Nedrivning af væg

Jeg er lige flyttet i lejlighed og overvejer nu om jeg skal slå en væg ned. 

Inden jeg kaster mig ud i projektet vil jeg bare lige pøve og finde ud af om det er en bærende, væg. har slået et hul i og umidelbart  minder det ikke om noget bærende. det er en gammel lejlighed der har været 2 døre i væggen så jeg tænker også at den ikke har kunne bære alverdens. når jeg kigger ind i hullet, kan jeg se at konstruktionen er af: noget puds, siv, hønsenet og til sidst et træskelet. (der er markeret to vægge med lilla den ende er dog fjernet. den jeg vil fjerne er den lodrette, den som går langs ryggen)

 

jeg vedhæfter her tegninger

håber i kan hjælpe 

Mvh.
Alexander

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

 

Uanset om det er ejer eller lejer, så mener jeg at du skal have tilladelse til at fjerne en væg i en lejlighed, men uanset hvad må i da have en bestyrelse der kan give dig det rigtige svar for ejendommen.

Hej Hugoianer

Det er i en andelslejlighed og jeg har fået tilladelse af bestyrelse og adminstationen. til at rive en ikke bærende væg ned. jeg har også haft 2 kammareter på besøg (en snedker & en tømrer) som begge mente at jeg kunne rive den ned, men da jeg selv lige så lidt på tegningerne blev jeg nervøs for om den var bærrende eller støttende.

 

Mvh

Alexander

personligt ville jeg gå med livrem og seler i sådan en proces. få bestyrelsen eller ejendoms administrator til på skrift at give tilladelse til den konkrete væg du vil fjerne, så er der ikke nogen der senere hen kan komme og slå dig oven i hovedet..

Hej.

Har brugt lidt tid på at analysere din tegning. Og er kommet frem til følgende:

Rød streg - Bærende vægge

Blå streg - Stabilaserende vægge

Gul streg - Bjælke retning

Konklusion I forhold til tegninger er at, de vægge du vil fjerne ikke er bærende i forhold til bjælkeretning.

Hvis det tages højde for at etageplanen er ens for alle etager kan alle væggende godt være bærende.

For at finde ud af dette skal der fjernes loft i hjørnet hvor de to vægge mødes. her kan der ses om væggene går igennem til næste lejlighed eller om den stopper ved din loftkonstruktion.

Hvis de går igennem er de bærende for væggen på næste etage.

Jeg konkludere at dette ikke er tilfældet, da væg tykkelsen er mindre end resterende vægge.

Men dette skal undersøges ved nedtagning af loft som beskrevet.

Hilsen Martin

 

Ps. Det ville være en god ide at få en bygningsrådgiver til at se på dette. Da det er et etagebyggeri.

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Hej Martin mange tak for hjælpen

jeg har som nævnt haft 2 fagmænd oppe og kigge, de så dog ikke tegningen, men mente begge at jeg sagtens kunne vælte den væg

jeg har prøvet og illustrere det lidt bedre på billedet nedenunder, den lilla var en væg der var her tidligere som er blevet revet ned, den grønne er den væg jeg ønsker og få fjernet. jeg er bare som sagt stadig en lille smule i tvivl da de ikke har set tegningerne. ved ikke om det kan hjælpe at jeg bor øverst og altså kun har loftrum over mig

mvh.

Alexander

Skrevet af lisborg90 på 05-11-2014 23:07

Hej Martin mange tak for hjælpen

jeg har som nævnt haft 2 fagmænd oppe og kigge, de så dog ikke tegningen, men mente begge at jeg sagtens kunne vælte den væg

jeg har prøvet og illustrere det lidt bedre på billedet nedenunder, den lilla var en væg der var her tidligere som er blevet revet ned, den grønne er den væg jeg ønsker og få fjernet. jeg er bare som sagt stadig en lille smule i tvivl da de ikke har set tegningerne. ved ikke om det kan hjælpe at jeg bor øverst og altså kun har loftrum over mig

mvh.

Alexander

 

Sådan her vil det komme de se ud for kun din lejlighed.:

For forudsætning for at du bor i øverste etage. Vil du godt kunne fjerne den væg, du har makeret med grøn.

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis