Hjælp til udskiftning af halogen pære - eller identificere lampens model?

Vores hus har fået lavet nyt badeværelse for en 4-6 år siden (tidligere ejere), der sidder halogen lamper i loftet. Den ene pære er nu gået og vi kan simpelthen ikke gennemskue hvordan vi får adgang ind til pæren, så vi kan skifte den.

Er der nogen der ved hvad den her lampe hedder, så vi evt. kan google os frem til en manual?

Eller nogen der ved hvad man skal gøre?   Som billedet viser, så er lampen drejet så den ikke lyser lige ned. Vi har forsøgt at dreje den for at se om det åbnede op for muligheder for at tilgå pæren, men vi kan heller ikke gennemskue hvordan drejemekanismen fungerer

På forhånd tak!

 

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en reflektorpære...

Af med låseringen, kan hele pæren tages ud...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hvis det er 12v er det en 10w eller 20w halogenpære med mr11 fatning. Hvis 230v er det en GU10

http://lighting-store.com.au/lightshop/images/halogen_dichroic_mr11_lamp_35mm_12v.jpg

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Den metalbøjle kan tages ud ved at klemme på de 2 ender og så kan pære. Trækkes ned og tages ud af fatningen
Tak for jeres svar, nu lykkes det endelig at få den ud. Det tog en del kræfter at få metalbøjlen ud.

Det viser sig at være en GU10 pære, der står "GU" på soklen og resten er visket væk, udover 35W. Men jeg har aldrig set sådan en lille GU10 før, den er kun cirka halv så stor i diameter som de normale. Har endnu ikke fundet et supermarkede der sælger den størrelse, så vi er gået i gang med at lede online.
Ja, det er ikke GU5,3. Pæren ligner dem her på en prik:
http://www.bauhaus.dk/halogenpaere-mini-reflektor-35w-gu10-2-pak-nordlux.html

Overvejer måske at prøve med en LED i stedet...
http://detled.dk/gu10-led-mini-o35mm-erstatning/449-daempbar-gu10-mini-led-spot-o35mm-4w-i-aegte-varm-hvid-2600k.html
Husk lige at checke at den kan være der i højden før du bestiller LED pærer.
Tak for tippet, men det burde den kunne, ifølge målene på deres hjemmeside.
Et tip mere så, hvis du har dæmper på skal du være opmærksom på, at dæmperen har et minimumsforbrug for at en virker. Så er der ikke LED pærer nok koblet på den (forbrug nok) så vil de stå og blinke.
Tak for bonustippet

Der er dæmper på, men jeg ved ikke hvordan det hele er koblet sammen. Alle pærerne kører på samme dæmper, der er 6 stk 35W GU10'ere og 10 stk 20-30W stifthalogen.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis