Placering af spots til køkken

Hej Alle,

Jeg ville bare høre, om der var nogen belysning eksperter, der kunne give mig med nogle råd om placering af spots i mine køkken?

Jeg er blevet rådet til ikke at sætte spots for tæt på væggene, men jeg er nødt til at lyser køkkenborde at sørge for tingene en rigtig godt belyst.

Jeg tænkte på at placere sporten omkring 55cm fra væggen (Bordplader er 63cm dybt).

Jeg havde planer om at fordele lys omkring 55cm fra hinanden langs væggen. Jeg ønsker ikke at skabe nogen irriterende skygger, og det er også vigtigt, da min datter har synsproblemer.

Det omgivende lys fra spots mellem køkkenbordet og øen har jeg ikke besluttet.

En ting jeg, der skal tages i betragtning, er bjælkerne i loftet, som er placeret hver meter.

Kan nogen give mig nogen gode tips eller råd med hensyn til placeringen af køkken lys.

På forhånd tak!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

jeg har et køkken der ligner dit med hensyn til placering af diverse elementer og jeg har sat 12 spots op i 3 rækker med 4 i hver så ledes at de er jævnt fordelt, for at undgå skygger vil jeg gå efter en lyskilde med en stor spredning frem for end med en mere centreret ( det har jeg selv) og vi oplever ikke problemer med skygger

se evt nedenstående billede og se bort fra rodet

 

De 55 cm fra væggen over køkkenbord er lysteknisk helt korrekt. Lidt spøgefuld kan man sige at I den ideelle verden skal spottene sidde på hver side af dit hoved, så lyser de der hvor du har brug for det. Men det er jo ikke mulig, Hvis de tilnærmelses vis lyser i den retning som du ser, så er det "lysteknisk" så godt som mulig. Så er der nogle pænhedshensyn. Mange mennesker har det bedst med symetri, og det skal så også opfyldes.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af mfrost på 06-11-2014 15:48

jeg har et køkken der ligner dit med hensyn til placering af diverse elementer og jeg har sat 12 spots op i 3 rækker med 4 i hver så ledes at de er jævnt fordelt, for at undgå skygger vil jeg gå efter en lyskilde med en stor spredning frem for end med en mere centreret ( det har jeg selv) og vi oplever ikke problemer med skygger

se evt nedenstående billede og se bort fra rodet

 

 

Hej MFrost,

Har du lys nok om aften ved vindue og kogeplader? Flot køkken...

 

 

Skrevet af ev elmand på 06-11-2014 18:15

De 55 cm fra væggen over køkkenbord er lysteknisk helt korrekt. Lidt spøgefuld kan man sige at I den ideelle verden skal spottene sidde på hver side af dit hoved, så lyser de der hvor du har brug for det. Men det er jo ikke mulig, Hvis de tilnærmelses vis lyser i den retning som du ser, så er det "lysteknisk" så godt som mulig. Så er der nogle pænhedshensyn. Mange mennesker har det bedst med symetri, og det skal så også opfyldes.

 

Tak EV elmand... 

Hvad syns du om den lys setup?

 

Har meget godt lys også om aftenen, spottende er sat så der er symmetri i dem(kan godt lide rene visuelle linier), og det er 4 w Phillips Master led gu10 lyskilder
Annonce

Det er dem du har sat op, hvis jeg har forstået det ret. Så skal jeg principielt ikke have nogen mening om det. De er sat op og du flytter dem jo ikke alligevel.

Det er ok.meget fin opsætning.  jeg ville dog ligesom mfrost foretrække lidt mere symetri.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Igen,

De er ikke sat op! Ovenstående er en computer genereret grafik...

Ellers ville jeg ikke spørge!
Ok men som sagt foretrækker jeg lidt mere "orden" også selv om det skal koste et par spots mere. Enten lige linjer eller både lige og skrå linjer. Ved spots er der mange lyskilder, så hvis de er bredstrålende, kommer der ikke skygger. Så de behøver ikke lige være over forudsagt "arbejdsplads"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis