Hvor meget skal ejerskifteforsikringen dække?

Hej

Vil lige høre om der var nogen herinde der kunne hjælpe mig/os.

Vi har for 8 år siden købt et hus i gasbeton fra 1970, vi gik så igang med at renovere det indvendig, nye vinduer, nyt loft, isolering på loftet osv, det eneste vi ikke rørte ved var huset udenpå, de sidste par år er vi så begyndt at have problemer med fugt/skimmel på væggene indvendig, men kun på de vægge der vender udad på huset, altså på de ydre mure inde i huset. Udvendig på huset er der ikke rigtig de store skader at se.

Vores garage ser også forfærdelig ud udvendig også, derfor tog vi fat i forsikringen, de kom ud og målte fugt i stenene og undersøgte garagen og sagde så at der var blevet brugt forkert maling, så murværket kunne ikke ånde og derfor kom de frostsprængninger osv, så det har forsikringen sagt god for at vi får pudset op med jernnet i så det fremover kommer til at holde. 

Da huset er malet med samme maling tjekkede de det også og fandt ud af at gasbeton blokkene var meget fugtige inde i huset også, men forsikringen vil så kun dække for sandblæsning af huset og en anden maling på huset da det jo ikke havde de samme skader udvendigt som garagen.

Imellemtiden har vi så opdaget at pudset på nogle af væggene indvendigt i huset er begyndt at falde af bag tapetet og at glasvævet som tidligere skrevet er meget fugtigt/vådt nogle steder og der gror mug/skimmel på, plus at vi kan se alle de fuger der er mellem gasbeton stenen igennem tapetet indvendig, det har jeg så skrevet til forsikringen at det bør de vel også dække da det jo er følgeskader af de fugtige vægge, men idag fik jeg så dette svar retur: 

Jeg skal gøre opmærksom på at det tilsagn I har fået på udbedring af murværkets overflade, er givet for at undgå skader på murværket, tilsvarende hvad der er sket på garagen.

Huset er bygget i 1970, som et af mange, der blev bygget i gasbetonsten. Hvis man læser erfaringsoplysninger om disse huse har rigtig mange af dem fugtproblemer indvendigt. Gasbetonstenene er "massive", hvilket gør at der ikke er nogen kuldebroisolering. Meget kolde vintre, men specielt sommerkondens kan gøre sig gældende og vil give fugtproblemer, ligesom brugen af det enkelte værelse/rum kan gøre sig gældende.

Det at facaden bliver renset for plastikmalingen og der bliver påført en ny diffusions åben behandling, vil ikke løse problemerne med fugt indvendigt. Det kan måske begrænse det. Men fugten vil fortsat vandre i murværket, afhængig af temperatur- og fugtforskellene indvendig og udvendigt. Et forslag til en løsning, er at isolere huset ude fra. 

Den mand der i sin tid lavede tilstandsrapporten på huset da vi købte det, er samme mand som behandler vores forsikringssag nu her og dengang sagde han at det var et rigtig godt hus at købe, men det kan vi selvfølgelig ikke bruge til noget nu her, men kan man gøre andet eller må vi sige tak for det vi har fået af dem indtil videre og så bare få det lavet og så leve med de fugt problemer indtil vi får sparet penge sammen til at få isoleret huset udvendigt.

Mvh. Brian

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan ikke forvente at forsikrings selskabet bliver ved med at punge ud på dit hus, og da slet ikke efter 8 år.Du kan ikke tillade dig at klandre sælgeren for noget der er sket for 8 år siden, det er ufint trav !

Hvis man har en 10-årig ejerskifteforsikring, og der er en skjult skade, som eksisterede ved handlen af huset for 8 år siden, skal forsikringen naturligvis dække. Det er underordnet, at der er gået 8 år. Så jeg forstår ikke helt "Håndværkerens" tankegang.

Men spørgsmålet er selvfølgelig, om der er en skjult skade.

Forsikringsselskabet har ret i, at det er "almindelig" kendt, at der er fugtproblemer med gasbeton. Også for 8 år siden. Dette burde I vide allerede på købstidspunktet. Jeres voksende indvendige fugt problem, er ikke nødvendigvis en følge af murens ydre behandling.
Jeg kunne forestille mig, at de tiltag I har gjort med nye vinduer og isolering, har ændret på hvor tæt og isoleret bygningen er, og dermed på fugtforholdene. Hvis Jeres hus er blevet mere tæt, vil fugtproblemer blive større, og så er skaden ikke en følgeskade af den udvendige behandling af muren, men af Jeres valg efter indflytning, og dermed ikke noget ejerskifteforsikringen har noget med at gøre.

Det er altid svært med forsikringssager, så jeg ville nok vælge at kontakte en advokat for at høre, hvordan jeg stod.

Det er netop en 10 års ejerskifteforsikring som vi benytter os af i den her situation, og de murere vi har haft ude og kigge på det + den fugtmand som forsikringsselskabet selv har sendt ud siger at den fugt vi har inde i huset nu her nok skyldes den forkerte brug af maling, da fugten ikke kan trænge ud igennem den, og den maling er jo en som sælgeren har påført murværket.
Gå du bare i gang med forsikringen, de bør dække.
Men,men,men det er meget vigtigt af du fremover tager meget hensyn til husets konstruktion og behandling.
Gasbeton er fugtsugende og selvfølgelig skal der anvendes diffusionsåben maling udvendigt, men nu er det en gang således at selv den mest ,åbne, maling giver en tæt og uigennemtrækkelig overflade efter mange behandlinger, samme problem opstår med træbeskyttelse, hvis den gamle maling ikke er godt slidt ned.
Endelig er der den indvendige del, her er det især i denne konstruktion meget vigtigt at sørge for god udluftning ligelig varmefordeling i alle rum.
Køb derfor et godt, dyrt , hygrometer og hold øje med luftfugtigheden.

Bedste hilsner
Bjarne

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også