Ledning - Hulmur

Hej.

Jeg skal til at sætte nye lamper op udenfor. For at skjule kablerne, får jeg pillet en sten ud (Af fagmand) hvorefter jeg via hullet kan smide et tomrør ind i hulmuren. Så kan jeg trænne kablet fra loftet og ned til hvor lampen skal sidde. Herefter kan stenen puttes tilbage igen og kablet når således kun ud gennem fugen.  

Mit spørgsmål er bare... Må det være alm installationskabel eller skal det være downlight kabel?

Det er de alm "halvmøner" der skal monteres - Hvis det spiller en rolle

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du behøver ikke at pille sten ud. Det kan selv en fagmand ikke gøre uden at det kan ses i fugen.
Med en slag boremaskine og f. eks. 20 mm bor borer du skråt opad ca. 45 gr. eller mere. (start lige ind, så det ikke rutsher) Så tager du et stykke stiv 16 mm elrør skærer enden af ca 45 gr skrå. røret kan så næsten altid skubbes/drejes så det finder op under taget. Elektrikere kalder det "at fiske et kabel" Det skrå snit er med til at du kan dreje røret fri af forhindringer.
Det hjælper på bevægelsesfriheden hvis man ved at bore ind i flere vinkler kan lave hullet større indad mod hulmuren.
PS det gælder kun ved hulmur og den skal være åben i toppen. Hullet skal naturligvis laves så lampen dækker det
Du skal bruge alm. installationskabel hvis det er 230 volt installation

Hvor har jeg dog set nogle grimme hvide plastkanaler ned ad en ydermur med kabler i, så de skal helt sikker fiskes ned.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 04-11-2014 21:41

 

Hvor har jeg dog set nogle grimme hvide plastkanaler ned ad en ydermur med kabler i, så de skal helt sikker fiskes ned.

Hva mener du? Sådan en hvid plastik kanel er jo nærmest usynlig på sådan en borduex rød murstens mur

 

Ellers et rigtig godt tip med at skære elektrikker røret på skrå.. Dog vil jeg lige sige til brugeren, at lad for guds skyld være med at købe de billigere elektrikker rør fra Harald Skrald.. De er alt for tynde i godset og slet ikke lige så gode som fra Solar eller Greenline ek.

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Mit spørgsmål er så bare...
Ødelægger jeg ikke bagsiden af mine sten, hvor jeg skal starte i en fuge og bore 45grader op?

Jo det gør du, og det plejer der ikke  at være noget problem i.

Du skal trække røret ud, så du kun har kablet. Der kan så tætnes omkring kablet, med mørtel eller  silicone el.lign.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis