiddelbart er villig, eller kvalificeret til at udføre) har plads til at lægge andet end en plade direkte på væggen, så det er sådan det kommer til at blive.
Huset er fra 1958 og har siden dengang det blev bygget kun været beklædt med et plademateriale direkte på muren (Celotex tror jeg) og det ser ikke ud til nogensinde at ha haft problemer med fugt på trods af dette.
Kan man ikke monterer nogle strimler med murpap på bagsiden af pladen og bag dem ligge en dampspærre og så bare monterer pladen direkte på væggen. Det skal også siges at væggen har en meget ujævn overflade, så der vil nok stadig være plads til cirkulation bag pladen.
Ved godt at det ikke er en optimal løsning, men HVIS man er nød til at lave noget i den stil er det så ikke løsningen?
Ja jeg tænkte også selv på at bruge en vådrumsplade af en art, men ville gerne har at væggen måske bestod af et hårdere materiale end gips.

Håber meget at kunne få et godt fif vedr. dette problem.

Mvh. Kenneth
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

MDF er decideret uegnet til formålet. Der skal intet til, at der begynder at vokse mug og skimmel på bagsiden af det. Den kondens du ikke kan undgå i dette tilfælde er nok.
Du kan måske bruge fibergips, som du limer op på vægen.
Men hvorfor overhoved sætte en plade på? Det er da meget lettere at spartle/pudse vægen op. Så undgår du helt problemerne med fugt.

Hvad med jackoboard eller tilsvarende kunstcellemateriale, der er upåvirkelig af fugt og samtidig har en vis/begrænset isoleringsevne.

Hvis det alene er tre plader der er tale om, så er merudgiften i forhold til træplader da begrænset. 

Det lyder da interessant - men jeg har ikke SÅ meget forstand på byggematerialer. Jeg vil tjekke op på hvad jackoboard er for noget. Hvilke andre kunstcellematerialer kunne bruges til formålet?
At det koster mere end en alm træplade er intet problem.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvad med bare at pudse vægen med en kalk mørtel. Så er der igen en jævn overflade, og ingen øgning af risiko for fugt ophobning.

 

Der er bare et par småproblemer i forhold til den løsning, de er dog svære at beskrive. 1. Jeg har nogle karme og nogle vinduespartier som har et gab på 1,5cm så det ville lige præcist passe at stikke en plade ind. 2. I det ene hjørne af hvor pladen skal sidde er der et hulrum i selve væggen, her har jeg tænkt at der skal sidde to stikkontakter, og dem vil jeg så montere i selve pladen foran hulrummet. Jeg hæfter mig stadig ved at der har siddet plader direkte på væggen i 56 år uden nogle fugtproblemer, så det må kunne lade sig gøre, spørgsmålet er bare hvad der er mest optimalt. Forestiller mig stadig noget dampspærre på bagsiden af en plade og så måske med lidt mur pap som mellemlægning. Vi snakker også en meget lille væg i stuen. Nu skrev jeg godt nok 2x3 meter, men det er nok nærmere 2x1,5 meter...
At der passer en plade til vinduesrammen er en undskyldning. Du kan afslutte med lister. De ro huller du vil bruge til afbrydere eller stikkontakter, kan monteres med indmuringsdåser før evt pudsning. At ser har sidder en plade i 56 år, betyder ikke at der ikke har været fugt. De gamle cellotexplader var utroligt gode til at opsuge.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også