neon armatur, tilslutning

hej

 

jeg har udskiftet neonarmatur, hvor ledningerne er forbundet som ved det gamle armatur. Det nye armatur virker også som det skal.

Men det gør to stikkontakter ikke i nærheden ikke længere. De fungerer normalt, når neonlampen er slukket, men er "døde", når lampen er tændt.

Tilledningen til lampen består af sort, rød og grøn ledning, hvor rød og grøn er samlet i armaturet.

Hvad   skal jeg ændre for at få strøm til stikkontakterne hele tiden.

 

 

 


carl
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af carlinge på 05-11-2014 10:58

hej

 

jeg har udskiftet neonarmatur, hvor ledningerne er forbundet som ved det gamle armatur. Det nye armatur virker også som det skal.

Men det gør to stikkontakter ikke i nærheden ikke længere. De fungerer normalt, når neonlampen er slukket, men er "døde", når lampen er tændt.

Tilledningen til lampen består af sort, rød og grøn ledning, hvor rød og grøn er samlet i armaturet.

Hvad   skal jeg ændre for at få strøm til stikkontakterne hele tiden.

 

 

Det må blive det rene gætteværk, så kunne du ikke sættet billede af tilslutningen ind, så det var til at se, hvordan det er forbundet. Ledningsfarverne lyder lidt mystiske.

Hvor er den sorte tilsluttet? Og hvilke farver har ledningerne til stikkontakterene?

 

 

 

 

 


fase

neonlampen kan kun tændes ved 1 kontakt.


carl

til S. Fabrin

Har ikke kunnet lægge billede ind, men prøver igen senere.

Her er en uddybbet beskrivelse: sort ledning i lampeudtag går til den ene side af ledningssamler. Den røde og den grønne (farven er lidt ubestemmelig) går til den anden. Jeg har prøvet at tage den grønne ud og herefter er der ikke strøm i stikkontakterne, heller ikke når neonlampen er slukket.

På den anden side af ledningssamleren er der en sort og en hvid ledning i begge sider. Den hvide går til neonlampen, den sorte til en dingenot på størrelse med en negl, Jeg formoder, det er en form sikring/modstand.

Jeg har kigget i en af de stikkontakt, som jeg har problemer med. Der en hvid ledning foroven og to sorte forneden.

 

 

 


carl

Der er et eller andet her, der enten er forklaret lidt misvisende, eller også er det videnskabeligt noget nyt. Skal jeg forklare det sådan "helt ude i hampen" så er der et relæ der slukker stikk. når lampen tændes. Men hvorfor skulle man have brug for det ?? Er det et tidligere mørkekammer ?

Jeg glæder mig til at se billeder og få det opklaret.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Hvad måler du med på stikkontakterne , en polsøger eller hvad............


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Som Svend sikkert er inde på så mangler der nok en stabil nul i stikkontakterne.
Prøv at sætte en varmeblæser, eller andet med et stort forbrug,til stikkontakten.og du vil se lysarmaturet lyse.

Bernt

Ja det er nok højst sandsynlig at nulledning er gået fra hinanden. Du har åbentbart en installation fra før ca. 1969. Her brugte man hvid som fase og sort som nul.

Prøv først som Bernt skriver. Virker det som han forudser, så mangler du noget forbindelse i dåsen oppe bag armaturet. Der er sikkert 2-3 hvide der sidder sammen, og så skal der også være 2-3 sorte + den sorte du har ned i lampen der sidder sammen. Hvis den røde og den "grønne"  kommer i samme rør, kan det være forberedt til at tænde 2 lamper med en kroneafbryder (dobbelt)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Til ev elmand

Svend Høst og

båndsei

Tak skal I have I kloge mænd.

Til Ev elmand: Nej, nenonlampen sidder ikke i et tidligere mørkekammer, men i køkkenet.

Ev Elmand spurgte tidligere  om der var mere end en kontakt, og jeg svarede, at der kun var 1. Men jeg er kommet i tanke om, om at der formentlig er sløjfet 1 kontakt for 25 år siden i forbindelsen med bygningsændring,

Svend Høst spørger, hvad jeg måler med på stikkontakterne. Jeg måler slet ikke, for jeg har ikke forstand på el. Jeg plejer kun at udskifte lamper og lignende og sætter ledningerne i som før.

Båndsei foreslår at sætte noget stærkt strømforbrugende i en af stikkontakterne. Så jeg satte min kogekande i og tændte og - rent trylleri - lysarmaturet tændtes, men kogekanden gjorde ikke.

Ev Elmand gætter på at installationen er fra før 1969 - og det er næsten rigitigt. Huset er býgget i 1970, men vi bor i Nordjylland og har aldig været helt fremme i skoene med det nye.

Jeg prøver som foreslået at kigge på de sorte ledninger i dåsen.

Tusind tak 

 


carl

Jeg havde faktisk først skrevet 1970, men rettede så til 69 Det var midt i min læretid. Men det kom nu mere an på hvad man havde på lager, der var en overgangstid.

Den lille firkantede med de 2 sorte ledninger er ikke en sikring som du antyder i tidligt indlæg. Det er en støjdæmpnings kondensator. (radiostøj bl.a.) Den skal være der, når den er monteret, men har som sådan ikke nogen betydning for om lampen fungerer.

Du må jo have fundet ud af at dine stikk. fungere/ ikke fungerer på en eller anden måde. Har du i 1. omgang brugt en lader til mobil f.eks. er dens forbrug meget lille i forhold til lampen, derfor virker den. Kogekanden er meget stor i forhold til lampen, derfor virker lampen i 2. omgang. De sidder i serie og fordeler spænding i forhold til størrelse. Den mindste får mest.

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis