Bremser

er der nogen der har en ide om hvordan man skubber kaliperne tilbage når de sidde meget fast,jeg har prøvet med en stor rørtang.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ØH hvilken bil osv...

Generelt er der jo to steder det skal kunne bevæge sig.

Selve kaliberen skal kunne glide frit, det sker oftest på enten et par stifter eller i nogle glidespor.

Det vil du kunne se mere om i en reperations håndbog hvis du ikke kan se hvordan det skal skilles ad. Men det kan ret let ruste så det skal afrenses grundigt inden det bliver samlet. Er det systemet på glide tappe vil der oftest være en gummibælg omkring. Og fedt indeni. Hvis gummiet er revnet vil fedtet forsvinde og det hele "gror" sammen. Skift bælgene og giv det en omgang fedt.

Desuden skal caliberens stemper trykkes tilbage i caliberhuset. Det gøres oftest bare med en tang eller skruetrækker. Her skal der ikke bruges rå vold ! Hvis stemplet sidder fast vil den jo ikke kunne slippe efter at trykket på bremsepedalen er sluppet igen. Eller endnu værre den vil ikke kunne bremse når der trykkes på pedalen og der bremses skævt med de følger det giver. Så hvis den sidder meget fast skal du skifte hele caliberen.

Venligst Njord smile en glad amatør wink

MVH Njord
På nogen Fiat'er skal stemplerne drejes tilbage, men sidder de fast fordi gummimanchetten er i udu og der er kommet saltvand derind, er de meget svære at redde.

I øvrigt njord, hvad er det for noget fedt der skal bruges, jeg har noget blåt fra Ate, som er beregnet til bremser, men hvor, samt almindeligt brunt syrefrit fedt.

Jeg ved godt at der hvor der bliver varmt skal der copperfedt.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg brugte vist bare noget fedt til bremserne.

Men der bliver jo ikke specielt varmt og faktisk er det jo manchetterne der holder skidtet ude !

Venligst Njord wink

MVH Njord
Jeg bruger som altid kobberfedt, det har gode smørende egenskaber og udvaskes ikke så let.

mvh

John Bo :wink:

John Bo smile
Citat fra "Nesbokay"

Jeg bruger som altid kobberfedt, det har gode smørende egenskaber og udvaskes ikke så let.

mvh

John Bo :wink:


Når det gælder selve cylinderen er silikonefedt (f.eks. blå tube fra ATE )
det bedste. Det er faktisk beregnet til det samme.
Kobberfedt her kan få gummipakningerne til at svulme op.
Derimod er kobberfedt eller alufedt det bedste på caliperens udvendige glideflader.
Egen erfaring!

HansW

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
@HansW
Ja se, her er svagheden ved sådan et board her.
Hvis jeg nu havde puttet kobberfedt ned i gliderne på kalibrene, ville pakningerne være ødelagt nu. Er det noget du ved med sikkerhed at det skader gummiet, så skulle de øvrige der har skrevet her vist lige rettet deres indlæg.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Øh Peter !

Jeg er sikker på at dine gummimanchetter ikke ville være ødelagte, men der kan da godt være noget gunmmi der opløses af kobberfedt. Der er iøvrigt ikke meget plast/gummi der er modstandsdygtig over for alt, om noget overhovedet.
Hvad angår bremserne - calibrene så monteres de på så forskelligt mange måder at der må kigges på den enkelte model helt konkret hvis et fuldgyldigt svar skulle forventes.
Og jeg mener da heller ikke at man som bruger er forpligtet til at rette et evt indlæg hvis der skulle være kommet et andet råd, der måske er bedre.. eller mere eentydigt.
Dette forum er netop godt pga mangfoldigheden og de mange der melder ind med deres egne erfaringer og oplevelser.

FX så jeg jo for kort tid siden et indlæg med stor ros fra Orla til et billede fra et rigtigt LDS projekt, en ny kvist. Og jeg giver gerne Orla ret i at den er flot lavet.

Så vi ljeg gerne citere Orla for dette : "men som jeg plejer at sige: Det er jo ikke altid det går galt når man kører over for rødt, men risikoen er væsentlig større end andre steder. " og det syntes jeg egentligt rammer rigtig godt. for selv om der er en risiko for et eller andet så behøver det jo ikke gå galt... Men man bør i egen interesse minimere risikoen og lave det bedst muligt i forhold til den viden man har på det pågældende tidspunkt. Det betyder jo ikke at man senere skal beklage at man først senere har draget andre erfaringer.

Det jeg ville var et der efter min mening ikke er revselses ret i dette forum, men mulighed for at bidrage positivt.

Venligst Njord smile

MVH Njord
Jo, det er skam ganske vist.

Jeg har oplevet et sæt gummitætninger, der "voksede".
Samme fænomen kan ses, hvis en kølerslange "bades" i olie.
Men det er rigtigt, det kommer jo nok an på hvilken gummikvalitet det er lavet af.
Men generelt fraråder bremsefabrikanterne anvendelse af mineralsk olie ved stempler. Mit kobberfedt har muligvis indeholdt mineralsk olie.
Men jeg ville nu ikke tage chancen.

Iøvrigt har jeg i årenes løb prøvet lidt af hvert for at holde vand ude fra stemplerne.

Når caliperne ikke er helt nye længere, har de ofte små eller større grubetæringer i overfladen, hvilket gør det vanskeligt at tætne uden at smøre et eller andet imellem.

Efter fiaskoen med kobberfedtet prøvede jeg at smøre lidt siliconegummi under kanterne på gummitætningerne.

Det så ud til at tætne, men senere viste det sig at give ekstra tæring, da det udviklede eddikesyre ved hærdningen.

Næste eksperiment: epoxy. Det holdt fint tæt et års tid, men det lod sig ikke gøre at afmontere gummitætningerne uden at ødelægge dem.

Herefter har jeg kun brugt silikonefedt (ATE blå tube) som egentlig er beregnet til at smøre glidefladerne i cylindre og calipre. Det er også fint egnet til at holde vandet ude, når det smøres på gummitætningerne inden montering.

Tro det eller lad være. :wink:

HansW

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også