Dampspærre ved opsætning af nyt loft

Hej LDS'er

Vi er netop startet på renovering af et ældre hus fra 1960. Huset har haft 1 ejer i tidens løb.

Huset stod med trælofter, disse pillede vi ned og kunne konstatere at der oppe under sad gamle gipslofter (mindre plader gips). Disse pillede vi ligeledes ned. Nu står vi og kigger lige op i isoleringen mellem tagrum og stueplan, vi kan se isolering og bjælkerne fra tagkonstruktionen i mellem.

Vi har en håndværker der skal sætte 2 lag gipsloft op og en elektrikker der skal skifte al el.

Det er ret let at konstatere at der ikke er en dampspærre og aldrig har været det. Jeg kan læse alle vegne at det næsten er vedtaget ved lov at der Skal dampspærre op. 
Jeg tænker bare, hvis vi sætter dampspærre fast på de tværgående brædder hvorpå forskalningen skal fæstnes og gipspladerne sættes op, så punkteres dampspærren Mange steder - og hvad nytter det så?

Hvad gør vi?

Hvis den SKAL op, hvad tror i så at prisforskellen er på at gøre det selv - og få tømren til det?

På forhånd tak 

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis ham du kalder håndværker, der skal sætte gipsplader op,  er den samme som tømreren du nævner , skal du lade ham gøre det. Han har værktøj, og erfaring, så det tager ikke lang tid for ham.

Dampspæren skal hindre varm fugtig  luft i at stige op, det kan ikke stige op igennem brædder, der hvor skruer sidder igennem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 02-11-2014 23:13

Dampspæren skal hindre varm fugtig  luft i at stige op, det kan ikke stige op igennem brædder, der hvor skruer sidder igennem.

hej elman,

 

Princippet er korrekt, men jeg er nødt til at pointere at fugt godt kan diffundere gennem skruehuller med isat skrue.

 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja det er korrekt, Men så bliver vel 99,? fugt holdt tilbage. Og det jo et så ring endda

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ved faktisk ikke hvor meget der bliver tilbagehold, så det må jeg lige vende tilbage med. Jeg undersøger sagen og skriver hvad jeg finder ud af.
Nu det ikke særlig meget kondens der kommer indvendig fra ved montering af skruer.
Det mere udvendig fra, hvor der er kold luft. Hvor kulden går igennem gennemgående stålprofiler og skruer som så vil danne kondens hvis de ikke isoleres tilstrækkeligt.

Den bedst mulige måde at undgå perforering af dampspærren vil være at montere dampspærren på spærkonstruktionen. derefter monter 45X75 mm eller 45X45 mm regler på højkant med isolering derefter kan der monteres forskallingsbrædder pr 300 mm hvor gipspladen monteres på. kabler og lignende kan gennemføres igennem påforingen eller forskallingen.
Hvis man vil være helt sikker på at der et tæt ved skruesamlingerne ved dampspærren. Kan man klæbe dampærren fast hvor skruen så går igennem og ind i spærtræet.

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

kasper o. Det behøver du ikke bruge tid på. Det er noget fnidder teori, som ikke hjælper helenerønne.
Spørgsmålet er mere om det er klogt at sætte dampspærre op eller ikke. Når nu huset åbenbart har levet ok i over 50 år uden dampspærre. Og ja,- det er klogt


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej

Jeg har også et spørgsmål.

Hvis man har haft nogle "tømrer" som har sat en ny dampspærre op, som de efterfølgende har skruet skruer igennem. Hvad gøre man? Kan det overhovedet repareres?
Hvis der skal en ny dampspærre på, kan man så gøre det oppe fra, hvor man ligger den mellem spærene? For der er kommet gips loft op i hele huset og maleren har spartlet ud.

Håber der er nogen der kan hjælpe.


Rico
Hej

Jeg har også et spørgsmål.

Hvis man har haft nogle "tømrer" som har sat en ny dampspærre op, som de efterfølgende har skruet skruer igennem. Hvad gøre man? Kan det overhovedet repareres?
Hvis der skal en ny dampspærre på, kan man så gøre det oppe fra, hvor man ligger den mellem spærene? For der er kommet gips loft op i hele huset og maleren har spartlet ud.

Håber der er nogen der kan hjælpe.


Rico
Hej

Jeg har også et spørgsmål.

Hvis man har haft nogle "tømrer" som har sat en ny dampspærre op, som de efterfølgende har skruet skruer igennem. Hvad gøre man? Kan det overhovedet repareres?
Hvis der skal en ny dampspærre på, kan man så gøre det oppe fra, hvor man ligger den mellem spærene? For der er kommet gips loft op i hele huset og maleren har spartlet ud.

Håber der er nogen der kan hjælpe.


Rico
Hej

Jeg har også et spørgsmål.

Hvis man har haft nogle "tømrer" som har sat en ny dampspærre op, som de efterfølgende har skruet skruer igennem. Hvad gøre man? Kan det overhovedet repareres?
Hvis der skal en ny dampspærre på, kan man så gøre det oppe fra, hvor man ligger den mellem spærene? For der er kommet gips loft op i hele huset og maleren har spartlet ud.

Håber der er nogen der kan hjælpe.


Rico
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også