Revne i mast

Hej :-)

 

Som overskriften antyder, så har jeg en revne i min mast på min båd jeg har haft i et par år. Er ikke klar over om det er en gammel skade der har været limet, da jeg allerede troede der var noget galt første år jeg havde masten af, pga misfarvningen, men er først nu her ved aftagningen i år at "den rør på sig"

Nogen der ved hvordan det er bedst at få skaden udbedret og isåfald at den skal svejses, om der er nogen der kan anbefale en i nærheden af Hundige havn ?

 

Vh Bo

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan vel næppe være mere nærliggende end at spørge http://johnmast.dk/ , der jo ligger i Hundige.

Finnband
Hej

Umiddelbart ser det ud til at masten står for hårdt i mastefoden og at den drejer lidt ved sejlads. De to flige har ingen betydning for mastens holdbarhed da de danner indløb til hulkehlen i bunden af masten. Ved at skære med nedstryger eller vinkelskære med 1 mm skive kan begge flige skæres af og der kan laves en pæn afslutning med håndfil.

Mvh

Bådnyt

BådNyt

Hej :-)

Takker for jeres svar :-)

Rart at høre at det umiddelbart ikke har nogen betydning for mastens holdbarhed. Ang. hvor hård den står i mastefod, så tror jeg ikke at jeg har haft spændt den for hårdt op, købte en rigmåler, netop fordi jeg er nybegynder og ikke ville gøre noget galt og iflg den, fik jeg ikke spændt den hårdt nok, men havde sgu ikke kræfter til at spænde den mere.

Vil dog ikke udelukke at jeg har fået fjumret med den under på og afmontering. Det er ikke en mast der er i ballance, så der skal kræfter til at holde den nede og det blæste nok mere en godt er da vi satte den på i foråret, for var fandme noget af en omgang at få den holdt på plads, hoppede ud af maste fod talrige gange. skal lige siges at jeg iforbindelse med aftagningen havde hængt en net på hver side med 10 kg vægte i hver og den hang lige så fint, så afgjort noget jeg skal prøve igen når den skal på om det så skal være 20 kg eller lidt mindre må tiden vise, men det funker tilsyneladende. :-)

Ang John Mast, så tænkte jeg godt nok på det, men tænkte at han måske kun servicerede sine egne master og ikke en gammel Nykra mast, men det er måske ikke tilfældet ?

 

Bo

For nogle år siden fik jeg selv repareret en gammel Seldén-mast hos John Mast.

Jeg ville lade det reparere. Også selv om det måske styrkemæssigt er ligegyldigt. Når du engang skal sælge båden igen, vil en potentiel køber være mest tryg ved, at det ser "rigtigt" ud.


Finnband
Jeg kører ud og snakker med dem i næste uge og hører hvad de siger :-)
Takker for input
Lige en status

Har været ude og snakke med john mast. Han svejser desværre ikke i master, så har foreslår afskæring af den nederste bid indløb som foreslået her i tråden.

Han forklarede mig også hvordan profilen har taget skade ved at indløbet i profilen er blevet krænget udaf, hvilket desværre passer meget godt med min afmontering af mast i år. den sprang fra mig og den revnede side af indløbet stod og vred sig på mastefoden til jeg fik rigget det sidste af. - surt kursus i at rigge af i den rigtige rækkefølje, for er helt sikker på at den ikke var revnet da jeg begyndte..

Var ved at planlægge hvordan jeg skulle skære den af da et klogt hovede gjorde mig opmærksom på at der evt var hjælp at hente i min kaskoforsikring også selvom det er min egen bøf.

Så har lagt sav mm fra mig til jeg har hørt fra dem...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis