Indbygning af opvaskemaskine i IKEA køkken

Jeg skal til at lave et IKEA-køkken, men er lidt udfordret på opvaskemaskine-fronten.
IKEA har diverse opvaskemaskiner selv, men jeg er ikke begejstret for udvalget, og vil derfor hellere finde en anden. Problemet for mig er dog, at IKEA ikke kan rådgive om hvad man skal holde øje med, så indbygningen også bliver pæn og ordentlig. (jeg er især nervøs vedr. sokkel)

Med andre ord havde jeg håbet på, at de kunne udstikke nogle retningslinjer for målene på opvaskemaskinen, således det er muligt at gøre den fuldstændig skjult, uden at skulle skære ud i sokkel e.l., hvilket vil være synligt.

Jeg tænker at andre må have været i samme situation, så jeg hører meget gerne om jeres løsninger! - på forhånd tak.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Find den opvasker du gerne vil have, så kan du få indbygningsmålene, og hvilken størrelse dæklåge der skal bruges.

Men mon ikke det er standart mål på opvaskere?

Jeg lavede køkken for et par år siden, som jeg selv stillede op, det var et Invita, det var ret simpelt at instalere opvaskeren, med dæklåge.

Findes der overhoved nogen indbygnigns opvaskemaskiner der ikke kan stå i et standart skab til sådanne? Du kan jo bare tage udgangs punkt i en ikea maskine, se målene på den, også kontrollere med målene på den du finder som du ønsker. Og vil næsten satse på at den er samme størrelse, +- 1 cm.

Mht sokkel, så er det igen det samme. intet problem. Soklen kan enten monteres i fuld længde forbi maskinen. Så skal du dog bare være opmærksom på at maskinen ikke kan tages ud og serviceres hvis noget skulle være galt uden at hele soklen af. Men hvis den er monteret på de der "clips ting" der sættes på sokkelbenene er det jo ikke et problem.
Ellers har de fleste maskiner også et system hvor du kan påmontere et stykke sokkel, på opvaskemaskinen. Så den nemt kan rykkes ind og ud.
Hvis det ikke er for sent i forholdt til din planlægning, så vil jeg anbefale at hæve opvaskemaskinen over gulvet.
vores står ca 50 cm over gulvet, med en skuffe under. Det er virkeligt rart at man ikke skal helt ned til gulvet, når den skal tømmes.
(Du kan selvfølgelig også bare få konen til at stå for tømningen, men du ricikerer at hun får ondt i ryggen og så kan det gå ud over hendes andre pligter..)

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Skrevet af Illisher på 04-11-2014 16:56
Findes der overhoved nogen indbygnigns opvaskemaskiner der ikke kan stå i et standart skab til sådanne?

Mht sokkel, så er det igen det samme. intet problem. Soklen kan enten monteres i fuld længde forbi maskinen. Så skal du dog bare være opmærksom på at maskinen ikke kan tages ud og serviceres hvis noget skulle være galt uden at hele soklen af. Men hvis den er monteret på de der "clips ting" der sættes på sokkelbenene er det jo ikke et problem.
Ellers har de fleste maskiner også et system hvor du kan påmontere et stykke sokkel, på opvaskemaskinen. Så den nemt kan rykkes ind og ud.

Selve opvaskemaskinen kan selvfølgelig godt være der, da størrelsen på skabet er helt standard, men det er netop soklen jeg er bekymret for.

Jeg husker nemlig mit forrige køkken, hvor soklen ikke blot kunne fortsætte ubrudt - så kunne døren til opvaskemaskinen nemlig ikke åbne, og jeg var nødt til at skære ud i den. Det er dette jeg gerne vil undgå :-)

Fin idé med opmåling af en IKEA-maskine, eneste problem er bare, at nærmeste IKEA er 2 timer væk fra mig :-(

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis