Udtag i loft - må man fjerne "boksen"?

Hej
Jeg står i den situation at jeg skal have hængt en lampe op præcis der hvor udtaget i loftet sidder( intet at rafle om der, min bedre halvdel har talt). Størrelsen af lampens ophæng samt placeringen af indmad, gør at det ikke er muligt at fæstne den det ønskede sted. Jeg vil meget gerne beholde det sorte ophæng, ønsker ikke at have en ledning ud af det nuværende plastic-stuff som vist på billedet.
Nu kender jeg ikke lige termerne, men spørgsmålet lyder på om det er muligt/tilladt at fjerne udtagets "boks/rosette?" dvs alt det grå/hvide og så bruge ledningerne som de så (formoder jeg) stikker direkte ud af loftet?
Alle forslag er velkomne.

 


Dette er en signatur.
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det korte svar er, nej det må du ikke.

Årsagen er at der skal være en godkendt dåse (som er tilgængelig) der hvor der er en lednings samling, når du går fra den faste installation, til din lampeledning.

Og hvis du ændrer på lampens konstruktion(ved at fjerne dåsen på lampen og hænge den direkte i lampeudtaget), bortfalder dels garentien og du har lavet en indgriben i en godkendt lampe, så den ikke længere er godkendt.

Så det er en ommer... bed hjemmestyret om enten at finde en pendel (lampe) der kan hænge direkte i ledningen fra lampeudtaget, eller sæt den ved siden af.

Alternativ er at flytte lampeudtaget, men det kræver en hel del arbejde og det vil hun sikkert ikke være med til 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Der skal da ikke ændres i lampen? Der sidder jo allerede en kronmuffe i den, som ledningerne skal forbindes til.

Nu bevæger jeg mig muligvis ud på gyngende grund, men jeg mener ikke, der er noget krav om at et lampe skal tilsluttes en roset. En elektriker må vel gerne lave en fast installation direkte i en lampe? Lampen bliver så bare en del af den faste installation, og dermed er det ikke noget man selv må gøre. Et typisk eksempel kunne være en udendørslampe, hvor kablet fra afbryderen er ført direkte ind i lampen. Dermed mener jeg, at det du vil gøre er helt lovligt, hvis en elektrikker udfører arbejdet.

Skrevet af Lampehatten på 05-11-2014 14:16
Hej
Jeg står i den situation at jeg skal have hængt en lampe op præcis der hvor udtaget i loftet sidder( intet at rafle om der, min bedre halvdel har talt). Størrelsen af lampens ophæng samt placeringen af indmad, gør at det ikke er muligt at fæstne den det ønskede sted. Jeg vil meget gerne beholde det sorte ophæng, ønsker ikke at have en ledning ud af det nuværende plastic-stuff som vist på billedet.
Nu kender jeg ikke lige termerne, men spørgsmålet lyder på om det er muligt/tilladt at fjerne udtagets "boks/rosette?" dvs alt det grå/hvide og så bruge ledningerne som de så (formoder jeg) stikker direkte ud af loftet?
Alle forslag er velkomne.

 

Der er tilsyneladende to huller i ophænget. Betyder det at der er en bøjle, der skal skrues fast i loftet?

 

Rosetten skal være der, den er en del af den faste installation og må derfor ikke fjernes. Så endten må du modificere lampen og leve med at CE mærkningen ikke mere er aktuel og garantien sansynligvis også går sig en tur. Modifikationen kunne bestå i at fjerne indmaden i lampens ophæng og tilslutte ledningerne i udløbsrosetten og dernæst skubbe den sorte del op ad ledningen, så den dækker rosetten. Det burde kunne lade sig gøre, da der tilsyneladende er 25 mm plads i den sorte del

 

 

 


fase

Det med at modificere lampen var faktisk en løsninsmodel jeg overvejede tidligere, jeg kan nemlig save 49mm af midten på den medfølgende bøjle (hvilket er bredden af rosetten) tror det efterlader nok bøjle til ophæng.

Jeg må i gang med at måle om en modificering vil give nok plads i den sorte del.

Takker for jeres svar, allesammen.


Dette er en signatur.
Skrevet af Lampehatten på 05-11-2014 16:41

Det med at modificere lampen var faktisk en løsninsmodel jeg overvejede tidligere, jeg kan nemlig save 49mm af midten på den medfølgende bøjle (hvilket er bredden af rosetten) tror det efterlader nok bøjle til ophæng.

Jeg må i gang med at måle om en modificering vil give nok plads i den sorte del.

Takker for jeres svar, allesammen.

Kan du ikke sætte et billede ind af ophænget. Måske behøver du ikke den medfølgende bøjle.

 

 

 


fase
Annonce
Skrevet af jenshøj på 05-11-2014 15:11

Der skal da ikke ændres i lampen? Der sidder jo allerede en kronmuffe i den, som ledningerne skal forbindes til.

Nu bevæger jeg mig muligvis ud på gyngende grund, men jeg mener ikke, der er noget krav om at et lampe skal tilsluttes en roset. En elektriker må vel gerne lave en fast installation direkte i en lampe? Lampen bliver så bare en del af den faste installation, og dermed er det ikke noget man selv må gøre. Et typisk eksempel kunne være en udendørslampe, hvor kablet fra afbryderen er ført direkte ind i lampen. Dermed mener jeg, at det du vil gøre er helt lovligt, hvis en elektrikker udfører arbejdet.

 

Jeg er næsten helt sikker på at du (eller en elektriker) ikke må fjerne et lampeudtag og forbinde de stive ledere direkte i lampens "fod".

Det er rigtigt at man gør det på udendørs lamper, men den hænger jo heller ikke i en blød ledning, som en pendel gør det.

Jeg kan så ikke se hvorfor spørgeren vil have den balakin siddende, i forhold til at lade ledningen gå direkte ud fra lampeudtaget og ned i lampen? Baldakinen er jo overflødig når lampen skal hænge direkte under lampeudtaget.

Jeg var inde på Frandsens hjemmeside, og så vidt jeg kan se er der tale om en kugle-pendel der er nedhængt i ledningen, og så er der ingen grund til at bruge ophænget/badakinen (bortset fra at man skal skifte ledningen).    

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Havde det været min lampe, havde jeg monteret ledningen i rosetten uden det ophæng, der fulgte med lampen. Men nu er det ikke min lampe.


fase
Henrik har da mere end fuldstændig ret. Ledning bliver ikke kortere af at du fjerner den baldakin. Så monterer du den sorte ledning direkte op i lampeudtag. Jeg ved godt du skriver at du vil bevare det sorte ophæng, men der må kompromiset komme ind.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Henrik, ja hvis der var tale om 1 lampe der skulle hænges op ville det da virke at lade den hænge direkte fra udtaget. Det ville lyse det hvor man ønskede det. Problemet er jo at det er tudegrimt dette er selvfølgelig en smagssag og du/i har jeres fulde ret til at mene det ville være pænt nok.

Problemet er at der i sidste ende er tale om 2 lamper. Ville se usmart ud med en der hang direkte fra udtaget og en med et sort ophæng. Ved godt jeg ikke har beskrevet dette i det oprindelige indlæg, men spørgsmålet lød også mere på hvad der var tilladt.

Jeg værdsætter dog stadig jeres input

Tror løsningen bliver at modificere lampen, hvis jeg fjerner indmad og aflaster på en "mindre" måde. Tror jeg jeg kan få plads til udtaget inde i "baldakinen" . Saver bøjlen i 2 så der kan sidde et stykke på hver side af udtaget.

Dette er en signatur.
Skrevet af Lampehatten på 05-11-2014 19:02
Henrik, ja hvis der var tale om 1 lampe der skulle hænges op ville det da virke at lade den hænge direkte fra udtaget. Det ville lyse det hvor man ønskede det. Problemet er jo at det er tudegrimt dette er selvfølgelig en smagssag og du/i har jeres fulde ret til at mene det ville være pænt nok.

Problemet er at der i sidste ende er tale om 2 lamper. Ville se usmart ud med en der hang direkte fra udtaget og en med et sort ophæng. Ved godt jeg ikke har beskrevet dette i det oprindelige indlæg, men spørgsmålet lød også mere på hvad der var tilladt.

Jeg værdsætter dog stadig jeres input

Tror løsningen bliver at modificere lampen, hvis jeg fjerner indmad og aflaster på en "mindre" måde. Tror jeg jeg kan få plads til udtaget inde i "baldakinen" . Saver bøjlen i 2 så der kan sidde et stykke på hver side af udtaget.

 

Se du skriver intet om 2 lamper i dit første indlæg.

CItat: Jeg står i den situation at jeg skal have hængt en lampe op præcis der hvor udtaget i loftet sidder( intet at rafle om der, min bedre halvdel har talt). 

Og hvordan vil du hænge 2 lamper fra det samme lampeudtag? eller har du flere lampeudtag?

Så vil du sætte en badakin op, og trække en ledning ud fra den videre til den næste baldakin og så hænge lamperne fra dem ? for det mener jeg da er ligeså tudegrimt 

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis